پاسخ: زيارت عاشورا دو گونه است. يكي زيارت عاشورايي كه در ميان مردم معروف است و ديگري زيارت عاشورايي كه در ميان مردم معروف نيست. ثواب هر دو زيارت يكي است و در زيارت عاشوراي غير معروف، يكصد لعن و يكصد سلام نيست ولي زيارت عاشوراي معروف يكصد لعن و يكصد سلام دارد. در زيارت عاشوراي غير معروف به حضرت ابوالفضل العباس(ع) هم سلام داده مي شود. در اين زيارت آمده است «السلام علي الحسين بن علي الشهيد، السلام علي علي بن الحسين الشهيد، السلام علي العباس بن اميرالمؤمنين الشهيد، السلام علي الشهداء من ولد اميرالمؤمنين» بنابراين اگر كسي بخواهد ابوالفضل را هم در زيارت عاشورا ياد كند، مي تواند زيارت عاشوراي دوم را بخواند.
جواب ديگري نيز مي توان گفت و آن اين است كه در زيارت عاشوراي معروف نظر اصلي زيارت كننده حضرت امام حسين(ع) است و براي همين از ديگران به عنوان مستقل ياد نمي شود و علت اين كه از امام سجاد(ع) نام برده شده اين است كه آن حضرت امام است و ذكر او براي زائر ضرورت دارد وگرنه هدف اصلي زائر خود امام حسين(ع) است. پس ضرورت ندارد كه در اين زيارت همه را ذكر كنيم.
جواب ديگر هم اين است كه حضرت ابوالفضل(ع) داراي مقام ممتاز و بسيار والاست و براي همين بايد او را مستقلا مورد نظر قرار داد و زيارت كرد و بر اين اساس، كلمه اصحاب در زيارت عاشورا شامل حضرت عباس(ع) نيست بلكه مراد از اصحاب، ياران ديگر امام حسين(ع) است. بنابراين عدم ذكر ابوالفضل العباس در آن زيارت به خاطر عظمت مقام اوست تا به طور مستقل زيارت شود.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام