علی اصغر (ع)

علی اصغر یکی از فرزندان امام حسین (ع) است که شیر خوار بود و از تشنگی، روز عاشورا بی تاب شده بود. امام (ع)، خطاب به دشمن فرمود: از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک

نمانده است. نمی‏بینید که چگونه از تشنگی بی تاب است؟ در «نفس المهموم»آمده است که فرمود: «ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل» در حال گفتگو بود که تیری از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم علی اصغر را درید. امام حسین (ع) خون گلوی او را گرفت و به آسمان پاشید.(۱) در کتابهای مقتل، هم از «علی اصغر» یاد شده،هم از طفل رضیع (کودک شیرخوار) و در اینکه دو کودک بوده یا هر دو یکی است، اختلاف است.

در زیارت ناحیه مقدسه، درباره این کودک شهید آمده است:«السلام علی عبد الله بن الحسین، الطفل الرضیع، المرمی الصریع، المشحط دما، المصعد دمه فی السماء،المذبوح بالسهم فی حجر ابیه،لعن الله رامیه حرمله بن کاهل الأسدی».(۲) و در یکی از زیارتنامه‏های عاشورا آمده است: «و علی ولدک علی الأصغر الذی فجعت به» از این کودک، با عنوانهای شیرخواره، ششماهه، باب الحوایج،طفل رضیع و… یاد می‏شود و قنداقه و گهواره از مفاهیمی است که در ارتباط با او آورده می‏شود.

طفل شش ماهه تبسم نکند، پس چه کند

آنکه بر مرگ زند خنده،علی اصغر توست‏

«علی اصغر، یعنی درخشانترین چهره کربلا،بزرگترین سند مظلومیت و معتبرترین زاویه شهادت…چشم تاریخ، هیچ وزنه‏ای را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینی ندیده است.»(۳) علی اصغر را «باب الحوائج» می‏دانند، گرچه طفل رضیع و کودک کوچک است، اما مقامش نزد خدا والاست.

——————————————————————————–

(۱) . معالی السبطین، ج ۱، ص ۴۲۳.

(۲) . بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۶۶.

(۳) . اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، شهید پاک نژاد، ج ۲، ص ۴۲.

جواد محدثی‏

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام