یکی دیگر از علائم و نشانه های حتمی ظهور آقا امام زمان (عج) ، «قتل نفس زکیه است.» چنانکه امام صادق (ع) فرمود : «پیش از قیام قائم (ع) پنج علامت حتمی است : یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن ...».



و شیخ مفید (ره) از امام باقر (ع) روایت می کند که فرمود: «فاصله بین قتل نفس زکیه و ظهور قائم (ع) بیش از پانزده شبانه روز زیادتر نیست.»

مقصود از نفس زکیه ، نفس کامله ، پاک و پاکیزه است. کلمه زکیه از کلمه زکی به معنای «رشد کرد و پاکیزه شد» می باشد. و مقصود از "رشد" در اصطلاح اسلامی ، تکامل با علم اخلاص و فداکاری است ؛ و ممکن است با دقت بیشتر برای کمال  دو معنی در نظر بگیریم:

معنای اول : کمال ، عبارت است از آن چه خواسته اسلام است از یک فرد مسلمان که در درجه بالای ایمان و اراده و از خود گذشتگی باشد، بنابراین مقصود از نفس زکیه یکی از اشخاص با اخلاص و آزمایش شده در دوران غیبت کبری خواهد بودکه بر اثر فتنه ها و انحرافات حاکم در آن زمان ، به شهادت می رسد.

معنای دوم : مقصود از کمال، برائت از آدمکشی می باشد که به همین معنی در قرآن مجید آمده است : «آیا نفس زکیه ای را بدون اینکه کسی را کشته باشد کشتی ؟ کار زشتی انجام دادی». و شاید از اینکه در اخبار، تعبیر به نفس زکیه شده است به این خاطر بوده که می خواستند مفهوم قرآنی را بگویند .

ولی آنچه که معنای اول را قوت می بخشد ، آن است که از این روایات آنچه به ذهن می رسد ، نفس زکیه انسانی است که بر اثر شخصیت والای او ،آن قتل ، اهمیتی بسزا دارد ، و اهمیت قتل نیز درباره اشخاص آزمایش شده و با اخلاص است ، که در سطح بالاتری قرار گرفته باشند تا جلب نظر کنند و موجب تأثیر و تأسف عمیق مردم گردد. ولی کشف یک فرد معمولی بی گناه نوعاً اهمیتی در جوامع ندارد و جلب نظر نمی کند. ضمن اینکه اگر کسی می خواهد نشانه علامت شود ، می بایست در مورد کسی باشد که در بین مردم شناخته شده باشد ، و الا نمی تواند نشانه ظهور باشد.

بنابراین وقتی معنای اول با مجموع روایات سازگارتر بوده و معنای دوم چنین انطباق و تناسبی نداشت، بر ما لازم است که معنای اول را گرفته و بر طبق آن عمل کنیم.

محدث قمی در این رابطه می گوید: نفس زکیه آن پسری است از آل محمد (ص) که در مابین رکن و مقام کشته شود.

مهدویت:یکی از علائم ظهور قـیـام قـائم آل مـحـمـد، شهادت نفس زکیه است و از آن تا زمان قیام تنها 15 روز فاصله است.
خبرگزاری شبستان:شـهادت نفس زکیه که در مسجدالحرام و در میان حجرالاسود و مقام ابراهیم کشته می شود، از نشانه های قطعی ظهور امام مهدی علیه السلام است. در مورد نسب این بزرگمرد اتفاق نظر وجود ندارد. برخی او را حسنی معرفی کرده انـد و بـرخـی حـسـیـنـی کـه البـتـه ایـن بـه اصل شخصیت او که از نسل پیامبر(ص ) می باشد ضرری نمی رساند.
در روایـات از او بـه (غلام ) تعبیر شده است و این ممکن است بدان جهت باشد که او به هنگامه شهادت نوجوان و یا جوان خواهد بود. امام مهدی علیه السلام او را بسوی مردم مکه می فرستد تا پیام رسان او باشد و آنان را به یاری آن حضرت فرا خواند که آنان بر ضد او می شورند و او را میان رکن و مقام سر می برند و آنگاه است که خشم خدا بر آنان فرو می بارد.
جریان شهادت این شخصیت پاکباخته 15 روز پیش از قیام حضرت مهدی علیه السلام روی خـواهـد داد و بـدان جـهـت (نـفـس زکیه ) نامیده شده است که بدون هیچ جرم و گناه ، تنها بـخـاطـر رسـانـیـدن پـیام شفاهی حضرت مهدی علیه السلام به مردم مکه به دست اشرار کشته می شود.
پـیـام شـفـاهـی آن حضرت به مردم مکه که بوسیله این شخصیت شجاع و وارسته اعلان می گـردد پـیـام مـهر عدالت و کرامت است و مردم مکه را به یاری حق و عدالت فرا می خواند و بـس و در آن هـیـچ گـونـه ناسزا یا اهانت و یا تهدیدی نیست و با این وصف پیام رسان او بـه شـهـادت مـی رسـد و چـون بـی هـیـچ جـرم و گناهی کشته می شود او را نفس زکیه می گویند.(1)
روایات :
اینک برخی از روایاتی که در این مورد رسیده است ترسیم می گردد:
1ـ از حضرت باقر علیه السلام آورده اند که در این مورد فرمود: قـائم علیه السلام به یاران خویش می گوید:(یاران ! مردم مکه خواهان ما نیستند. امام ما بـرای اتـمـام حـجـت و روشـنـگری شایسته و بایسته حقایق بر آنان سفیری را بسویشان گسیل می دارد.(2)
از ایـن رو آن حـضـرت مـردی از یـاران خـویـش را فرا می خواند و به او دستور می دهد که :(بسوی مردم مکه بشتار، بگو: هان ای مکیان ! من فرستاده (امام ) مهدی هستم (آن گرامی ) می گوید:
مـردم ! مـا خـانـدان مـهـر و رحـمـت و مـرکـز و مـحـور رسـالت و خـلافـت هـسـتـیـم . مـا نـسـل پـاک و پـاکـیـزه مـحـمـد و نـسـل هـمـه پـیـام آوران خـدایـیـم . در طـول تـاریـخ به ما ستم شده است و ما مورد فشار و بیداد قرار گرفته ایم حق مسلم ما از هنگام رحلت پیامبر گرامی تاکنون به غارت رفته و مقام و موقعیت ما نادیده گرفته شده اسـت ، از ایـن رو ایـنـک از شـمـا مـی خـواهـیـم که به یاری حق و عدالت بشتابید و ما را مدد کنید.)
هـنـگـامـی کـه ایـن جـوان دلیـر و دانـشـمند این پیام گرم و پرمحتوا را به مردم می رساند شـرارت پـیـشـگان بر سرش می ریزند و او را میان رکن و مقام سر می برند و این جوان است که (نفس زکیه ) نام دارد.
2ـ و نیز آن حضرت فرمود: وقتل غلام من آل محمد(ص ) بین الرکن و المقام اسمه محمد بن الحسن ، النفس الزکیه ... فعند ذلک خروج قائمنا.(3) نـوجـوانـی گـرانـقـدر از خـانـدان پـیامبر(ص ) میان رکن و مقام کشته می شود که نامش (محمد) است و نام پدرش (حسن ). او (نفس زکیه ) می باشد... و پس از شهادت او قیام حضرت مهدی علیه السلام در پیش خواهد بود.
3ـ امام صادق علیه السلام فرمود: ولیس بین قیام قائم آل محمد و بین قتل النفس الزکیه الا خمس عشره لیله .(4)
مـیـان قـیـام قـائم آل مـحـمـد صلی الله علیه و آله و شهادت (نفس زکیه ) تنها 15 روز فاصله است .
لازم بـیـاد آوری اسـت کـه در بـرخی روایات این عنوان به بزرگمردی که به همراه 70 نـفـر از شـایـسـته کرداران در اطراف کوفه به هنگام تجاوز سپاه سفیانی به شادت می رسد نیز گفته شده است .
هـمـچـنـانـکه بر(سید حسنی ) نیز(نفس زکیه ) گفته شده است اما تردیدی نیست که (نفس زکیه ) ای که از نشانه های قطعی ظهور است ، همان جوان متفکر و اندیشمندی است کـه 15 روز پـیـش از قـیام حضرت مهدی علیه السلام در مسجدالحرام و میان رکن و مقام به شهادت می رسد.

پی نوشت:
1- در قـرآن از زبـان مـوسـی خـطـاب بـه خضر می خوانیم که :(اقتلت نفسا زکیه ...؟) آیا بیگناهی را کشتی ؟ سوره کهف آیه 74.
2- بـحـارالانـوار ج 52 ص 307 بـه نـقـل از اکمال الدین ج 2 ص 330
3- همان
4- همان، ص 203 بـه نـقـل از اکمال الدین ج 2 ص 649 غیبت طوسی ص 271.

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام