چرا از ام كلثوم به اندازه اي كه از زينب ياد مي شود ياد نمي شود چرا فاطمه زهرا(س)به زينب (س)وصيت كردند نه به امكلثوم؟ آيا امكلثوم در كربلا حضور داشته ؟ » نام امّكلثوم همواره، همراه با حادثه كربلا مطرح است. نام عاشورا و امكلثوم، هميشه همديگر را تداعى مىكنند.
امكلثوم از نظر سنّ و فضيلت، در رديف دوم قرار دارد. زينب كبرى در ميان دختران حضرت على(ع)، مقام اول را دارد و مقام دوم از آنِ امكلثوم است(السيدة زينب، على محمد على دخيل، ترجمه آدينه وند، ص 22). امكلثوم در سال ششم هجرى به دنيا آمد(السيدة زينب، على محمد على دخيل، ترجمه آدينه وند، ص 9). او را زينب صغرى مىگويند(منتهىالامال، ج 1، ص 351، چاپ هجرت).
امكلثوم در سال 61 هجرى قمرى به كربلا آمد و در كربلا، روز عاشورا اسير شد. او در مدت اسيرى، بارها سخنرانى كرد و در آن سخنرانىها به افشاگرى حكومت امويان پرداخت. در كوفه پس از سخنرانى او، همهى مردم گريستند و حتى زنانِ حاضر در آن اجتماع، موهاىِ سر خود را پريشان كردند، خاك بر سر ريختند و سيلى به صورت زدند(بحارالانوار، ج 45، ص 112). و همين امكلثوم بود كه خرماها را از دست كودكان آل محمد گرفت و گفت كه اى مردم كوفه زكات بر ما حرام است.
امكلثوم، در شام وفات كرد و قبرش در قبرستان «بابالصغير» است (تاريخ و اماكن زيارتى و سياحتى سوريه، اصغر قائدان، ص 135، چاپ سوم، نشر مشعر، 1380 هجرى شمسى) (بحارالانوار، ج 45، ص 114)
ناگفته نماند در ميان امام زادگان برخي علاوه بر انتساب به خاندان پيامبر(ص) از مقام علمي بالايي نيز برخوردار بودند و تا مرز عصمت پيش رفته اند چنان که حضرت زينب کرسي تفسير قرآن داشتند و نقش محوري در سخنراني ها و پيام رساني نهضت عاشورا داشتند لذا به طور طبيعي شخصيت ديگران در کنار ايشان تحت الشعاع قرار مي گيرد اما خوب است تاريخ نگاران و سخنرانان حق همه شخصيت ها را ادا کنند و از آنان ياد کنند.
بايد توجه داشته باشيد كه حضرت زينب از نظر سن، فضل و كمال بزرگتر از امكلثوم است و براى همين او را «زينب كبرا» و اين را «زينب صغرا» مىگويند. اين كه در متن سؤال بزرگتر بودن «ام كلثوم» را مسلم فرض كردهايد، صحيح نيست. حضرت زينب كبرا در سال پنجم هجرى قمرى به دنيا آمده است و ام كلثوم در سال ششم هجرى قمرى متولد شده است. بنابراين حضرت فاطمه(س) به دو دليل به زينب(س) توجه داشت: يكى اين كه از نظر كمالات معنوى، مقام برترى داشت و دوم اين كه از نظر سن بزرگتر از ام كلثوم بود. البتهامكلثوم، بانوى بسيار والامقامى است و در كتابهاى تاريخى و روايى همواره
مورد توجه بوده است و چنين نيست كه نامى از او برده نشود.
در اين كهام كلثوم در كربلا حضور داشت ترديدى نيست. آن حضرت در سال 61 هجرى قمرى به همراه برادرش امام حسين(ع) به كربلا آمد و در كربلا به اسارت دشمن درآمد. در مدت اسارت سخنرانىها و افشاگرىهايى كرد. يكى از سخنرانىهاى او، در كوفه بود. وقتى كه كاروان اسيران كربلا به كوفه وارد شد، جناب ام كلثوم سخنرانى تكاندهنده و افشاگرى ايراد كرد. سخنرانى آن جناب به اندازهاى مؤثر افتاد كه همه مردان و زنان حاضر گريستند. زنان از شدت گريه موهاى خود را پريشان كردند. سيلى به صورت زدند و خاك بر سر ريختند. همين ام كلثوم است كه خرماهايى را كه مردم كوفه به خاطر دلسوزى به بچههاى كوچك كاروان اسيران به آنان داده بودند پس گرفت و به خود آنان برگردانيد و فرمود: زكات بر ما خاندان پيامبر حرام است. نام ام كلثوم در همه صحنههاى كربلا به عظمت برده مى شود و كلمه كربلا همواره نام او را تداعى مى كند.
براى آگاهى بيشتر ر.ك:1- ريحانةالادب، ج 8، ص 324
2- تنقيح المقال، ج 3، ص
نظر خود را اضافه کنید.