چرا هنگامي كه حضرت فاطمه(س) را در حضور علي(ع) شكنجه مي كردند،‌ امام چيزي نمي گفت؟ مقصود از شكنجه حضرت زهرا(س) چيست؟
متن پاسخ: به نظر مي رسد مقصود اهانت و آزاري است كه از سوي دشمنان صورت گرفته و به خانة علي (ع) هجوم برده و حضرت زهرا(س) پشت در قرار گرفت و مخالفان به ساحت مقدس فاطمه
زهرا(س) اهانت نمودند.
اكثرمورخان اهل سنت عقيده دارند كه نسبت به ساحت حضرت زهرا(س) اهانت نشده؛ ولي شيعيان عقيده دارند كه به فاطمه زهرا(س) اهانت شده است.
مشخص نيست كه امام علي(ع) از حضرت زهرا(س)‌ دفاع نكرده باشد. شايد امام دفاع كرده ولي تاريخ آن را ثبت نكرده باشد. عدم دفاع علي(ع) از فاطمه(س) ممكن است مبتني بر دو
عامل زير باشد:
1_عدم قدرت دفاع:
تاريخ نشان مي دهد كه فاطمه (س) به دفاع از ولايت پرداخت، از اين رو هنگامي كه به خانةعلي(ع) هجوم بردند و قصد بردن ايشان به مسجد جهت بيعت را داشتند، فاطمه (س) بهدفاع از ساحت مقدس امام پرداخت و علي(ع) قدرت دفاع از حضرت زهرا(س) را نداشت. شايدبر همين اساس امام در مقام شِكْوي يكي از بدترين و سخت ترين دردها را آن دانست كه در حضور او همسرش را اذيت كنند و ايشان قدرت دفاع از همسرش را نداشته باشد. ازجملات امام استفاده مي شود كه علي(ع) قدرت دفاع از حضرت زهرا(س) را نداشته است.
تكليف گرايي:
شايد يكي از علل عدم دفاع امام آن باشد كه حضرت مأمور به صبر و سكوت بود كه در آن حكمت و مصلحت وجود داشت. امام علي(ع) 25 سال در برابر خلفا سكوت كرد و دست به قيام نزد. او علل عدم قيام را حفظ دين و حفظ وحدت اسلامي و رعايت مصالح جهان اسلام دانست.
براي قيام امام شرايط فراهم نبود،‌اما عوامل مذكور نقش بنيادي در سكوت امام داشت.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام