افسردگی والدین بر رفتارهای اجتماعی زمان بزرگسالی کودکان تاثیر دارد .

پزشکان در دانشگاه آکسفورد دریافته اند که افسردگی مادر در زمان کودکی فرزندش روی رفتارهای اجتماعی زمان بزرگسالی وی تاثیر دارد، اما در مورد پدران، نتایج تغییر روحیه و افسردگی آن ها به سرعت روی کودکان مشخص می شود و رشد روانی آن ها را دچار اختلال می کند. پژوهشگران می گویند پسرانی که پدرانشان مبتلا به افسردگی هستند، دو برابر بیش از دخترانی که پدر افسرده دارند در دوران پیش از مدرسه دچار اختلالات رفتاری و احساسی می شوند.

با توجه به نتایج آزمایش فوق، این پزشکان تاکید دارند که افسردگی در سنین پایین، علامت افسردگی در دوران بزرگسالی نیست و به همین دلیل است که توجه کمتری به آن می شود. در واقع، شناخت این بیماری در کودکان، تا حدی دشوارتر است. به همین خاطر این پزشکان به تمام والدین جوان توصیه می کنند در صورتی که برای بار اول، صاحب فرزند می شوند، حتما از مشاوران خانواده جهت تثبیت روحی خود کمک بخواهند تا با حفظ بهداشت روانی کودک خود نیز بیشتر کمک کنند.

مطالعات نشان می دهد که یک فرد بالغ مبتلا به افسردگی، ناراحتی و غمگینی خود را نشان می دهد اما در یک کودک افسرده، تظاهر افسردگی ممکن است به صورت عصبانیت، تحریک پذیری و گاهی پرخاشگری باشد. به همین دلیل، گاهی این اختلال، درست تشخیص داده نمی شود و یا با علائم دوره بلوغ اشتباه گرفته می شود .

تغییرات در خواب هم از جمله مشکلات کودک و نوجوان افسرده است بدین معنی که در بزرگسالان مشکل کم خوابی و در کودکان و نوجوانان مشکل پرخوابی ایجاد می شود. کودکان افسرده به بیدار بودن رغبتی نشان نمی دهند و تا نیمه های روز در خواب هستند. افسردگی از اختلالات نسبتا شایع در سن نوجوانی و پیش از نوجوانی است. در این بیماری حتی ممکن است که شادی و افسردگی با هم همراه باشند و باعث شود که تشخیص بیماری با مشکل روبرو شود.

افسردگی مادران باردار به رشد فرزندان آسیب می‌ رساند

زنانی که در دوران بارداری دچار افسردگی هستند، فرزندان شان از رشد روانی و جسمی کندتری نسبت به همسالان خود برخوردار هستند. پیش از این تاثیر افسردگی مادران در دوره پس از زایمان بر رشد فرزندان مشخص شده بود. حال محققان می ‌گویند؛ افسردگی در حین بارداری به همین اندازه بر رشد فرزندان تاثیر منفی دارد. افسردگی مادران در حین بارداری احتمال بروز مشکلات ادراکی و رفتاری را در فرزندان بیشتر از ۳۰ درصد افزایش می ‌دهد.

این محققان در مطالعات خود، مدارک پزشکی بیشتر از یازده هزار زن و فرزندان متولد شده در سال ‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ را بررسی کردند.آن ها در بررسی ‌های خود میزان افسردگی در این مادران و ارتباط آن را با مشکلات احتمالی در فرزندان شان مورد مطالعه قرار دادند.این مطالعات نشان داد: احتمال بروز مشکلات رفتاری و ادراکی در کودکانی که مادرشان دچار افسردگی بوده است، ۵۰ درصد بیشتر از دیگران است.از این رو، به گفته محققان؛ بروز افسردگی در دوران بارداری می تواند در دوران پس از زایمان هم منجر به افسردگی شود و این موضوع احتمال بروز مشکلات در فرزندان را افزایش می دهد.همچنین افسردگی در دوران بارداری به تنهایی می ‌تواند احتمال بروز مشکلات در فرزندان را ۳۴ درصد افزایش دهد.هنوز رابطه افسردگی در دوران بارداری با اختلال رشد جسمی و روانی فرزندان مشخص نشده اما بر اساس تحقیقی که پیش‌ تر انجام شده بود، احتمال زایمان پیش از موعد در زنان افسرده بیشتر از دیگران است.پزشکان می‌ گویند نتیجه این تحقیق بیانگر اهمیت متخصصان زنان و زایمان و ماماها در شناسایی زودهنگام موارد افسردگی در زنان باردار و اقدام سریع برای درمان آن است.نتیجه این مطالعات که توسط محققان انگلیسی صورت گرفته در مجله بی جی او جی به چاپ رسیده است.

مادران افسرده توجه کم‌ تری به نوزاد خود دارند

واکنش‌ های مغزی والدین افسرده نسبت به گریه نوزادشان تفاوت زیادی با دیگر مادران دارد.اسکن ‌های مغزی تهیه شده از مادران افسرده نشان می ‌دهد: آن‌ها در مقایسه با مادران سالم به شیوه متفاوتی به گریه کودک خود واکنش نشان می ‌دهند.آخرین تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد این فعالیت‌ها خصوصا در بخش‌هایی از مغز که مسوول ارزیابی اطلاعات، برنامه ریزی و چگونگی واکنش دادن به محرک‌های احساسی هستند در مادران افسرده به مراتب کمتر از مادران دیگر است.جنیفر آبلو استاد روانشناسی دانشگاه ارگون که این مطالعات را انجام داده است در این باره گفت: این موضع اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اگر یک مادر نسبت به نوزاد خود و نیازهای او به خوبی پاسخ ندهد ممکن است در رشد فرزند خود تاثیر منفی بگذارد.

پاسخ مادر به نیازهای کودکش هماهنگی کامل بین سیستم‌های مغزی را می‌طلبد و به همین دلیل است که برخی از مادران افسرده نمی ‌توانند به خوبی از عهده پرورش کودک خود بر بیایند، چرا که آن‌ها در پردازش گریه فرزند و دیگر نشانه ‌ها ضعیف ‌تر عمل می ‌کنند.این تحقیقات نشان می ‌دهد باید نسبت به درمان افسردگی در زنان قبل از آن ‌که تصمیم به بچه دار شدن بگیرند توجه بیشتری صورت بگیرد.

برخی از این مشکلات مغزی ممکن است با توجه به علائم آن ‌ها به راحتی شناسایی و درمان شوند. اما برخی دیگر بسیار عمیق ‌تر هستند و باعث کاهش توجه شدید مادر نسبت به کودک می ‌شود که برای درمان آن زمان و تلاش بیشتری نیاز است.مطالعات قبلی هم نشان داده بود مادرانی که در هنگام بارداری دچار افسردگی هستند با احتمال ۴ برابر بیشتر ممکن است، فرزندان شان در دوران نوجوانی رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان دهند. این بچه ‌ها هم چنین با احتمال بیشتری نسبت به دیگر کودکان ممکن است دست به ارتکاب رفتارهای ضد اجتماعی بزنند. تخمین زده می شود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان در حین بارداری دچار افسردگی می شوند.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام