امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شاید با یک کلیک ساده وارد وبلاگی شویم که به ظاهر یک طالع‌بینی یا فیلمی‌ اعجاب برانگیز باشد، اما در باطن، مبلغ فرقه‌ای آن را هدایت می‌کند. از این رو، شناخت شیوه‌های تبلیغ فرقه‌ها در فضای مجازی امری ضروری به نظر می‌رسد.

عرفان‌ها و فرقه‌های جدید، ابتدا با تعبیری به روز از دین و به عنوان راهی شیرین‌تر و هموارتر برای رسیدن به خدا و ایجاد آرامش در بین مردم، معرفی می‌‌شوند، ولی همین راه‌های جدید به سوی خداوند، زنگ خطر جدی از سوی سازمان‌ها و جامعه‌شناسان و دین‌شناسان را به صدا در آورده‌اند، از این رو مدتی است رادیو تهران با برنامه‌ای تحت عنوان «شطرنج با شیطان»، روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ به بررسی فرقه‌های نوظهور، راه‌های نفوذ میان گروه‌های مختلف و سرانجام این فرقه‌ها می‌پردازد.

از بین رفتن مرزها در اینترنت، راه نفوذ فرقه‌ای را افزایش داده است

حسین بابازاده مقدم در خصوص چگونگی شناخت فرقه‌ها در فضای مجازی، بیان داشت: فرقه‌ها با شناخت از فضای مجازی، از روابط در فرصت‌، ظرفیت‌های شبکه‌ای در چارچوب یک‌طرفه بهره می‌بردند، علاوه بر این به دلیل از بین رفتن مرزها، شکست پدیده مرز که در تعیین حد و مرز جغرافیایی فرهنگی معنوی اخلاقی سیاسی و اجتماعی در تمام حوزه‌ها مهم است، به واسطه اینترنت این مرز از بین رفته است، نفوذپذیری فرقه را به شدت افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه در فضای اینترنت در بحث فرقه‌گرایی شاهد شگل‌گیری روابط پنهانی و تعامل دو سو‌یه‌ای باشیم که سایر افراد مرتبط با فرد، از آن اطلاع کسب نکنند، افزود: در واقع فرد در اینترنت با قرار گرفتن در بستر بزرگ مدیریت با دستگاه‌های سیاسی غرب، به کنشی دست می‌زند که این کنش طبیعتاً در چارچوب فرهنگ سازی آنهاست، ضمن اینکه فرهنگ جاری در این فضا مبتنی بر لاابالی‌گری است که زمینه شکل‌گیری فرق و زمینه چشمگیری یک تصوف بسیار وسیع معنایی و معنوی را می‌دهد.

ره آورد روابط سری و انزوا طلبی در سایه نفوذ فرقه‌ها در فضای مجازی

این کارشناس فرق با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های فرق در تعامل خاص با فضای مجازی بحث انزوا گرایی کاربر اینترنتی است، خاطرنشان کرد: فرقه در فضای مجازی بحث ریاضت گرایی را به شخص منتقل می‌کند، از طرف دیگر گرایش به رفتار سری و رفتار همگرا از شاخصه‌های فرق است، چرا که این روابط کاملاً پنهانی است و کسی در جریان قرار نمی‌گیرد.
وی درباره چگونگی جذب شدن افراد به فرقه‌ها در فضای مجازی، ادامه داد: ابتدا از طریق ارگان فرقه در فضای مجازی و بعد با برجسته شدن روابط فرقه‌ای و نهایتاً رسیدن به رابطه قطب و مریدی محقق می‌شود، به طوری که در مرحله اول بازدید از صفحات است، در مرحله دوم ارتباط با عناصر فعال و مبلغین فرقه‌هاست و در نهایت اتصالی که فرد به صورت مجازی یا واقعی با مرکزیت فرقه و قطب برقرار می‌کند.

زندگی دوم افراد در فضای مجازی، فرصت یا تهدید

بابازاده مقدم با بیان اینکه در فضای مجازی زندگی دوم را در نظر داریم، اظهار داشت: فرقه‌ها تلاش زیادی می‌کنند که زندگی مجازی و دوم افراد را با یک ساختار فرقه‌ای تنظیم کنند و هویت فرقه‌ای را برای افراد شکل دهند و مهم‌ترین محورش، در انداختن یک رابطه دو سویه است.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در ایران ساختار ویژه خودش را دارد، ادامه داد: تمام تخلفات و رفتارهای نامتعارفی که جامعه با آن روبه‌رو هست، عیناً کپی برداری شده و به فضای مجازی منتقل شده است، البته ایران نسبت به کشورهایی که شرایط مشابه‌ای با او دارند، حداقل رشد ۳ برابری در فراگیری اینترنت داشته است، اما ناگفته نماند که یک سری رفتارهای غلط و تصمیم‌گیری‌های ناصحیح و دخالت‌های هیجانی در گسترش پدیده اینترنت موثر بوده است.

فعالیت فرقه‌ها در آمریکا ممنوع است

این فعال فرهنگی وجود اینترنت ارزان و گسترده را از اهداف دشمنان برای تبدیل کردن این فرصت به تهدید دانست و تصریح کرد: در بحث فرقه‌گرایی در فضای مجازی با چند طیف مواجه هستیم، یک طیف از فرقه‌گرایان اینترنت، طیف سنتی هستند که تصوف مهم‌ترین گروه را به خودش اختصاص می‌دهد، بحث دیگر فرقه‌های آمریکایی، چینی، هندی، ژاپنی و نظایر اینها هستند که عملاً از تمام فرقه‌ها در سطح دنیا پشتیبانی می‌کنند، جالب اینجاست که فعالیت فرقه‌ها در آمریکا ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود، اما سیاست آمریکا ترویج این فرقه‌ها در سایر کشورهاست.
وی با بیان اینکه مراکز فرقه‌ای در ایران و کشورهای اسلامی پایگاه‌شان در کشورهای اروپایی و غربی است، افزود: این نشان می‌دهد که فضای اینترنتی به عنوان فضای تبلیغاتی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران و علیه سلامت معنوی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی دشمن همین هدف را پیگیری می‌کند و کاربران اینترنتی را به کنش وادار می‌کند که به طور مثال فیلم‌هایی را ببینند و آن را به اشتراک بگذارند، فیلم‌هایی که جنبه تبلیغاتی دارند، تبلیغات اعجاب برانگیز، خرافات مدرن، طالع بینی خاص و نظایر اینها به بحث فرقه‌گرایی دامن می‌زنند.

تخریب بسترها با رویکرد تروریستی فرقه‌ها در اینترنت، راهی به ناکجا آباد!

بابازاده مقدم با اشاره به اینکه فرقه‌ها در فضای مجازی با توسل به مخدوش کردن نهاد خانواده، جامعه و سیاست به دنبال جداسازی افراد از جامعه و منزوی ساختن آنها می‌باشند، ابراز داشت: در فضای مجازی با پدیده‌ای به نام سایبر سرویس که تخریب گری در فضای مجازی با تخریب بسترها و ساختارها همراه است، همچنین تروریسم مجازی یا تروریسم‌هایی که در فضای مجازی تریبون پیدا کردند، در جریان بهائیت ، جریان سازمان منافقین یا دروایش مکرر و مفصل می‌بینید که مومنین و مخالفان خودشان را به شکل‌های متفاوت مورد حمله فیزیکی قرار می‌دهند و دست به اقدامات تروریستی می‌زنند.
وی با بیان اینکه فرد در فرقه با مخدوش شدن سلامت روان و از دست دادن هویت فردی به عناصر مطیع تبدیل می‌شوند، ادامه داد: تمامی فرقه‌ها از بدو تاسیس ادعای معنویت دارند، بهائیت با ادعای معنویت به مرور زمان به یک فرقه تبدیل شد و با از دست دادن تمام شاخصه‌ها و ادعاهای اولیه به مرحله‌ای رسید که دیگر هیچ چیز در آن حاکم نیست، اما چرا فرقه‌ها به تروریسم روی ‌می‌آرودند، برای این است که افراد در رفتار فرقه‌ای از خود اختیاری ندارند و تمام اجزای زندگی خودشان را مانند معتاد از دست داده‌اند و وقتی به خود می‌آیند، می‌بینند که آن اخلاق و سلامت اجتماعی که داشتند همه را کاملاً از دست داده‌اند.

رژیم صهیونیستی عامل انتشار فرقه‌ها در دنیا/ بحران ترافیکی با حضور جادوگر در تل‌آویو و حیفا؛ فرقه‌گرایی دامن اسرائیل را می‌گیرد

نویسنده کتاب «گنوسیزم» با اشاره به اینکه فرقه بهائیت از بالاترین سطح فراوانی در فضای مجازی ایران دارد، اذعان داشت: در این شرایط رژیم صهیونیستی ارتباط نزدیکی با بهائیت دارد، امروز دشمن با استفاده از فرقه‌های رنگین کمانی یا همان التقاطی در چندین زمینه موضوع فکری یک بسته مونتاژی فرقه‌ای را به جامعه تحویل داده است، اما اگر نگاه کنید کلیات این فرقه‌ها مشترک است و با رویکرد تخریبی پیش می‌روند، کشتی که خود آنها سوار هستند را سوراخ می‌کنند و در حال غرق شدن هستند، چرا که دامنه این فرقه‌گرایی به خود این کشورها رسیده است.
وی با بیان اینکه خرافه‌پرستی و فرقه‌گرایی در رژیم اشغالگر قدس به شدت در حال افزایش است، افزود: آن قدر بحث فرقه‌گرایی در رژیم صهیونیستی جدی شده است که اگر یک جادوگر کابالایی در یکی از خیابان‌های تل‌آویو، حیفا و شهرهای دیگر مستقر شود،تا ساعت‌ها بحران ترافیکی به وجود می‌آید و خیابان‌ها بسته می‌شود و مردم روی می‌آورند که این جادوگر چه حرفی برای زدن دارد، لذا باید توجه کرد کسانی که به این فرقه‌ها دامن می‌زنند، اولین قربانی خود آنها هستند.

طالع بینی آنلاین، دامی برای جذب بانوان به فرقه‌ها/ حضور «گروه هواداران هری پاتر» در اینترنت برای جذب نوجوانان به فرقه‌گرایی

بابازاده مقدم با تاکید بر اینکه رجوع به برخی از سایت‌های اینترنتی نظیر فال و طالع بینی آنلاین زمینه ورود آنها- به خصوص بانوان- را به فرقه فراهم می‌آورد، تصریح کرد: اکنون نیز گروه‌هایی در فضای مجازی داریم که دنبال بحث کارتون‌های جادوگری هستند، مانند «گروه هواداران هری پاتر»، به طوری که آیکون‌هایی را در فضای مجازی طراحی کردند تا دختر و پسر نوجوان علاقمند به این مدل کارتون‌ها، عکس خودشان را تبدیل به شخصیت داستان ‌کنند، بعد یک گروه تشکیلدهند.
وی  پخش تصاویر اعجاز برانگیز مانند رد شدن از آتش، عبور اجسام از بدن و نقل آنها در وبلاگ‌ها را از دیگر ترفندهای فرقه‌ها خواند و ادامه داد: مهم اینجاست که این قبیل اقدامات با زندگی نرمال، معنوی توام با حضور خدا نیست، چرا که این افراد، آدم‌های بی‌دینی هستنند و کاملاً شر پرست و شیطان پرست هستند، به گونه‌ای که دشمن بیشرتین سرمایه‌گذاری را در راس فرقه‌ها انجام می‌دهد تا با از بین بردن زندگی نرمال و متعادل در جامعه به راحتی زمینه نفوذ خود در ایران را فراهم سازد.

ارسال ایمیل‌های گروهی با طرح شبهات دینی برای جذب به فرقه‌ها

این فعال فرهنگی در خصوص کارکردهای فرقه‌ها در فضای مجازی، بیان داشت: سوء استفاده جنسی، کمک برای متلاشی کردن نهاد خانواده، سوءاستفاده‌‌های مالی متعدد و گسترده از اعضا، ایجاد خسارت‌های آبرویی برای افراد و گسترش شبهات از کارکردهای فرقه‌ای در اینترنت است، به طوری که با ارسال ایمیل‌های گروهی اقدام به انتشار شبهات تخصصی در فضای عامیانه و غیر تخصصی می‌‌کنند و این بزرگترین جنایت معنوی است که در حق جامعه انسانی می‌شود چرا که بحث تخصصی در یک فضای تخصصی و با حضور کارشناسان باید مطرح شود.
وی در پایان در خصوص راهکار مقابله باجریان فرقه‌ای در فضای مجازی بیان داشت: با فرهنگ‌سازی و حرکت‌های اقناعی می‌توان به مقابله با آنها پرداخت.

برنامه شطرنج با شیطان , حسین بابازاده مقدم کارشناس فرق و ادیان

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام