چگونگي صحبت با افراد متفاوت

در مورد چگونگي صحبت کردن با افراد گوناگون و با ويژگي هاي متفاوت ابتدا بايد در نظر داشته باشيد که طرف صحبت شما جزو کدام يک از گروه ها است و بعد با استفاده از رهنمودهاي ارايه شده با هر يک از آنها صحبت کنيد.

صميمي ها

افراد صميمي به مردم و دوستي با آنها خيلي اهميت مي دهند. احساسات افراد را در نظر مي گيرند و سعي مي کنند هر طور شده ديگران را ناراحت نکنند. در هنگام صحبت با اين دسته از افراد سعي کنيد:
ـ گفت گوي خود را با تعريف صادقانه از آنان شروع کنيد و فوراً سر اصل مطلب نرويد.
ـ با آنان زياد درباره ي آمار و اطلاعات صحبت نکنيد. چرا که خيلي زود از شنيدن اين مسايل خسته مي شوند و بحث را قطع مي کنند.
ـ اگر با آنها مخالف هستيد، مواظب باشيد احساسات شان را جريحه دار نکنيد.
ـ در حين صحبت با آنها خودماني و غيررسمي باشيد.

تحليلگرها

معمولا تحليلگرها تمايل به کمال گرايي دارند. به عبارت ديگر آنها دوست دارند همه چيز را درباره ي يک موضوع بدانند. اطلاعات و تصميمات آنها معمولاً دقيق و عاقلانه است و شايد به همين دليل در تصميم گيري کُند هستند. در ضمن آنها احساسات و عواطف خود را براي ديگران آشکار نمي کنند. بنابراين در هنگام صحبت با تحليلگرها بايد:
ـ قبل از شروع صحبت دقيقاً بدانيد که مي خواهيد درباره ي چه و چگونه صحبت کنيد.
ـ صريح باشيد و فقط درباره ي اصل موضوع صحبت کنيد. چرا که آنها از اتلاف وقت بيزارند.
ـ هنگام صحبت با آنها دقيق و واقع بين باشيد و به آنها فرصت بدهيد تا بدانند که شما قابل اعتماد هستيد.
ـ با آنها خودماني رفتار نکنيد. سعي کنيد رسمي باشيد و با صداي بلند نيز حرف نزنيد.
ـ سعي نکنيد آنها را تهديد يا با چرب زباني از آنها سوء استفاده کنيد.

بيانگرها

اين افراد دوست دارند اوقات خوشي داشته باشند، پر حرارت و مبتکر هستند و به سختي مي توانند افرادي را که مثل خودشان نيستند، تحمل کنند. در هنگام گفت و گو و تبادل نظر با بيانگرها به ياد داشته باشيد:
ـ به آنها اجازه بدهيد که از گفت و گو لذت ببرند و بخشي از زمان گفت و گو را به مسايل دوستانه و آشنايي اختصاص دهيد.
ـ در مورد اهداف آنها و آن چه خوشحال شان مي کند، صحبت کنيد.
ـ در حين صحبت با آنها سرد و بي احساس نباشيد و براي شان قانون وضع نکنيد.
ـ از آنها بخواهيد نظريات و عقايد خود را بيان کنند.

سلطه جوها

سلطه جوها افرادي قوي، قاطع و نتيجه گرا هستند که گاهي اوقات نسبت به خودشان و ديگران جدي و سختگير هستند. اين افراد معمولاً احساسات خود را براي ديگران آشکار نمي کنند و از کساني که وقت خود را با صحبت هايي بي فايده تلف مي کنند اصلا خوش شان نمي آيد. در هنگام صحبت کردن با اين افراد نکات زير را در نظر داشته باشيد:
ـ فقط به اصل موضوع توجه کنيد و درباره ي موضوعات متفرقه صحبت نکنيد.
ـ به طور واضح و منطقي با آنها صحبت کنيد.
ـ هنگام صحبت با آنها بي نظم و بي برنامه نباشيد.
ـ سعي نکنيد به آنها دستور بدهيد، چون مخالفت خواهند کرد.
ـ بعد از صحبت درباره ي موضوع اصلي، فوراً آنها را تنها بگذاريد.
امروزه بسياري از روانشناسان بر اين عقيده اند که مهارت هاي ارتباطي نقش بسيار مهمي در موفقيت انسان چه در زندگي کاري و چه در زندگي شخصي آنها دارد.
به جرات مي توان ادعا کرد که يکي از مهم ترين دلايل شکست هايي که انسان در زندگي خود با آن مواجه مي شود اين است که قبل از اتخاذ تصميم و مبادرت به انجام يک کار ( انتخاب شغل، ازدواج، تربيت فرزند و امثال آن ) سعي نمي کند که مهارت هاي ارتباطي و رفتاري لازم براي انجام آن کار را کسب کند. پژوهش ها نشان مي دهد که مهارت هاي لازم براي برقراري ارتباط موثر را مي توان از طريق آموزش و تمرين ياد گرفت و البته کسب اين مهارت ها چندان آسان نيست. در برقراري ارتباط با ديگران چنانچه يکي از طرفين صحبت، پيام طرف مقابل را به خوبي دريافت نکند و متوجه نشود که منظور طرف مقابل از اين پيام ها چه بوده، ارتباط برقرارشده، بي حاصل بوده است. در واقع مي توان گفت ريشه ي بسياري از سوء تفاهم ها، رنجش ها و اختلافات و همچنين منشأ بسياري از اختلافات و نزاع اي خانوادگي عدم وجود فهم متقابل در صحبت ها است. چرا که يکي از طرفين گفت و گو يا بدتر از آن هر دو طرف گفت و گو حرف يکديگر را نمي فهمند و برداشت درستي از پيام هاي ارسال شده ندارند. درست صحبت کردن و بيان متناسب يکي از مهارت هاي اساسي ارتباطي در برقراري يک ارتباط موفق و موثر است. در حقيقت همه ي ما توانايي صحبت کردن را داريم، اما گاه لازم است براي ايجاد ارتباط يا ادامه ي آن مهارت هاي صحبت کردن خود را، هم از نظر کمي و هم از نظر کيفي ارتقاء دهيم. بعضي از افراد از صحبت کردن با ديگران طفره مي روند يا نمي توانند به راحتي سر صحبت را با ديگران باز کنند و روابط موثري با ديگران داشته باشند.
روشهاي ساده يي وجود دارد که به شما کمک مي کند تا بهتر با ديگران ارتباط برقرار کرده و مصاحبت و دوستي آنها را حفظ کنيد. مثلا اين که به صحبت هاي طرف مقابل علاقه نشان دهيد. نظر مخالف و انتقاد خود را طوري بيان کنيد که طرف شما ناراحت نشود. به نشانه هاي غيرکلامي او بيشتر توجه کنيد و مهم تر از همه اين که سعي کنيد در صحبت کردن مؤدب باشيد.

منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام