کودکانی بین هفت ماه تا ۱۶ ماهه که این دی‌وی‌دی‌ها را دیده بودند، در سنین بالاتر کمتر از سایر همسالانشان لغت می‌دانند.

تب خرید دی‌وی‌دی‌های آموزشی بی بی انشتین سالهاست که از چند سال پیش در بین خانواده‌های آینده‌نگر در کشورها و قاره‌های مختلف جهان افتاده بود باعث شد تا شرکت دیزنی سودآوری فراوانی داشته باشد و نام این مجموعه به‌عنوان بهترین ابزار آموزشی برای کودکان زیر دوسال جهان در بسیاری از رسانه‌های تصویری و چاپی شنیده شود. اما تحقیقاتی که از چندی پیش روی محتوای این دی‌وی‌دی‌ها آغاز شده مسائل دیگری را بازگو می‌کند و به نظر می‌رسد محتوای آنها بیش از آنکه به رشد ذهنی کودک کمک کند سبب آسیبهای جدی مغزی می‌شود. هر کدام از این دی‌وی‌دی‌ها بیش از ۲۵ دلار قیمت داشت اما بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه‌ آی‌کیو فرزندان کم‌سن‌شان را بالا برده و آنها را برای تحصیل مهیا کنند دست به خرید این مجموعه گرانقیمت می‌زدند.

 

 

 

اما به دنبال تأیید نتایج این تحقیقات و احتمال اقدامات قانونی علیه شرکت دیزنی این شرکت پذیرفته تا این دی‌وی‌دی‌ها را از والدین پس گرفته و در مقابل وجه و یا محصولی دیگر از دیزنی را ارائه دهد.

اما این تصمیم دیزنی واکنشهای شدیدی را از سوی کشورهای اروپایی به دنبال داشته و برخی از مادران انگلیسی در تدارک شکایت رسمی از دیزنی به دلیل تبعیض در پرداخت غرامت برآمده‌اند. پیپا اسمیت از جمله معترضین در این مورد می‌گوید: ما هم باید بتوانیم پولمان را پس بگیریم چون همه ما با این تصور دی‌وی‌دی‌ها را خریدیم که می‌توانیم کودکانمان را آموزش دهیم ولی حالا فهمیدیم که سلامت مغز بچه‌ها به خطر افتاده است.

در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد کودکانی بین هفت ماه تا ۱۶ ماهه که این دی‌وی‌دی‌ها را دیده بودند، در سنین بالاتر کمتر از سایر همسالانشان لغت می‌دانند و به ازای هر یک ساعت تماشای برنامه‌های این سری به طور متوسط شش لغت کمتر از دیگران می‌دانند.

مدیران دیزنی که گویا زودتر متوجه شرایط شده بودند از سال ۲۰۰۸ عرضه این سری دی‌وی‌دی را بدون ارائه هیچ دلیلی متوقف کرده بودند. دکتر آریک سیگمن روانشناس برجسته کودک و یکی از پزشکان تیم تحقیق در این مورد می‌گوید: رسانه‌ای شدن این موضوع بسیار مهم است چون این عمل توسط یک شرکت چند ملیتی مورد اعتماد انجام شده است و نشان می‌دهد که نظر پزشکان در دهه‌های گذشته درست بوده مبنی بر اینکه محصولات رسانه‌ای نمی‌توانند جایگزین خوبی برای آموزشهای خانوادگی در کودکان زیر دوسال باشند و حالا این شرکت باید به تمامی خانواده‌های طبقه متوسطی که با هدف بهبود شرایط فرزندشان این سری دی‌وی‌دی‌ها را خریداری کرده‌اند غرامت بدهد.

اما فروش این سری دی‌وی‌دی در کشورمان از سه سال گذشته آغاز شده و در برخی از مطب‌ها متخصصان کودک پس از معالجه بیمار به فروش این مجموعه به والدینی که خواهان پیشرفت تحصیلی کودکشان در سال‌های آینده بودند، می‌کردند و به نظر می‌رسد فروش آنها در تهران و چندین شهر دیگر کشور با استقبال روبه‌رو شده بود. اما با انتشار این خبر شاید زمان آن رسیده باشد که این متخصصین نیز در معرفی این محصول رسانه‌ای به والدین تجدید نظر کنند.

دیلی میل

 


 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام