Sidebar

 

رياضت كشيدن براي ائمه(ع) چگونه است؟ آيا صحيح است كه آن ها رياضت مي كشيدند؟
متن پاسخ: رياضت به معناي كوشش با رنج و تعب، تمرين و ورزش است. بدين جهت رياضت گفته شده است كه جهت كسب فضايل انساني و رسيدن به كمال، انسان بايد سختي ها را تحمل كند تا زمينة كسب فضايل و رسيدن به مقام و قرب معنوي در انسان به وجود آيد.
رياضت به دو قسم: رياضت مشروع و غير مشروع تقسيم مي شود. رياضت مشروع همان است كه در آموزه هاي ديني بدان سفارش شده و مطابق با احكام و قوانين و ارزش هاي ديني است.
در قالب جهاد با نفس، مبارزه با دنيا گرايي، زهد اسلامي و ... ظهور مي كند.
رياضت غير مشروع همان است كه بار منفي داشته و در آموزه هاي ديني از آن نهي شده است، يا مطابق با معيارهاي ديني نيست.
پيامبر اسلام(ص) فرمود: "لا رهبانية في الاسلام".
رهبانيت (كه از نوع رايج در مسيحيت بوده) در اسلام جايز نيست.
رياضت غير مشروع را فقيهان جايز ندانسته و اين نوع رياضت ريشه در مسيحيت و هندوئيسم دارد كه معمولاً عزلت گزيني و عدم بهره گيري از مواهب الهي و يا حتي كارهاي غير اخلاقي و بر خلاف عزت نفس ظهور مي كند.
اگر مقصود از رياضت به معناي مشروع آن باشد، ائمه(ع) از آن بهره مي گرفتند و يكي از ويژگي هاي بسيار مهم ائمه زهد مي باشد كه نمونة بارز رياضت است. آن ها نسبت به دنيا، قدرت هاي سياسي و اجتماعي بي اعتنا بودند و هدف مهم آنان رسيدن به كمال مطلق بود كه اين هدف با تعلق هاي دنيوي، و بهره گيري هاي غير معقول از دنيا، امكان پذير نبود؛ از اين رو ائمه(ع) به جهاد با نفس، نماز خواندن و روزه گرفتن پرداخته و غذا كم مي خوردند.
رياضت در سيره و گفتار ائمه(ع) به معناي ترك دنيا و انزواگرايي و بي اعتنا بودن در برابر سرنوشت جامعه ظهور نمي كرد، بلكه آن ها از مواهب الهي بهره گيري منطقي نموده و در صحنه هاي سياسي و اجتماعي حضور داشتند. يكي از نويسندگان در خصوص رياضت بزرگان دين مي نويسد:
"معلوم است همة‌انبيا و اوليا، زندگي زاهدانه اي داشته و به جاه و مال و ماديات پرداخته اند، ‌في المثل زندگي نبي اكرم(ص) از لحاظ خوراك و پوشاك و خانه و زندگي مي تواند الهام بخش يك زندگي توأم با رياضت بوده باشد. همچنين زندگي ائمه(ع) و عده اي از اصحاب بزرگوار رسول اكرم(ص)".
ائمه از رياضت با دو هدف عمده بهره مي گرفتند. يكي رسيدن به قرب معنوي، دوم همدردي با محرومان. علي(ع) در نامه اي به عثمان بن حنيف فرمود: "آيا به همين قناعت كم كه گفته شود: او اميرالمؤمنين است، اما با آنان در سختي هاي روزگار همراه نباشم؟! هيهات كه هوا و هوس بر من غلبه كند، و حرص و طمع مرا وادار كند تا طعام هاي لذيذ را برگزينم، در حالي كه ممكن است در سرزمين "حجاز" و "يمامه" كسي باشد كه حتي اميه به دست آوردن يك قرص نان را نداشته باشد و هرگز شكمي سير نخورده باشد، و يا من با شكمي سير بخوابم، در حالي كه در اطرافم شكم هاي گرسنه و كبدهاي سوزاني باشد".
ابن ابي الحديد مي نويسد: "و اما زهد علي(ع) در دنيا، او پيشوا و سرور زاهدان است... او هيچ گاه از غذاي سير نخورد و غذاي او از همة مردم ساده تر و لباسش از همه مردم خشن تر بود".
از آنجا كه معصومان(ع) رسالت هدايت مردم را بر عهده داشت و سيره و گفتار آن ها براي ديگران حجت بود، به فرهنگ سازي مي پرداخت و يكي از مواردي كه معصومان(ع) به ارشاد مردم پرداخته اند، تقسيم بندي و تعريف رياضت بود، يعني معصومان(ع) هم خود رياضت مي كشيدند و هم ديگران را به رياضت فرا خوانده و رياضت مشروع و غير مشروع از هم جدا نمودند تا مردم در مصاديث و تعريف رياضت دچار مشكل نشوند. برخي در صدر اسلام رياضت را در انزواگيري و ترك دنيا معنا و تفسير مي كردند، ولي معصومان(ع) از تفسير انحرافي رياضت جلوگيري كردند.
وقتي كه فرزند "عثمان بن مظعون" از دنيا رفت، بسيار غمگين شد. تا آنجا سرخورده و افسرده شد كه خانه را مسجد خويش ساخت و مشغول عبادت گرديد و دست از همة كارها كشيد و گوشه گيري نموده و به عبادت پرداخت. اين خبر به پيامبر(ص) رسيد. پيامبر او را احضار نمود و فرمود: "خداوند متعال رهبانيت را بر امّن من تكليف نكرده است. رهبانيت امت من جهاد در راه خدا است". 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد
  1. مهدویت
  2. شیعه شناسی

نگاهی بر زندگانی شخصى امام زمان(عج)

حضرت رضا علیه السلام فرمود:
(( و ما لباس القائم (عج ) الا الغلیظ و لا طعامه الا الخشب ؛))
((لباس قائم (عج ) جز پارچه زبر و خشن ، و غذاى او جز غذاى ساده نیست .)) (۱)
او در برخورد با مستضعفان آنچنان است که به فرموده پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم .
هنگام حکومت مهدى (عج ) نیازمندانى به حضورش مى آیند و درخواست نیازمندیهاى خود مى کنند، آن حضرت مقدارى که درخواست کنندگان بتوانند حمل کنند بدون شماره به آنها مى دهد. (۲)

آشنایی با چاه عریضه در مسجد جمکران

حتما شما هم درباره چاه عریضه در مسجد جمکران شنیده اید. سوالی که برای بسیاری پیش می آید این است که آیا این چاه مورد تایید حضرت مهدی (عج) است و ایشان دستور حفر این چاه را داده اند؟ سایت مصاف با شیطان در ادامه به تحقیق در این مسئله پرداخته است…

عریضه نویسی» بمعنی عرض حال کردن به کسی برای چاره جویی در کاری می باشد که معمولا از سوی فردی که در رتبه پایین تر قرار دارد به کسی که در رتبه بالاتر قرار دارد انجام می گیرد(۱) و در اصطلاح رقعه ای (کاغذی) است که فرد حاجتمند آن را یا خطاب به خدا می نویسد و در آن خدا را به حق و منزلت معصومین برای برآورده شدن حاجتی سوگند می دهد و یا مستقیما خطاب به حضرات معصومین (ع) بخصوص امام عصر (عج) نوشته می شود که آنها را واسطه قرار داده و برآورده شدن حاجت و یا رفع گرفتاری خود را از آنها می خواهد، و سپس در آب روان، دریا، چاه آب و … می اندازد.

احساس امام زمان به منتظران

 

اگر از هر شیعه‌ای بپرسیم که «نسبت به امام زمان علیه السلام چه احساسی داری؟» احتمالاً پاسخی‌ خواهد داد که شباهت زیادی با جملات زیر خواهد داشت:

ما شیعیان، به امام زمانمان علاقه‌مندیم و برای سلامتی و ظهورش دعا می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم به یاد او باشیم و رضایت او را بدست آوریم. این‌ها کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای ایشان انجام دهیم...

۹۰ اثر خواندن دعای فرج در قنوت

 

 

۱-فرمایش حضرت ولی عصر(عج) بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است
۲- این دعا سبب زیاد شدن نعمت هاست
۳-اظهار محبت قلبی است
۴- نشانه ی انتظار است
۵- زنده کردن امر ائمه اطهار(ع) است

ارتباط با امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت



قسمت اول
اعتقاد بــه وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادلّه وجود امام در هر زمانى لازم است. زمين بدون حجت باقى نمى ماند. در اين زمان كه حجت الهى در پرده غيب به سر مى برد اين پرسش ها مطرح مى شود :
آيا ارتباط با آن حضرت امكان دارد يا خير ؟ آيا شيعيان و پيروان حضرت مى توانند از محضر آن بزرگوار بهره مند گردند يا خير ؟
سخن در ايــن مقوله از امـكـان عقلى نيست بلكه سخن در اين است كه آيا برابر موازين و رواياتى كه داريم چنين امرى مى شود تحقق يابد يا خير. در اين باره دو ديدگاه وجود دارد :

vertical horizontal