کلامى که از غیر معصوم ـ علیه السّلام ـ باشد، از هر بزرگى باشد، نباید به آن صددرصد اعتماد کرد، بلکه باید احتمال خلاف و خطا در آن داد.

کلام معصوم ـ علیه السّلام ـ هم هفتاد مَحْمِل دارد که بدون فحص از معارض و صوارف آن، نمى شود به آن بَدْوا (همان ابتدا) اعتماد، و به ظاهر آن عمل نمود.

 

بنابراین، اوّلین تنبیه براى کسى که مى خواهد چیزى بفهمد آن است که هر کلامى که دید یا شنید، از هر بزرگى که بود، باید احتمال بدهد که کلام او خطا باشد. صرف این که صاحب کلام و گوینده ى سخن بزرگ و بزرگوار است نباید و نمى شود به آن اعتماد کرد. با اعتماد به غیر، کار را مگذرانید؛ زیرا آنان که معصوم نیستند. یکى از بزرگان از استادش نقل مى فرمود: در هر مسأله اى که نظر کردید، خوب چشمتان را باز کنید.

آقایى مى گفت: به آخوند خراسانى ـ رحمه اللّه ـ خیلى اعتماد داشتم، ولى دیدم در بعضى از جاها چنگالم به او مى خورد(۱)، اکنون اگر بگوید: ماست سفید است، خوب چشمم را باز مى کنم که ببینم اگر مثلاً مقدارى زرد است، یا خیر؟

۱٫ کنایه از این که: مى توانم بر برخى نظریه هاى او اشکال وارد کنم.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام