متن پاسخ: نسبت به احكام الهي بايد شخص، حال تعبّد و تسليم و قبول داشته باشد و بداند كه راه سعادت او عمل به احكام خدا است و به طور كلّي ما معتقديم كه در عالم تشريع و احكام، حكمي كه بدون مصلحت باشد يا دفع مفسده‏اي از آن منظور نباشد وجود ندارد، هر چند در بعضي موارد، خصوص فوايد يك حكم را درك نكنيم.
عالم تشريع، مثل عالم تكوين است. شما در وجود خودتان هم مي‏دانيد كه همة اعضا و اجزاي كوچك و بزرگ بدن شما داراي فايده و مصلحتي است؛ امّا از آن‏‏ها بس از كه هزار فايده، يكي را هم ندانيد.
خلاصه همانطور كه از بعضي روايات استفاده مي‏شود، ما مانند بيماريم و خداوند متعال طبيب حقيقي است. بيمار بايد به دستور پزشك عمل كند و اگر خود، پزشك باشد و نفع و ضرر هر غذا و دارو را بداند به طبيب رجوع نمي‏كند.
غرض اين است كه بايد در عين حال كه اطّلاع از بعضي فلسفه‏ها و حكمت‏هاي احكام، خوب است و حتّي در قرآن مجيد و در روايت بيان شده، امّا چون احاطه بر آن‏‏ها ممكن نيست و عدم وجود مصلحت نسبت به هيچيك از احكام، قابل اثبات نمي‏باشد و خداوند مشرّع اين احكام، عالم و حكيم به تمام جهات و ابعاد وجود اين بشر است، همه را طبق حكمت و مصلحت تشريع فرموده است؛ و ما بايد بعد عمل به اين احكام را در خود قوّت بخشيم.
با اين وجود راجع به فلسفه و حكمت اين حكم جزئي ارتماس، مي‏توان گفت: چون روزه، امساك از يك سلسله اموري است كه مطابق و موافق با طبع انسان است (مثل خوردن، آشاميدن و …) آب تني و سر به زير آب بردن نيز مخصوصاً در فصل گرما از اين قسم امور است؛ از اين رو امساك از آن در حدّي كه تمام سر را يكباره به زير آب فرو برد هم واجب شده است

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام