در قرآن كريم‌، مطالب فراواني دربارة امامان معصوم‌: آمده كه در اين جا به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم‌:
1. امامان معصوم‌: افزون بر اين كه در رابطة با دين و زندگي مردم ]چه در دنيا و چه در آخرت‌[ ولايت دارند، بر همة جهان خلقت نيز، ولايت دارند: "وَ جَعَلْنَا مِنْهُم‌ْ أَغ‌مَّة‌ً يَهْدُون‌َ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُواْ وَ كَانُواْ بِ ?‹َايَـَتِنَا يُوقِنُون‌َ ;(سجده‌،24) و از آن‌ها اماماني قرار داديم كه به فرمان ما هدايت كنند، چون استقامت به خرج دادند و به آيات ما ايمان داشتند."
2. اطاعت از امامان‌: واجب است‌، همان گونه كه اطاعت از خدا و رسولش واجب است‌: "يَـََّأَيُّهَا الَّذِين‌َ ءَامَنُوَّاْ أَطِيعُواْ اللَّه‌َ وَأَطِيعُواْ الرَّسُول‌َ وَأُوْلِي الاْ ?َمْرِ مِنكُم‌;(نسأ،59) اي اهل ايمان‌! از خدا اطاعت كنيد; از رسول ]خدا[ اطاعت كنيد; و از صاحبان امر اطاعت كنيد."
مراد از "اولي الامر" در اين آية شريف‌، امامان معصوم‌: هستند.
3. ايمان به امامان معصوم‌: تكميل كنندة اصل توحيد است‌: "إِذْ جَعَل‌َ الَّذِين‌َ كَفَرُواْ فِي قُلُوبِهِم‌ُ الْحَمِيَّة‌َ حَمِيَّة‌َ الْجَـَهِلِيَّة‌ِ فَأَنزَل‌َ اللَّه‌ُ سَكِينَتَه‌ُو عَلَي‌َ رَسُولِه‌ِي وَ عَلَي الْمُؤْمِنِين‌َ وَ أَلْزَمَهُم‌ْ كَلِمَة‌َ التَّقْوَي‌َ وَ كَانُوَّاْ أَحَق‌َّ بِهَا وَ أَهْلَهَا وَ كَان‌َ اللَّه‌ُ بِكُل‌ِّ شَي‌ْءٍ عَلِيمًا ;(فتح‌،26) به خاطر بياوريد هنگامي را كه كافران در دل‌هاي خود خشم جاهليت داشتند و ]در مقابل‌[ خداوند آرامش و سكينه را بر رسول خود و مؤمنان نازل فرمود و آن‌ها را به تقوا ملزم ساخت كه از هر كسي شايسته‌تر و اهل و محل آن بودند، خداوند به هر چيز عالم است‌."
امام رضا7 مي‌فرمايد: "كلمة "تقوا" و دستگيرة محكم الهي ماييم‌."(بحارالانوار، مجلسي‌;، ج 23، ص 35، مؤسسة الوفأ.)
4. هدف‌، شناخت‌، عصمت‌، علم‌، فضايل‌، محبت و دوستي امامان معصوم‌:، مقام و مرتبة خدادادي آن‌ها و مطالب بسيار ديگر، از جمله مباحثي است كه در قرآن كريم مطرح شده است‌; متأسفانه‌، بيان آن‌ها از حوصلة اين پاسخ‌نامه خارج است‌. جهت آگاهي بيش‌تر مي‌توانيد به كتاب‌هايي كه به طور مستقل در اين‌باره به چاپ رسيده‌، مراجعه نماييد.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام