آيااعتقاد شيعه درباره طول عمر امام زمان ( ع ) از نظر پزشكي و زيست شناسي قابل پذيرش است ؟
قبل از آنكه به پاسخ اين پرسش بپردازيم توجه به اين نكته لازم است كه هدف ما در پاسخگويي از اينگونه پرسشها اثبات اين حقيقت است كه عقائد اسلامي و معتقدات ديني ما بر خلاف موازين علم و عقل و يا بعبارت ديگر (( محال )) نيست ، بلكه ممكن و معقول است و ترديدي نيست كه اگر امكان علمي و عقلي موضوعي ثابت گرديد آنگاه همان موضوع بوسيله فردي كه پيامبري او باتكائ ادله قطعي و روشن براي ما ثابت شده بعموان (( يك اصل اعتقادي و مذهبي )) تعليم داده شود بايد آن را پذيرفت و بر طبق آن معتقد گرديد زيرا يك فرد راستگو و يك پيامبر آسماني موضوعي را تعليم داده كه از نظر علم و عقل در شمار ((محالات )) و امور غير ممكن نيست بلكه امريست معقول و ممكن ، با اين حساب انتظار ما ازعلم تنها اثبات(( امكان)) موضوع مورد بحث است


اكنون كه اين نكته روشن گرديد به پاسخ پرسش بالا بپردازيم
براي بررسي درباره امكان طول عمر امام زمان ( ع ) از سه راه ميتوان استفاده كرد .
راه اول توجه به تفاوتي است كه بين معناي (( محال )) و (( غير طبيعي )) وجود دارد ، يعني به طور كلي ميتوان گفت تمام كارها و امور ر سه قسم است :
قسم اول كارهايي است كه انجام آنها (( محال )) و غير ممكن است مانند اجتماع نور و ظلمت ( تاريكي و روشنايي ) در يك جا و يك لحظه و مانند بودن و نبودن فردي در مكاني مخصوص در يك زمان .
اين قسم از امور در شمار محالات و انجام آنها غير ممكن است .
قسم دوم اموري است كه نه تنها وقوع انها ممكن بلكه چون طبق يك سلسله اصول و روشهاي عادي و معمولي انجام ميشود از اين نظر آنها را (( امور طبيعي )) و (( كارهاي عادي )) مينامند مانند بيشتر حوادث و كارهايي كه در جهان انجام ميگيرد .
قسم سوم حوادثي است كه تحقق و وجود آنها هرچند ممكن است اما غير عادي و غير طبيعي است مانند شفا يافتن مريض با استمداد معنوي از آفريدگار جهان بدون مرجعه به پزشك و طبيب و يا مانند آنكه انساني از يك نقطه اي بسيار مرتفع بزمين سقوط كند و با اينحال هيچگونه آسيبي نبيند ، اين گونه حوادث امكان دارد كه تحقق يابد اما غير طبيعي و خارق عادت است ، بهترين دليل بر امكان حوادث غير طبيعي وجود خارجي آنهاست كه در بسياري از نقاط جهان انجام ميگيرد . و ما در اينجا تنها به نقل دو نمونه از امور غير طبيعي براي اثبات مدعاي خويش اكتفا ميكنيم .
يكي از جرايد تحت عنوان (( كودك بعد از سقوط از طبقه هشتم عمارت بطرف عابر دويد )) مينويسد :در (( زيندل فينكن )) واقع در آلمان غربي يك كودك سه ساله براي تماشاي برفي كه از آسمان ميباريد به بالكن آپارتمان محل سكونت خود رفت و بدنش را كمي بخارج خم كرد تا برفها بروي دستش بريزد اما ناگهان تعادل خود را از دست داد و از ارتفاع هجده متري بزمين و بروي برفها سقوط كرد نام كودك(( اليور گونتر )) است كه پس از سقوط در حاليكه گريه ميكرد از جاي برخاست و بطرف خانمي كه شاهد سقوط وي از بالکن بود دوید و تنها ناراحتي كودك اختلال كبد وي بود . سقوط از ارتفاع هجده متري و زنده ماندن را ميتوان فقط يك معجزه ناميد. ( 1 )
نمونه دوم
دكتر الكسيس كارل فيزيولوژيست و زيست شناس بزرگ فرانسوي و برنده اولين جايزه نوبل در آمريكا در يكي از كتابهاي خود در باره امور خارق عادت و كارهاي غير طبيعي ( معجزات )چنين مينويسد (( موارد زيادي از مشاهدات ما درباره كيفيت معجزه و درمانهاي غير طبيعي جمع آوري شده است اطلاعات كنوني ما درباره تاثير فوري نيايش در شفاي امراض روي شرح بيماراني كه از امراض گوناگون چون سل استخواني و صفاقي دمل سرد سلي ، زمخهاي چركين ، سل پوستي ، سرطان و غيره درمان يافته اند متكي است چگونگي معاتجه نزد اين و آن تفاوت زيادي ندارد اغلب درد شديدي احساس و سپس شفاي كامل فرا ميرسد . بعد از چند ثانيه و يا چند دقيقه و يا حداكثر چند ساعت زخمها جوش ميخورد و علائم بيماري از بين ميرود و اشتهاي مريض باز ميگردد گاهي اختلالات عملي پيش از ضايعات عضوي از بين ميرود در صورتيكه براي تغيير شكل استخواني در بيماري پوت و يا عقده هاي لنفاوي سرطاني و برگشتن آنها بحال طبيعي حد اقل بطور اغلب دو يا سه روز وقت لازم است . ( 2 )
دكتر نامبرده در باره همين موضوع در كتاب ديگر مينويسد (( واقعيت اينگونه شفا ها باثبات رسيده است نيايش گاهي تاثيرات شگفت آوري دارد . بيماراني بوده اند كه تقريبا بطور آني از درد هايي چون خوره ، و عفونت كليه و زخمهاي مزمن و سل ريوي و استخواني پرينونال شفا يافته اند . ( 3 )
با در نظر گرفتن اين گونه حوادث هيچگونه جاي انكار نيست كه امور غير طبيعي و خارق عادت واقع شده و انجام ميگيرد . اما چنانكه از نام آنها پيداست خارق عادت و غير طبيعي است .
اكنون كه اين موضوع روشن گرديد با صراحت ميتوان گفت كه زندگي يك انسان در مدت هزار سال يا بيشتر نيز از اين قسم است . يعني محال و غير ممكن نيست زيرا هيچگونه اصل علمي و عقلي در دست نيست كه زندگي و عمر را تا هزار سال يا بيشتر محال و غير ممكن بداند . تنها چيزي كه در اين مورد ميتوان گفت اين است كه زندگي و عمر تا اين حد غير طبيعي و خارق عادت است اما چون وجود امور خارق عادت و غير طبيعي ( چنان كه نقل كرديم ) جاي انكار نيست و هيچ گونه دليل علمي و عقلي هم كه طول عمر را تا اين حد محال و غير ممكن بداند در دست نيست و از اين نظر نميتوان طول عمر و زندگي را تا اين حد انكار كرده و از پذيرفتن آن سربافت .
با اين حساب : طول عمر امام زمان ( ع ) را نيز بايد در شمار اينگونه حوادث و امور غير طبيعي بحساب آورد و با اين ترتيب نميتوان از پذيرفتن و اعتقاد به آن كه صرفا غير طبيعي ، اما ممكن و معقول است سر بر تافت .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام