در قرآن کریم از خوردنی های فراوانی سخن به میان آورده است که در این مقاله به تعدادی از آنها می پردازیم.

عسل

عسل در قرآن و روایات

یَخرَجُ مِن بُطونِها شَرابٌ مُختَلِفُ أَلوانُهُ فیهِ شِفاءُ للِناس"  (سوره نحل / آیه 69)

از درون زنبور عسل ، شربتی به رنگهای گوناگون بیرون می آید که برای مردم شفابخش است .

هم چنین در آیه 15سوره محمد ( عسل مصفا ) از غذاهای بهشتی شمرده شده است .


خواص عسل :

" در قدیم عسل از غذاهای خدایان می دانستند . زیرا عسل خاصیت فراوان دارد و به عقیده بعضی از دانشمندان شوروی ، خورنده آن به طول عمر نائل می گردد . در عسل خاصیت ضد عفونی کردن زخم ها و روی پوست بدن عکس العمل های مخصوصی است و چون عسل بسیار مقوی است و دارای گلوکز و فسفات است ، جوانان نباید زیاد آن را بخورند ولی پیران برای افزودن انرژی خود حتماً از عسل استفاده نمایند .


خرما را می شناسید؟

ینُبِتُ لَکُم بِهِ الزَّرعَ وَ الزَّیتُونَ وَ النَّخیلَ وَ الأَعنَابَ وَ مِن کُلِّ الثَّمَراتِ إِنَّ فی ذَلِکَ لَأیَهً لِقَوٍم یَتَفَکّروُنَ، (نحل/11)

و با آن برایتان کشتزار و زیتون و نخلها و تاکستانها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی که می اندیشند.

وَ زَیتُونَاً وَ نَخلاً .(عبس/29)


خواص خرما در نگاه ائمه

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): بر شما باد برنی (نوعی خرما )، چرا که خستگی را می برد ، در برابر سوز سرما گرمی می دهد در برابر گرسنگی سیر می کند و در آن هفتاد و دو باب شفا است .

امام علی (علیه السلام): خرما بخورید ؛چرا که شفای دردها در آن است .

" انار بخورید ، زیرا هیچ دانه ای از آن بر معده نمی افتد مگر این که دل را روشن می کند و شیطان را چهل روز از بدن بیرون می نماید"

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله): خرمای برنی شیطان را به دیوانگی می افکند ؛ پشت را قوی می سازد ؛ برتوان جنسی می افزاید ؛ انسان را از شیطان دور می سازد ؛ غذا را هضم می کند ؛ درد را می برد و دهان را خوشبو می سازد .

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) : خرما چه خوش سحری است .


خواص خرما برای خانمهای باردار

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): به زن در ماهی که فرزند به دنیا می آورد خرمای تازه بدهید ؛چرا که در این صورت کودک وی بردبار و پاک خواهد شد .
عسل

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) : به زنان تازه زائوی خرمای تازه بدهید و اگر خرمای تازه نبود خرمایی دیگر .نزد خداوند ،هیچ درختی عزیزتر از آن درخت که مریم در زیر آن فرود آمد نیست .

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) :چون زن فرزند به دنیا آورد ،باید نخستین چیزی که می خورد خرمای تازه باشد و مریم(سلام الله علیها) هنگامی که عیسی (علیه السلام) را به دنیا آورد می داد .

پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) : به زنان خود در دوره نزدیک زایمان خرما بدهید ؛زیرا هر کس که در دوره نزدیک زایمان غذایش خرما باشد ،فرزندش بردبار زاده خواهد شد . خوراک مریم ،هنگامی که عیسی رازاد همین بود در حالی که اگر خدا غذایی بهتراز خرما برای او سراغ داشت همان را به وی می خوراند .

امام علی (علیه السلام) :  زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.


ماهی در آیات و روایات

« هوَ اَلّذی سَخَّرَ البَحرَ لِتأکُلُو مِنهُ لَحماً طَریاً»

او همان کسی است که دریا را در تسخیر شما درآورد تا از گوشت تازه تناول کنید .

جالب توجه که خداوند برای تغذیه انسان ها و حیوانات ، چنین می فرمایند :

" فَأََنبَتنا فیها حَباً و عِنباً و قَصَباً و زَیتوُناً و نَخلاً و حَدائِقَ غُلباً وَ فاکِهِةً وَ اَباً مَتاعاَ لَکُم وَ لِأَنعامِکُم "(سوره عبس/ آیه 27-32)

« در زمین دانه ها رویاندیم و انگور و سبزی های خوردنی و زیتون و نخل ( خرما) و باغ های پر درخت و میوه و علف ، تا شما و چهارپایانتان بهره ببرید.»


ترکه‌ی انار

همه چیز درباره خواص انار در کتب و روایات

« و الزیتون و الرّمان مُتَشابِهاً و غَیرَ مُتشابِه »(سوره انعام آیه (14)

« زیتون و انار و میوه های متشابه یکدیگر و غیر متشابه هستند .»


انار در روایات

امام علی(علیه السلام) : " به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می نماید . " ( امالی طوسی ، ج1 ، ص 272 ) 

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) : هیچ اناری نیست مگر این که در آن یک دانه از بهشت وجود دارد و من دوست دارم حتی یک دانه از آن را ترک نکنم .( طب الائمه ، ص 134 )

علی بن الحسین(علیه السلام) : " دو چیز است داخل شکم نمی شود مگر آن را فاسد می نماید ، دو چیز آن را اصلاح می کند که دو اصلاح کننده انار و آب سرد شده و دو فاسد کننده پنیر و کباب خشک است ." ( محاسن ، ج 2 ، ص 493 )

امام علی (علیه السلام): " انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می کند . در هر دانه ای از انار ، موقعی که در معده مستقر گردید ، حیات قلب و روشنگر نفس و برنده وسواس ، نیز شیطان را چهل روز مریض و ضعیف می نماید . "( فصال ، ص 936 )

در روایت کافی چنین است : " هر کس انار بخورد درد از بدنش بیرون می کند . "

امام رضا (علیه السلام) فرمود : « حَطَب الرّمان یَنفی الهوام » هیزم انار حشرات و حیوانات کوچک را دور می نماید .( مکارم الاخلاق ، ص 545 )

امام علی (علیه السلام): انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می کند . در هر دانه ای از انار ، موقعی که در معده مستقر گردید ، حیات قلب و روشنگر نفس و برنده وسواس ، نیز شیطان را چهل روز مریض و ضعیف می نماید

امام صادق (علیه السلام) فرمود : « من الحل رُماناً فَهو آمن فی نَفسهِ إلی أن یَصبَح » هر کس انار بخورد  ، پس جان او تا صبح در امان است. ( بحارالانوار ، ج 66 ، ص 164)


انار و روشنایی دل

داوود ابن سلیمان از امام رضاu از پدرش از رسول خدا نقل می کند که :

" انار بخورید ، زیرا هیچ دانه ای از آن بر معده نمی افتد مگر این که دل را روشن می کند و شیطان را چهل روز از بدن بیرون می نماید" . ( عیون اخبار ، ج 2 ، ص 43-35 ، صحیفه الرضا ، ص 34 ، مکارم الاخلاق ، ص 195 )

امام صادق (علیه السلام): " چهار چیز است که طبیعت را به حالت اعتدال درمی آورد ، انار سورانی ، خرمای پخته ، بنفسج و کاسنی "( همان)

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) : " هر کس انار بخورد ، قلبش را روشن می گرداند و وسوسه را از دلش برمی دارد تا چهل روز "( محاسن ، ج 2 ، ص 543 )


انار و سرعت رشد

امام صادق(علیه السلام) : " أطعموا صبیانکم الرمّان ، فأنه أسرَع شبابهم" به کودکان خود انار دهید که بر جوانی آنان سرعت می دهد.(بحار، ج 64، ص 64/ المحاسن، ج 2، ص 546 )


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام