وظيفه بانيان مجالس

وظيفه بانيان و شنوندگان در برابر مداحان

سوال 55- وظيفه بانيان و شركت كنندگان در مقابل مداحاني كه بدون سند معتبر روضه مي خوانند و يا با غنا مي خوانند چيست؟
ج: مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) تكليف شنوندگان نهي از منكر است به شرطي كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.
آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي): ... لازم است از مرثيه سراياني استفاده شود كه مطالب صحيح و واقعي را بيان مي كنند.



حكم پول دادن به مداحان و ....

سوال 56- آيا پول دادن به مداحاني كه لابلاي اشعار و سخنان خود بعضي مصائب بي مدرك يا ضعيف السند را نقل مي كنند و يا با غنا مي خوانند جايز است؟
ج: آيت الله مكارم شيرازي (دام ظله العالي) مي فرمايند: پول را در برابر كارهاي مشروع آنها بدهند و نسبت به كارهاي خلاف نهي از منكر كنند.
آيت الله فاضل لنكراني (دام ظله العالي) مي فرمايند: غنا حرام است هر چند با خواندن قرآن همراه باشد و لازم است از مرثيه سراياني استفاده شود كه مطالب صحيح و واقعي را بيان مي كنند.

وظيفه بانيان در برابر مداحان شريف

سوال 57- وظيفه بانيان و عزاداري نسبت به روضه خوانان چيست؟
ج: در كتاب لولو و مرجان مرحوم حاجي نوري (ره) با استناد به روايات بيان مي كند كه: صاحب مجلس و چه غير او از حاضرين اعانت و اكرام و احسان و انعام به مال و زبان و ساير جوارح تا آنجا كه از عهده آنها بر مي آيد انجام دهند زيرا كه هر چقدر هم به روضه خوان لطف هم كنند هرگز به اندازه حقي كه روضه خوان بر آنان پيدا كرده نخواهد بود. زيرا هر چه از متاع دنيا كه به او دهند به اندازه يك تار موي جامه بهشتي كه هزارها از آن توسط روضه خوان به آنها رسيده مقابله نخواهد كرد پس هر چه دهند كم داده اند و هر چه كنند كم كرده اند. و اين مطلب مطابق با سيره مرضيه ائمه طاهرين (ع) با اين طايفه و امثال ايشان از معلمين قرآن مجيد و مداحين مي باشد. و نيز بانيان و عزاداران از روضه خوانان انتظار نداشته باشند كه به اصطلاح شهيد مطهري (ره) مجلس را كربلا كند . چرا كه اين انتظار شنوندگان چه بسا باعث شود كه مداح براي گرم كردن مجلس و يا تبديل كردن مجلس به كربلا مجبور شود به بيان روضه هاي بي سند و دروغ و خواندن و اشعار غنايي و بي مدرك.
سوال 58- آيا بانيان مجالس بايد به دنبال آن باشند كه مجالسي را بر پا كنند كه با ازدحام جمعيت همراه باشد و جمعيت زيادي را جمع كند؟
ج: شهيد مطهري (ره) در اين رابطه مي فرمايند: كه در اين امر استثناء نديدم كه هم موسسين و هم حتي مستمعين آن چيزي را كه مي خواهند ازدحام جمعيت است. اگر جمعيت ازدحام بكند راضي است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضي نيست اين نقطه ضعف است. اين جلسات كه براي اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه! مگر ما مي خواهيم سان ببينيم؟ مگر ما مي خواهيم رژه برويم؟ هدف چيز ديگري است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است.
و حضرت امام خميني (ره) مي فرمايند كه: حضرت سيدالشهداء(ع) به همه آموخت. از قلت عدد نترسيد، عدد كار پيش نمي برد، كيفيت اعداد، كار را پيش مي برد. افراد ممكن است خيلي زياد باشند لكن در كيفيت ناقص باشند يا پوچ. افراد ممكن است كم باشند لكن در كيفيت توانا باشند و سرافراز.
در نتيجه به ازدحام جمعيت نبايد تكيه كرد. بلكه به كيفيت برنامه هئيت بايد اهميت داد كه آن عده شركت كننده در هيئت چه كم باشند و چه زياد، به چه مقدار هيئت توانسته آنها را با معارف اهل بيت (ع) آشنا نمايد. اين امر مهم است. نه ميزان شركت كنندگان در هيئت.

نحوه خرج كردن پول هاي جمع آوري شده در هيئت ها

سوال 59- آيا جايز است در ايام محرم از افراد خير اموالي را جمع آوري كرد و با تقسيم آنها به سهم هاي مختلف، قسمتي را به قاري قرآن و مرثيه خوان و سخنراني داد و باقيمانده را براي برگزاري مجالس مصرف كرد؟
ج: مقام معظم رهبري (دام ظله العالي): اگر با رضايت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشكال ندارد.
و نيز مي فرمايند: مي توان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان آنها در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براي مصرف در مجالس عزاداري آينده نگه داشت.
 


 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام