متن پاسخ: حجاب منحصر در چادر و حتي مانتو نيست , بلكه هر لباسي كه تمام بدن و سر و موها و برآمدگي هاي بدن را بپوشاند و موجب تحريك و جلب توجه نامحرم نگردد كافي است ولي بايد توجه داشت كه همان طور كه بقيه واجبات داراي مراتب مختلفي مي باشند حجاب نيز داراي مراتب خوب , متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مي گردد.


در اين جا چند نكته وجود دارد كه براي روشن شدن آنها بايد ديد اساسا" فلسفه حجاب چيست ؟
حجاب دو فلسفه اساسي دارد كه با يكديگر ارتباط تام دارند: 1) مصونيت زن در برابر طمع ورزي هاي هوس بازان . 2) يپشگيري از تحريكات شهواني خارج از ضوابط و هنجارهاي الهي و تأمين سلامت و بهداشت معنوي جامعه.
حجاب با چنين نقش و كاركرد مهم و اساسي پيامي قاطع و كوبنده با خود دارد, و آن اين است كه در برابر همه مردان اجنبي نوعي هشدار و اعلام ((دور باش !)) مي دهد, اكنون بايد ديد چه عواملي در رساندن اين پيام و اثرگذاري آن مؤثر است :
1) حدود و ميزان پوشش : بدون شك هر اندازه بدن زن پوشيده تر باشد نقش نيرومندتري در دورسازي ديدگان نظاره گر ايفا مي كند. اگر نگاه هاي آلوده را همچنان كه در روايات آمده است ((تيرهاي زهرآلود شيطان )) بدانيم , پوشش زن همانند قوسي است كه تير از آن كمانه مي كند و منحرف مي شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مي ماند. بر عكس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تيرهاي شيطاني را بيشتر متوجه خود ساخته و از آن آسيب خواهد ديد. از همين روست كه چادر را حجاب برتر شناخته اند, زيرا با وجود شرايط ديگر, بيشترين پوشش و مطمئن ترين مصونيت را فراچنگ مي آورد.
2) كيفيت پوشش : ميزان ضخامت و حتي كيفيت دوخت لباس خود بخش مهمي از حجاب را تشكيل مي دهد بدون شك لباس هاي نازك و تنگ و بدن نما فرودگاه پيكان مسموم شيطان و موجب خيره شدن چشم هاي هرزه و آلوده و به فساد كشاننده جامعه است . در مقابل لباس هاي غيربدن نما, ديده ها را از خود دور مي سازد, و سلامت معنوي نفوس را تأمين مي كند.
3) رنگ ها: ترديدي نيست كه برخي از رنگ ها ديده ها را خيره مي سازد, و پاره اي ديگر نگاه ها را از خود مي راند و دور مي سازد. اكنون سؤال مي شود كداميك از اين دو براي تأمين حجاب واقعي و مصونيت معنوي جامعه و خيره نكردن چشم ها و بر نيفروختن آتش شهوت مفيدتر است ؟ مگر ما در جامعه اي زندگي نمي كنيم كه ميليونها جوان در اوج غريزه جنسي به سر مي برند و در سخت ترين شرايط جواني از امكان ازدواج محرومند و كافي است با اندك جرقه اي شعله هاي غريزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتي ها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسيله ممكن - حتي با گزينش رنگ مناسب لباس در جامعه - به سلامت ديني و روحي و رواني آنان كمك نكنيم و موجب جلب توجه آنان و قرارگرفتن شان در دام مفاسد نشويم ؟ در عين حال علماي دين نسبت به خصوص رنگ ها تأكيد چنداني نكرده , ولي بر اين مسأله پاي مي فشارند كه لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشي از آن باشد. از اين رو است كه در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكي را براي حجاب برگزيدند و اين سنت حسنه مورد تقرير و پذيرش پيامبر(ص ) و امامان (ع ) قرار گرفت , زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشتري مي كردند, (ر.ك : حجاب در اديان الهي , محمدي آشناني ).
4) شيوه هاي رفتاري : طرز صحبت و چگونگي راه رفتن و ... نيز بخشي از حجاب به معناي وسيع كلمه است . حفظ وقار و متانت هم همان نقشي را دارد كه پوشش زن دارد و عدم رعايت آن نيز برآيندي چون برهنگي در پي دارد. از اين رو قرآن مجيد يكي از صفات خوب زنان مؤمن را كه در رفتار دختران شعيب بيان مي كند همان ((حيا)) و وقار است .
سعي كنيد براي راهنمايي ديگران از زبان لين و اخلاق اسلام بهره بگيريد.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام