برای نوجوان در دوران بلوغ سؤالات زیادی مطرح می شود. او ممكن است همه ارزش ها را زیرسؤال ببرد. او می خواهد با اظهارنظر و قضاوت درباره تمام مسائل كنكاش كند.
ممکن است شمایی که این مطلب را می خوانید در سن بلوغ باشید. شما با خواندن این مطلب درک می کنید که بسیاری از والدین و نیز مدارس نحوه مواجه شدن با این پدیده را در شما نمی دانند. همچنین در این مطلب با بعضی از ویژگی های دوران بلوغ آشنا می شوید. اما بخشی از مطلب به والدین و مدارس اختصاص دارد. خود شما می توانید از طریق راهکارهای این مطلب به والدینتان بیاموزید که چگونه با این پدیده مواجه شوند.
روانشناسی تعریف می كند پدر و مادری به او مراجعه كردند كه با تزریق هورمون تلاش كرده بودند بلوغ دخترشان را به تأخیر بیندازند. چون نمی دانستند چگونه با این مسأله مواجه شوند! اما مشكلی كه پیش آمد این بود كه مشاور مدرسه درباره دوران بلوغ صحبت كرده و چشم او را به حقایقی بازكرده بود و در نتیجه آنها سراسیمه شده بودند.
مشاور دیگری تعریف می كند كه پسری در سن بلوغ به خاطر حرفی كه در مدرسه به زبان آورده بود، به شدت مجازات می شود و در آستانه اخراج قرارمی گیرد. درنتیجه پدر و مادرش او را كه از این بابت به شدت دچار بحران روحی شده بود به نزد وی می آورند.
بسیاری از والدین همراه و راهنمای خوبی برای فرزندانشان كه در دوران بلوغ اند، نیستند. ضمن این كه به قول یك جامعه شناس، بسیاری از والدین وظیفه حفاظتی خود را به خاطر اعتمادشان به دولت رهاكرده و همه چیز را به مدارس سپرده اند. در این شرایط اگر مدارس نیز نحوه مواجهه درست با این دسته از دانش آموزان را ندانند، آنها رها و چه بسا سركوب می شوند. به این ترتیب انحرافات و افراط و تفریط و حتی جذب در شبكه های مجرم دور از انتظار نیست.

سركوب مساوی است با پنهان كاری

اتفاقی كه به وفور در خانواده ها و مدارس رخ می دهد این است كه آنها به محض مشاهده كوچك ترین رفتاری كه ممكن است در دوران بلوغ طبیعی باشد به برخورد خشن متوسل می شوند. درحالی كه به عقیده روانشناسان این نحوه برخورد به پنهان كاری می انجامد و در این شرایط كاملاً از كنترل خارج می شود. دكتر مهناز حق شعار روانشناس و متخصص در حوزه كودكان می گوید: “در دوره بلوغ در سه بعد ویژگی های شناختی، ویژگی های عاطفی – روانی و ویژگی های جسمانی در افراد تغییری به وجود می آید. تغییر جسمانی و درونی بدن از نظر روانی مسائلی را پیش می آورد. اول این كه تصویر ظاهری كه نوجوان تا آن موقع از خودش داشته به هم می خورد. به ویژه این كه در این دوران تغییرات موزون نیست. این تغییرات تصویر نوجوان از خودش را به هم می زند و اگر او آماده تغییرات نباشد جا می خورد، با بدنش بیگانه می شود و شاید آن را نپذیرد. وقتی هورمون ها تغییر می كند، امیال نوجوان تغییر می كند و خواسته ها و تمنیاتی دراو پیدا می شود كه گویا تا آن زمان وجود نداشته و كنجكاوی هایی را در او به وجود می آورد. سیستم مغزی او هم تغییر می كند و آماده می شود تا دریافتش از محیط تغییركند. تغییر در زمینه ادراكی موجب می شود كه مفاهیمی مثل عدالت، زیبایی، مذهب، ملیت، نوع دوستی، تبعیض نژادی، اخلاق، جنس مكمل، نگرش نسبت به مسائل جاری، نگرش نسبت به آینده، علم و فلسفه مورد توجه او قرار بگیرد. به این ترتیب نوجوان از سن ۱۲ تا ۱۹ سالگی مورد هجوم اتفاقات تازه قرارمی گیرد.
تمام این تغییرات بستری مناسب می خواهد تا نوجوان رشد مناسبی پیداكند. چنان كه جامعه تربیتی همگام و متناسب با نیازها و شرایط نوجوان پیش برود، ما به سمتی می رویم كه جوانان خلاق، پرانرژی، خوددوست، نوع دوست، اخلاق گرا و به طوركلی عالی و سالم خواهیم داشت. در آیین یهود این تغییر جشن گرفته می شود. یعنی این كه تغییری را كه در نوجوان به وجودآمده به او تبریك می گوید. جشن تكلیف ما هم همین را می خواهد بگوید. برای نوجوان در این دوران سؤالات زیادی مطرح می شود. او ممكن است همه ارزش ها را زیرسؤال ببرد. او می خواهد با اظهارنظر و قضاوت درباره تمام مسائل كنكاش كند. ما باید این شرایط را بپذیریم و بستر مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات نوجوان فراهم كنیم. نوجوان به اظهارنظر و تأیید هم از منظر افكار و اندیشه و هم خواسته ها و آرزوها نیاز دارد. درواقع لازم است با نوجوان همراه باشیم نه این كه روبرویش قرار بگیریم”.
در این شرایط اگر والدین و مدارس نحوه رفتار با نوجوان را ندانند ممكن است نه تنها مشكلات آنها را حل نكنند بلكه به آن دامن هم بزنند. درنتیجه ممكن است مدرسه به مركز ایجاد بحران های روحی و مبادله اطلاعات پنهان، تبدیل شود. همچنین ممكن است در مدرسه تبادل مواد مخدر و تصاویر و نوارهای نامناسب صورت بگیرد و كشیدن سیگار و گردش و تفریحات ناسالم باب شود.
اگر معلمان از این دوران برداشت اشتباهی داشته باشند به ایجاد معضل روانی در بچه ها كمك می كنند. مشكل روانی حتی در یك دانش آموز هم به سرعت در كل مدرسه همه گیر می شود.
والدین یا مدارسی كه راه سختگیری و سركوب را در رابطه با رفتار و گفتار بچه ها در سن بلوغ درپیش می گیرند و سعی می كنند با این روش آنها را وادار به هماهنگی با ارزش های خود كنند، تنها به اعمال لجوجانه در آنها دامن می زنند. در این شرایط بچه های تحت فشار ممكن است به رفتارهایی، نظیر كشیدن سیگار، داد و بیداد راه انداختن، پوشیدن لباس های نامناسب، دست بزن داشتن و… دست بزنند.
دكتر حق شعار درباره سركوب تمایلات نوجوانان می گوید: “وقتی به شدت جلوی یك نیازطبیعی را بگیریم این به معنی سركوب است. نوجوانان دوست دارند در این دوران خودشان را به شكل غریب تری ظاهر كنند و نمی توان برای بچه های این سن انتظار یك شكل واحد داشت و گرنه همین امر سركوب محسوب می شود.
وقتی جلوی یك تمایل طبیعی را می گیریم، این تمایل باقی می ماند و هنگامی كه از دسترس مربیان خارج می شود، بدون دیدن آموزش بروز پیدا می كند، آنگاه نحوه بروزش تخریبی خواهد بود. درنهایت در این شرایط نوجوان یا تمرد می كند و یا دست و پا چلفتی می شود. نیازهای سركوب شده موجب ایجاد افسردگی، خشم پنهان و شخصیت های منفعل – مهاجم می شود. به جای سركوب با دادن آگاهی، در این نوجوانان خویشتنداری ایجاد کرد. می توانیم به او بگوییم كه تو حق داری این تمایل را داشته باشی ولی در جامعه ای كه هستی، ضرورت دارد كمی از نیازهایت را برآورده كنی و بعداً وقتی به بلوغ عقلی رسیدی یعنی بعد از ۱۹ و ۲۰ سالگی آزادی هایت بیشتر می شود. درحال حاضر می توانی تمایلاتت را در مسیر ورزش و خلاقیت و كار هنری و عملی صرف كنی. اگر می خواهی ۸۰ سال زندگی سالم داشته باشی باید تا بلوغ عقلی صبركنی وگرنه با تجارب نامناسب مواجه می شوی و دچار ناكامی خواهی شد و انتخاب هایت در آینده تحت تأثیر قرارمی گیرد.
به طور كلی نوجوان متمرد است و به جای این كه بگوییم باید این كار را انجام دهی بهتر است بگوییم بهتر نیست این كار را بكنی؟ و یا اگر این كار را بكنی نتیجه بهتری می گیری.
به عبارتی سعی كنیم با جملاتی كه برابری شخصیتی را می رساند (بالغ) با او ارتباط برقرار كنیم. همچنین درباره مسائل نوجوان از خودش نظرخواهی كنیم و از او بخواهیم خودش را جای ما بگذارد و بگوید در این شرایط چگونه باید رفتار كنیم.
مشاوران و مسئولان باید به نوجوان آگاهی دهند و بگویند كه چه اتفاقاتی در او روی می دهد و این كه این اتفاقات طبیعی است. اما سركوب موجب می شود آینده نوجوان و انتخاب هایش در آینده تحت تأثیر قرار بگیرد”.
نحوه رفتار با بچه ها در دوران بلوغ یا می تواند آنها را به مراحل عالی هدایت كند و یا ایشان را به افرادی نابهنجار تبدیل كند. هیچ انسانی ذاتاً شرور به دنیا نمی آید.

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام