روانشناسان معتقدند تفاوتهاي فردي فراواني بين افراد وجود دارد، اينطور نيست كه بتوانيم معيارهاي عام و فراگير را برشماريم و بگوييم چنانچه در اين موارد، همسطح بوديد بنابراين، هم كفو هستيد. با توجه به اصل تفاوتهاي فردي، همسطح هر كسي به طور موردي فرق مي كند. لذا حساسيت هاي نبي مكرم اسلام(ص) در مورد حضرت فاطمه(س) زياد بود و در مورد ساير خواهرهاي ايشان حساسيتي نداشتند. ايشان در مورد ازدواج حضرت فاطمه مي فرمودند كه : «تصميم ازدواج ايشان با من نيست» امام صادق(ع) مي فرمايند: « اگر علي (ع) نبودند از حضرت آدم تا هنگام قيامت، همسري هم شان و هم رتبه حضرت فاطمه (س) پيد ا نمي شد».
يكي از شرايط هم كفوي اين است كه «المسلم كفو المسلمه»، دختر و پسر مسلمان همسري را كه هم كيش و هم آيين خود باشند، انتخاب كنند كه اين معيار متأسفانه امروز كمرنگ شده است.


دقت حضرت اميرالمومنين (ع) در انتخاب ام البنين و آن نكته اي كه به محمد بن حنفيه فرمودند بيانگر آن است كه بخش عظيمي از شخصيت فرزند از طريق ژنتيك (ژنها – كروموزومها) منتقل مي شود. البته كروموزومها تمام صفات را به طور كامل منتقل نمي كنند. اين صفات در مرحله تجزيه و تركيب شيميايي و در فرآيند رشد فيزيولوژيك زمينه بروز بعضي از صفات شخصيتي را فراهم مي كنند.
آيا در اسلام بيشتر بر ويژگيهاي شخصيتي مادر تأكيد شده است يا ويژگيهاي پدر هم حائز اهميت مي باشد؟
همانطور كه رواياتي در مورد دقت در گزينش مادر وجود دارد، در مورد ويژگي هاي پدر هم توصيه هايي شده است. اما در اسلام صفات مادر داراي اهميت بيشتري مي باشد، به خاطر اينكه در اسلام، ازدواج فرهنگ خاصي دارد، برخلاف بعضي از كشورها كه انتخاب و گزينش دو طرفه است يا زن، مرد را مي يابد يا مرد، زن را مي يابد، در اسلام مرد همسرش را برمي گزيند. چون مقيد است كه حريم و آن حالت خودنگهداري و حرمت و شأن زن ارج نهاده شود.
اسلام توصيه مي كند كه در انتخاب همسر دقت كنيد كه اين ويژگيها در نسل بعدي نمود مي يابد. بطور نمونه حضرت علي (ع) در انتخاب ام البنين با راهنمايي عقيل كه حسب و نسب شناس بود، دانستند كه كدام يك از تيره هاي عرب شجاع هستند تا حضرت عباس با آن شجاعت رشد كرد. اما حضرت علي (ع) وقتي حضرت محمد بن حنفيه را به صف دشمن مي فرستادند، او عقب مي نشست. باز حضرت او را كمك مي كرد، او دوباره بازمي گشت. حضرت به ايشان فرمودند: پسرم تو فرزند من هستي، ولي در برخورد با دشمن مانند من نيستي، بلكه تو در بحران شكني ناتواني و به مادرت رفته اي. لذا آدم ترسو و بزدل از لحاظ شخصيت و بافت ژنيتيكي فرزندي مانند خود مي پروراند. هر چند گفته مي شود بسياري از خصوصيات با تربيت و آموزش تصحيح مي شود، اما اگر پايه و مباني صفر باشد، با تلاش فراوان هم، اثر كمي عايد خواهد شد. به هر حال بايد دستمايه اوليه باشد تا در محيط شكوفا شود.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام