Sidebar

 

چرا اهل بيت در برابر اين همه بي احترامي كه به عتبات عاليات مي شد، كرامتي از خود نشان ندادند؟
متن پاسخ: درست است كه خداوند و يا اهل بيت از طريق اعجاز و كرامت مي توانستند كساني را كه بي احترامي به عتبات عاليات مي كنند، نابود كنند و براي ايشان اين كار بسيار آسان بود، ولي سنت پروردگار كه اهل بيت نيز از آن پيروي مي كنند، اين است كه جز در موارد استثنايي، كارها از طريق اسباب عادي انجام گيرد.
قانون خداوند و اهل بيت اين نيست كه هر كس را كار خلافي كرد، فوراً به سزايش برسانند، همان طور كه در آيه 59 كهف مي خوانيم: "وجعلنا لمهلكم موعداً؛ براي نابودي آن ها موعدي مقرر داشتيم".
در جاي ديگر مي فرمايد: "فَهمِّلِِ الكافرينَ أمهلهم رويداً؛(1) اندكي به كافران مهلت ده، تا سرانجامِ كارشان روشن شود" و در جاي ديگر آمده است "إنّما نملي لهم ليزدادوا اثماً؛(2) به آن ها مهلت مي دهيم تا بر گناهانشان افزوده شود".
هدف از مهلت، اتمام حجت بر كافران است يا آزمايش مؤمنان و يا افزايش گناهان كساني كه تمام راه هاي بازگشت را به روي خود بسته اند.(3)
گذشته از اين كه بايد مردم متوجه شوند ظلمي كه به آن ها مي شود و مقدسات و ارزش هاي آن ها مورد هتك و بي احترامي قرار مي گيرد، در درجة اوّل معلول ظلم پذيري ايشان است. اگر زنجيرهاي ظلم و اسارت را از بين ببرند و تلاش و كوشش مستمر كنند و با يكديگر اتحاد داشته باشند و همة آن ها از رهبري واحد اطاعت كنند، دشمن چشم طمع به خاك آن ها نمي كند و چنين جسارت هايي را نخواهد كرد: "خداوند سرنوشت هيچ ملتي را تغيير نمي دهد مگر آن كه خود آن را تغيير دهند".(4)
در هر صورت تأخير مجازات الهي داراي دو فلسفه است.
نخست امتحان و آزمايش. خدا هرگز در عذاب عجله نمي كند، تا خلق را آزمايش و اتمام حجت كند.
دوم، افرادي هستند كه آزمايش آن ها تمام شده و مجازاتشان قطعي گرديده اما براي اين كه سخت كيفر ببينند، نعمت را بر آن ها گسترده مي سازد تا كاملاً غرق نعمت شوند و درست در همان حال (كه سخت در لذائذ غوطه ورند) تازيانة عذاب را بر آن ها مي كوبد تا دردناك تر باشد و رنج محرومان و ستمديدگان را به خوبي احساس كنند.(5)
افزون بر همه اين مطالب، جهان، جاي اختيار و اراده است و تمامي افراد مختارند كه كارهاي خوب يا بد را انجام دهند. اگر قرار باشد تا كسي كار بدي را انجام دهد، به وسيله كرامت يا غضب الهي از بين برود، تمامي افراد از روي اجبار خوب مي شوند و اين گونه خوب شدن ارزش محسوب نمي شود. خداوند راه نيكي و بدي را براي انسان باز گذاشته، در عين حال كه او را به نيكي دعوت نموده و پيامبران را به ياري بشر فرستاده، اما راه بد بودن را نبسته است. اگر چنين بود، اختيار معنا نداشت. اگر قرار باشد هر كس را به سبب جنايت و ظلم فوراً مجازات كند، ديگر كسي به سوي بدي نمي رفت و مطمئن بود در دنيا مؤاخذه و اختيار وي سلب مي شود.
بالاتر از جسارت به حرم امامان، جسارت به خود آن ها است. ايا كشتن اباعبدالله الحسين(ع) و فرزندان و يارانش با آن وضع دردناك و اسارت و جسارت به زن و بچه ها و خواهر سخت تر و جانگدازتر بود، يا جسارت به حرم آن ها؟
پي نوشت ها:
1. طارق (86) آية 17.
2. آل عمران(3) آية 178.
3. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 20، ص 19.
4. انفال (8) آيه 53.
5. تفسير نمونه، ج 13، ص 530 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد
  1. مهدویت
  2. شیعه شناسی

نگاهی بر زندگانی شخصى امام زمان(عج)

حضرت رضا علیه السلام فرمود:
(( و ما لباس القائم (عج ) الا الغلیظ و لا طعامه الا الخشب ؛))
((لباس قائم (عج ) جز پارچه زبر و خشن ، و غذاى او جز غذاى ساده نیست .)) (۱)
او در برخورد با مستضعفان آنچنان است که به فرموده پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم .
هنگام حکومت مهدى (عج ) نیازمندانى به حضورش مى آیند و درخواست نیازمندیهاى خود مى کنند، آن حضرت مقدارى که درخواست کنندگان بتوانند حمل کنند بدون شماره به آنها مى دهد. (۲)

آشنایی با چاه عریضه در مسجد جمکران

حتما شما هم درباره چاه عریضه در مسجد جمکران شنیده اید. سوالی که برای بسیاری پیش می آید این است که آیا این چاه مورد تایید حضرت مهدی (عج) است و ایشان دستور حفر این چاه را داده اند؟ سایت مصاف با شیطان در ادامه به تحقیق در این مسئله پرداخته است…

عریضه نویسی» بمعنی عرض حال کردن به کسی برای چاره جویی در کاری می باشد که معمولا از سوی فردی که در رتبه پایین تر قرار دارد به کسی که در رتبه بالاتر قرار دارد انجام می گیرد(۱) و در اصطلاح رقعه ای (کاغذی) است که فرد حاجتمند آن را یا خطاب به خدا می نویسد و در آن خدا را به حق و منزلت معصومین برای برآورده شدن حاجتی سوگند می دهد و یا مستقیما خطاب به حضرات معصومین (ع) بخصوص امام عصر (عج) نوشته می شود که آنها را واسطه قرار داده و برآورده شدن حاجت و یا رفع گرفتاری خود را از آنها می خواهد، و سپس در آب روان، دریا، چاه آب و … می اندازد.

احساس امام زمان به منتظران

 

اگر از هر شیعه‌ای بپرسیم که «نسبت به امام زمان علیه السلام چه احساسی داری؟» احتمالاً پاسخی‌ خواهد داد که شباهت زیادی با جملات زیر خواهد داشت:

ما شیعیان، به امام زمانمان علاقه‌مندیم و برای سلامتی و ظهورش دعا می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم به یاد او باشیم و رضایت او را بدست آوریم. این‌ها کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای ایشان انجام دهیم...

۹۰ اثر خواندن دعای فرج در قنوت

 

 

۱-فرمایش حضرت ولی عصر(عج) بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است
۲- این دعا سبب زیاد شدن نعمت هاست
۳-اظهار محبت قلبی است
۴- نشانه ی انتظار است
۵- زنده کردن امر ائمه اطهار(ع) است

ارتباط با امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت



قسمت اول
اعتقاد بــه وجود امام زمان و حجت حق (عج) از ضروريات مذهب شيعه است. برابر روايات و ادلّه وجود امام در هر زمانى لازم است. زمين بدون حجت باقى نمى ماند. در اين زمان كه حجت الهى در پرده غيب به سر مى برد اين پرسش ها مطرح مى شود :
آيا ارتباط با آن حضرت امكان دارد يا خير ؟ آيا شيعيان و پيروان حضرت مى توانند از محضر آن بزرگوار بهره مند گردند يا خير ؟
سخن در ايــن مقوله از امـكـان عقلى نيست بلكه سخن در اين است كه آيا برابر موازين و رواياتى كه داريم چنين امرى مى شود تحقق يابد يا خير. در اين باره دو ديدگاه وجود دارد :

vertical horizontal