حضرت امام خمینی رحمهالله به عنوان رهبر و فرمانده کل قوا و فرماندهی عالی جنگ، تشخیص و هدایت راهبردی جنگ را بر عهده داشت و در این مدت با بهرهگیری از شیوهها و تدبیرهای خاص خویش، هشت سال دفاع مقدس را رهبری کرد و شگفتی سیاستمداران دوست و دشمن را برانگیخت.
شوق دفاع
از ارزشهایی که سهم زیادی در پیروزیهای جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی داشت، اشتیاق زیاد رزمندگان اسلام به دفاع و حضور در صحنههای نبرد است. تأثیر حضور داوطلبانه نیروهای مردمی و بسیجیان و از سر شوق جنگیدنشان در کسب پیروزیهای درخشان هشت سال دفاع مقدس، چندان آشکار است که هیچگونه انکاری را برنمیتابد. افزون بر نیروهای مردمی که اشتیاقشان به دفاع مقدس، آنان را به جبهههای نبرد میکشاند، نیروهای مسلح اعم از سپاهی و ارتشی نیز با علاقه و عشق در عرصه دفاع مقدس حضور مییافتند. اینان هر چند از نظر شرعی و قانونی موظف بودند از انقلاب و میهن اسلامی در برابر تجاوز دشمن دفاع کنند، ولی این وظیفه را نه با اجبار و زور، بلکه با اختیار و میل باطنی انجام میدادند و گاه پس از پایان مأموریتشان، ماهها در مناطق جنگی میماندند.
شهادتطلبی
از عوامل پیروزیآفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگجویی و رزمندگی ناسازگار است و آنانی که در میدان دشوار نبرد دغدغه زنده ماندن و جان سالم به در بردن دارند، نمیتوانند پیروزی بیافرینند. همواره رزمندگانی پیروزی را در آغوش کشیدهاند که نه تنها از مرگ هراس نداشته، بلکه به استقبال آن رفتهاند. یکی از ارزشهایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزیهای بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادتطلبی است. رزمندگان اسلام از آنجا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس میدانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادتآفرین و افتخارآمیز ارزیابی میکردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمیورزیدند که شیفته آن بودند. شهادتطلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.
شیوه رهبری امام خمینی رحمهالله در جنگ تحمیلی
حضرت امام خمینی رحمهالله به عنوان رهبر و فرمانده کل قوا و فرماندهی عالی جنگ، تشخیص و هدایت راهبردی جنگ را بر عهده داشت و در این مدت با بهرهگیری از شیوهها و تدبیرهای خاص خویش، هشت سال دفاع مقدس را رهبری کرد و شگفتی سیاستمداران دوست و دشمن را برانگیخت. از جمله تدبیرهای امام خمینی رحمهالله در دوران جنگ تحمیلی، بسیج همگانی و سازماندهی مردم و نیروهای مسلح، گسترش تشکیلات نظامی، ایجاد هماهنگی و انسجام در نیروهای مسلح، هماهنگی و به کارگیری امکانات پشت جبهه، مقابله با عوامل بازدارنده داخلی و تبلیغات دشمن، تفویض برخی اختیارات و تشویق به نبرد بود.
قاطعیت امام در تصمیمگیری نظامی
در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی، قاطعیت امام، راهگشای برنامهها و سیاستهای مبارزه بود که حتی اطرافیان و شاگردان ایشان به شگفتی و کارساز بودن آن اعتراف داشتند. در امور رهبری و فرماندهی عالی جنگ هم قاطعیت امام، گرههای کور و بنبستهای ایجاد شده در برنامهریزیهای رزمی و نظامی را باز میکرد. از مهمترین جلوههای قاطعیت امام، دستور شکست حصر آبادان، آزادسازی سوسنگرد و عزل فرماندهی نیروهای مسلح بود.
تأثیر ارتباط معنوی امام خمینی رحمهالله با رزمندگان
در هشت سال دفاع مقدس، حضرت امام خمینی رحمهالله در خطوط نبرد جبهههای جنگ حضوری فیزیکی نداشت، ولی شخصیت پرنفوذ و معنوی و عرفانی ایشان، هر روز در تمام نقاط جبهه حکمفرما بود و تأثیر شگرف این حضور در روحیه و عملکرد رزمندگان کاملاً مشاهده میشد.
رفتارهایی که رزمندگان اسلام در صحنههای مختلف و عرصههای پیکار دفاع مقدس درباره حضرت امام از خود نشان دادهاند، رمز و رازی از حدیث دلدادگی و دلباختگی عاشقان شیفته است که کارنامه جهاد و دفاع آنان، با معیار عشق محک خورده است.
حضور مقام معظم رهبری در جبهههای نبرد
حضرت آیتالله خامنهای در دوران دفاع مقدس، با قلبی سرشار از عشق به جهاد و شهادت، به جبهههای حق علیه باطل سرکشی میکرد. حضور ایشان، به رزمندگان روحیه میداد و بدینگونه انگیزه آنان را برای دفاع از میهن اسلامی تقویت میکرد. در کمتر برههای از جنگ، جای ایشان در میدانهای نبرد خالی بود. حضور مقام معظم رهبری در طراحی و فرماندهی عملیاتها، تلاش مستمر در برطرف ساختن مشکلات رزمی و پشتیبانی جبههها، بازدید و سرکشی از جبهههای غرب و جنوب و ارتباط مستقیم با رزمندگان خطوط مقدم، تبیین ابعاد سیاسی جنگ تحمیلی و رساندن پیام این حماسه مقدس از راه سخنرانی در مجامع بینالمللی و مصاحبه با رسانههای جهانی، تقویت مشارکت مردم در جنگ از راه ایراد خطبه در نماز جمعه و سخنرانی و مانند آن، جلوههایی از نقشآفرینی رهبر معظم انقلاب در حماسه دفاع مقدس است.
نقش روحانیت در جنگ تحمیلی
بهرهمندی دفاع مقدس از روحانیت و نهاد روحانیت از جبهه و جنگ، دو سویه بود. به عبارت دیگر، حضور روحانیان در جبهههای جنگ در خلق فضای معنوی و روحانی جبهه و پیروزی رزمندگان اسلام بسیار مؤثر بود، ولی نهاد روحانیت نیز از فضای حاکم بر عرصههای پیکار، بهرهها و تجربههای بسیار اندوخت. روحانیت با حضور در جبههها، به همگان آموخت که از درون دژهای نفوذناپذیر و از مقرهای آسوده، دستور پایداری و مقاومت در نبرد نمیدهد، بلکه در سختیها، رزمندگان را همراهی میکند، در تب جنگ آرامش مییابد و همسو و هماهنگ با مجاهدان مخلص، حماسه میآفریند. روحانیان با بسیج تودهها و حفظ سلامت فکری و سیاسی مردم انقلابی، نقشی مؤثر در به پیروزی رساندن مردم ایران اسلامی در جنگ هشت ساله با رژیم صدام داشتند.
حضور زنان در جبهه و پشت جبهه
زنان در طول جنگ تحمیلی در عملیاتهای گوناگون شرکت میجستند یا در پشت جبهه میماندند و خدمات ارزندهای انجام میدادند. بانوان شیردل، افزون بر شرکت فعالانه خود در صحنههای گوناگون جنگ تحمیلی، مردان را نیز به جهاد و دفاع و ایثار و مقاومت در جنگ، تحریک و تشویق میکردند. برخی از نمونههای وظایف گوناگونی که زنان در جبهه عهدهدار بودند، عبارت است از: درمان مجروحان، پرستاری از بیماران، حمل مجروحان به پشت جبهه، آشپزی، تعمیر برخی وسایل تدارکاتی، تشویق و تحریک مردان به جنگ، خبررسانی و در صورت لزوم، جنگیدن با دشمن. امام خمینی رحمهالله حضور بانوان در دفاع مقدس را چنین میستاید: «زنان در عصر ما ثابت کردند که در مجاهده، همدوش مردان بلکه مقدم بر آنانند».
دفاع دیروز؛ بازدارنگی امروز
اگر امروز نیروهای فرامنطقهای از جمله امریکا در دروازههای کشور ما در خلیج فارس حضور دارند و منطقه خاورمیانه را به منطقهای پرآشوب تبدیل کردهاند و با وجود اینکه ایران ما تقریبا در محاصره قرار دارد، مردم ایران در داخل کشور احساس امنیت میکنند؛ اگر امروز هیچ کشوری جرئت تجاوز به خاک کشور و انقلاب ما را ندارد و به صورت مستقیم با ما درگیر نمیشود، به دلیل این است که آنها جنگ با این ملت زنده، بیدار و شجاع را در جنگ تحمیلی تجربه کردهاند و میدانند با مردمی جان بر کف رو به رو هستند؛ ملتی که از مرگ برای آرمانهایش نمیترسد. از این رو، حفظ این دستاوردها و پاسداشت آن همه مجاهدتها، وظیفهای بس سترگ است که امروز بر شانههای جوانان ما گذاشته شده است.
نظر خود را اضافه کنید.