حضرت امام خمینی رحمه‏الله به عنوان رهبر و فرمانده کل قوا و فرماندهی عالی جنگ، تشخیص و هدایت راهبردی جنگ را بر عهده داشت و در این مدت با بهره‏گیری از شیوه‏ها و تدبیرهای خاص خویش، هشت سال دفاع مقدس را رهبری کرد و شگفتی سیاست‏مداران دوست و دشمن را برانگیخت.

شوق دفاع
از ارزش‏هایی که سهم زیادی در پیروزی‏های جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی داشت، اشتیاق زیاد رزمندگان اسلام به دفاع و حضور در صحنه‏های نبرد است. تأثیر حضور داوطلبانه نیروهای مردمی و بسیجیان و از سر شوق جنگیدنشان در کسب پیروزی‏های درخشان هشت سال دفاع مقدس، چندان آشکار است که هیچ‏گونه انکاری را برنمی‏تابد. افزون بر نیروهای مردمی که اشتیاقشان به دفاع مقدس، آنان را به جبهه‏های نبرد می‏کشاند، نیروهای مسلح اعم از سپاهی و ارتشی نیز با علاقه و عشق در عرصه دفاع مقدس حضور می‏یافتند. اینان هر چند از نظر شرعی و قانونی موظف بودند از انقلاب و میهن اسلامی در برابر تجاوز دشمن دفاع کنند، ولی این وظیفه را نه با اجبار و زور، بلکه با اختیار و میل باطنی انجام می‏دادند و گاه پس از پایان مأموریتشان، ماه‏ها در مناطق جنگی می‏ماندند.

شهادت‏طلبی
از عوامل پیروزی‏آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ‏جویی و رزمندگی ناسازگار است و آنانی که در میدان دشوار نبرد دغدغه زنده ماندن و جان سالم به در بردن دارند، نمی‏توانند پیروزی بیافرینند. همواره رزمندگانی پیروزی را در آغوش کشیده‏اند که نه تنها از مرگ هراس نداشته، بلکه به استقبال آن رفته‏اند. یکی از ارزش‏هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزی‏های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت‏طلبی است. رزمندگان اسلام از آن‏جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می‏دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت‏آفرین و افتخارآمیز ارزیابی می‏کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی‏ورزیدند که شیفته آن بودند. شهادت‏طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.

شیوه رهبری امام خمینی رحمه‏الله در جنگ تحمیلی
حضرت امام خمینی رحمه‏الله به عنوان رهبر و فرمانده کل قوا و فرماندهی عالی جنگ، تشخیص و هدایت راهبردی جنگ را بر عهده داشت و در این مدت با بهره‏گیری از شیوه‏ها و تدبیرهای خاص خویش، هشت سال دفاع مقدس را رهبری کرد و شگفتی سیاست‏مداران دوست و دشمن را برانگیخت. از جمله تدبیرهای امام خمینی رحمه‏الله در دوران جنگ تحمیلی، بسیج همگانی و سازمان‏دهی مردم و نیروهای مسلح، گسترش تشکیلات نظامی، ایجاد هماهنگی و انسجام در نیروهای مسلح، هماهنگی و به کارگیری امکانات پشت جبهه، مقابله با عوامل بازدارنده داخلی و تبلیغات دشمن، تفویض برخی اختیارات و تشویق به نبرد بود.

قاطعیت امام در تصمیم‏گیری نظامی
در دوران مبارزه با رژیم ستم‏شاهی، قاطعیت امام، راه‏گشای برنامه‏ها و سیاست‏های مبارزه بود که حتی اطرافیان و شاگردان ایشان به شگفتی و کارساز بودن آن اعتراف داشتند. در امور رهبری و فرماندهی عالی جنگ هم قاطعیت امام، گره‏های کور و بن‏بست‏های ایجاد شده در برنامه‏ریزی‏های رزمی و نظامی را باز می‏کرد. از مهم‏ترین جلوه‏های قاطعیت امام، دستور شکست حصر آبادان، آزادسازی سوسنگرد و عزل فرماندهی نیروهای مسلح بود.

تأثیر ارتباط معنوی امام خمینی رحمه‏الله با رزمندگان
در هشت سال دفاع مقدس، حضرت امام خمینی رحمه‏الله در خطوط نبرد جبهه‏های جنگ حضوری فیزیکی نداشت، ولی شخصیت پرنفوذ و معنوی و عرفانی ایشان، هر روز در تمام نقاط جبهه حکم‏فرما بود و تأثیر شگرف این حضور در روحیه و عملکرد رزمندگان کاملاً مشاهده می‏شد.
رفتارهایی که رزمندگان اسلام در صحنه‏های مختلف و عرصه‏های پیکار دفاع مقدس درباره حضرت امام از خود نشان داده‏اند، رمز و رازی از حدیث دل‏دادگی و دل‏باختگی عاشقان شیفته است که کارنامه جهاد و دفاع آنان، با معیار عشق محک خورده است.

حضور مقام معظم رهبری در جبهه‏های نبرد
حضرت آیت‏الله خامنه‏ای در دوران دفاع مقدس، با قلبی سرشار از عشق به جهاد و شهادت، به جبهه‏های حق علیه باطل سرکشی می‏کرد. حضور ایشان، به رزمندگان روحیه می‏داد و بدین‏گونه انگیزه آنان را برای دفاع از میهن اسلامی تقویت می‏کرد. در کمتر برهه‏ای از جنگ، جای ایشان در میدان‏های نبرد خالی بود. حضور مقام معظم رهبری در طراحی و فرماندهی عملیات‏ها، تلاش مستمر در برطرف ساختن مشکلات رزمی و پشتیبانی جبهه‏ها، بازدید و سرکشی از جبهه‏های غرب و جنوب و ارتباط مستقیم با رزمندگان خطوط مقدم، تبیین ابعاد سیاسی جنگ تحمیلی و رساندن پیام این حماسه مقدس از راه سخنرانی در مجامع بین‏المللی و مصاحبه با رسانه‏های جهانی، تقویت مشارکت مردم در جنگ از راه ایراد خطبه در نماز جمعه و سخنرانی و مانند آن، جلوه‏هایی از نقش‏آفرینی رهبر معظم انقلاب در حماسه دفاع مقدس است.

نقش روحانیت در جنگ تحمیلی
بهره‏مندی دفاع مقدس از روحانیت و نهاد روحانیت از جبهه و جنگ، دو سویه بود. به عبارت دیگر، حضور روحانیان در جبهه‏های جنگ در خلق فضای معنوی و روحانی جبهه و پیروزی رزمندگان اسلام بسیار مؤثر بود، ولی نهاد روحانیت نیز از فضای حاکم بر عرصه‏های پیکار، بهره‏ها و تجربه‏های بسیار اندوخت. روحانیت با حضور در جبهه‏ها، به همگان آموخت که از درون دژهای نفوذناپذیر و از مقرهای آسوده، دستور پایداری و مقاومت در نبرد نمی‏دهد، بلکه در سختی‏ها، رزمندگان را همراهی می‏کند، در تب جنگ آرامش می‏یابد و هم‏سو و هماهنگ با مجاهدان مخلص، حماسه می‏آفریند. روحانیان با بسیج توده‏ها و حفظ سلامت فکری و سیاسی مردم انقلابی، نقشی مؤثر در به پیروزی رساندن مردم ایران اسلامی در جنگ هشت ساله با رژیم صدام داشتند.

حضور زنان در جبهه و پشت جبهه
زنان در طول جنگ تحمیلی در عملیات‏های گوناگون شرکت می‏جستند یا در پشت جبهه می‏ماندند و خدمات ارزنده‏ای انجام می‏دادند. بانوان شیردل، افزون بر شرکت فعالانه خود در صحنه‏های گوناگون جنگ تحمیلی، مردان را نیز به جهاد و دفاع و ایثار و مقاومت در جنگ، تحریک و تشویق می‏کردند. برخی از نمونه‏های وظایف گوناگونی که زنان در جبهه عهده‏دار بودند، عبارت است از: درمان مجروحان، پرستاری از بیماران، حمل مجروحان به پشت جبهه، آشپزی، تعمیر برخی وسایل تدارکاتی، تشویق و تحریک مردان به جنگ، خبررسانی و در صورت لزوم، جنگیدن با دشمن. امام خمینی رحمه‏الله حضور بانوان در دفاع مقدس را چنین می‏ستاید: «زنان در عصر ما ثابت کردند که در مجاهده، هم‏دوش مردان بلکه مقدم بر آنانند».

دفاع دیروز؛ بازدارنگی امروز
اگر امروز نیروهای فرامنطقه‏ای از جمله امریکا در دروازه‏های کشور ما در خلیج فارس حضور دارند و منطقه خاورمیانه را به منطقه‏ای پرآشوب تبدیل کرده‏اند و با وجود اینکه ایران ما تقریبا در محاصره قرار دارد، مردم ایران در داخل کشور احساس امنیت می‏کنند؛ اگر امروز هیچ کشوری جرئت تجاوز به خاک کشور و انقلاب ما را ندارد و به صورت مستقیم با ما درگیر نمی‏شود، به دلیل این است که آنها جنگ با این ملت زنده، بیدار و شجاع را در جنگ تحمیلی تجربه کرده‏اند و می‏دانند با مردمی جان بر کف رو به رو هستند؛ ملتی که از مرگ برای آرمان‏هایش نمی‏ترسد. از این رو، حفظ این دستاوردها و پاسداشت آن همه مجاهدت‏ها، وظیفه‏ای بس سترگ است که امروز بر شانه‏های جوانان ما گذاشته شده است.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام