http://karballa.ir/images/images/karballa3/8588.jpg

هر چند برنامه ریزی برای تعطیلات خانوادگی می تواند سخت ترین بخش یک سفر باشد اما به نظر می رسد برنامه ریزی و نظم و ترتیب در هر کاری به خصوص در مسافرتهای کوتاه مدت عید نوروز، سفر را به کام شما و اعضای خانواده به خصوص فرزندان، بسیار شیرین تر کرده و آن را تبدیل به یک خاطره خوش می کند.

شما می توانید با در ذهن داشتن مجموعه ای از نکات برای برنامه ریزی تعطیلات عید مسافرت با کودکان را از لحظه ای که سفر را شروع می کنند تا لحظه ای که به منزل تان باز می گردید توام با جذابیت و لذت کنید لذا:

**پیشاپیش برنامه ریزی داشته باشید. هر چند مسافرتهای دقیقه نود می تواند خیلی هیجان انگیز و گاه برای اهالی خانه و به خصوص فرزندان بسیار شگفت آور و جذاب باشد اما وقتی که قصد یک سفر خانوادگی به خصوص با خانواده ای پرجمعیت، همراه با بچه های قد و نیم قد را دارید، مطالعه دقیق مسیر راه و مکانهایی که قصد بازدیدش را دارید می تواند باارزش و معقولانه تر باشد. مثلا ببینید آیا تفریح خاصی هست که مناسب محدوده سنی خاصی باشد؟ رستورانها و مغازه های محلی این شهر در کجاها تمرکز داشته و ساعات کارشان حدودا چگونه است؟ حتی توصیه می شود چند ماه قبل از سفر این بررسی ها را انجام دهید. توجه کنید که این سفر تنها برای بزرگترها نیست بلکه کودکانی کم طاقت و کم توان هم همراه شما هستند که در نظر گرفتن حالات روحی و جسمی آنها در اولویت همه تصمیم گیری ها باید باشد.



**علاقمندی ها و بی علاقگی های هر یک از اعضای خانواده را کشف کنید و در نظر داشته باشید. شما نمی توانید تمام خواسته ها و امیال هر یک از اعضای خانواده را تامین کنید اما یک راه تشویق و ترغیب دور هم بودن در تعطیلات عید، در نظر گرفتن ویژگی های فردی و علاقمندی های هر یک از اعضای خانواده است. اگر احساسات فرزندان یا همسر در این برنامه ریزی لحاظ نشود، احتمالا در کل سفر با یکی از اعضای خانواده به خصوص با کودکان حساس و احتمالا پرحرف و لجباز، درگیر تعارض و کشمکش خواهید بود. لذا از فعالیتهای مورد علاقه هر یک از اعضای خانواده فهرستی تهیه کنید و مقصدی را تعیین کنید که بتوانید برخی از آنها را برای هر عضو در نظر داشته تا هر یک از اعضای خانواده در این سفر انگیزه ای داشته باشد.

**اگر فرزندانی که در این سفر همراه شما هستند سن و سال بالاتری داشته و در محدوده سنی نوجوانی و یا حتی جوانی هستند، احتمالا خودشان درگیر فعالیتهای فوق برنامه خود بوده و برای خودشان مشغله هایی دارند لذا توصیه می شود قبل از تعیین دقیق برنامه سفر تقویم کارها و گرفتاری های آنها را هم در نظر بگیرید. اگر برنامه سفرتان با یک مسابقه ورزشی مورد علاقه نوجوان تان و یا سایر برنامه های دوست داشتنی وی، تداخل داشته باشد اطمینان داشته باشید که تاثیر این سرخوردگی و ناکامی در سفرتان دیده خواهد شد.

همچنین در برنامه ریزی سفر باید فرصتی برای بازگشت مجدد افراد به شرایط عادی زندگی هم در نظر گرفته شود. مثلا طوری برنامه سفر را طراحی کنید که حداقل دو روز قبل از اتمام تعطیلات عید، به منزل خود باز گردید.

این توصیه خصوصا به خانواده هایی می شود که دارای فرزندان مدرسه ای یا حتی دانشگاهی هستند.

تصور کنید شما در سفر بوده و حتی رضایت نداده اید  که ۱۳ فروردین هم به شهرتان باز گردید. مسلما شب هنگام خسته و خواب آلود به خانه رسیده و احتمالا پیک شادی ها ناتمام مانده، لباسهای فردا اتو نشده، برای تکالیف عید و یا سایر مسئولیتهای درس و مدرسه اقدامی انجام نشده یا اقدامات ناقص مانده و …

با این اوضاع نابسامان مسلما طعم شیرین این سفر شاد و به یادماندنی سریعا جای خود را به تلخی عصبانیت می دهد و همه اعضای خانواده یکدیگر را متهم به بی نظمی و بی برنامگی کرده و فرزندان هم فردا با استرس بسیار زیاد راهی درس و دانشگاه می شوند. لذا برنامه ریزی و با دقت بودن را حتی در سبک سفر کردن تان هم به فرزندان تان آموزش دهید. اجازه دهید این سفر نوروزی هم جنبه سیاحتی و تفریحی داشته باشد و هم جنبه تربیتی.



**اگر دارای بچه های کوچک به خصوص کودکانی تا سن پیش دبستانی هستید از سفرهای غیر مستقیم خودداری کنید. مثلا سعی کنید سفرتان طوری نباشد که برای رسیدن به مقصد از دو یا چند وسیله مختلف استفاده کنید. مثلا با قطار به بندر عباس بروید، سپس با اتوبوس دریایی به قشم سری بزنید و سپس با لنج رهسپار کیش شده و نهایتا با هواپیما به شهر خودتان باز گردید. این همه تغییر و تحول برای کودکان کوچک هم بسیار خسته کننده است و هم امکان بروز بیماری و مشکلات مختلف را زیاد می کند لذا سعی کنید به سریع ترین شکل ممکن به مقصد خود برسید. ایران گردی را به زمانی موکول کنید که فرزندانتان کمی بزرگتر شده باشد.



** در تعیین محل اقامت هم بسیار دقت کنید. کودکان بسیار علاقمند به سکونت در مکانهایی هستند که فضای باز داشته باشند و آنها امکان گشت و گذار و بازی و تخلیه هیجانی داشته باشند لذا احتمالا هتلها یا مهمانسراهایی که فضاهای بسیار کوچکی دارند و فضای بازی مناسبی هم برای بچه ها ندارند موقعیت مناسبی برای سکونت شما که بچه کوچک دارید نیست پس حتما قبل از شروع سفر حتی الامکان به فکر محل اسکان مناسب هم باشید.



**اگر همراه سفر شما نوجوانان و جوانان هستند برنامه سفرتان باید بسیار متنوع و فرحبخش باشد. مثلا اگر سفرتان جنبه زیارتی دارد توصیه می شود که حتما به جنبه های سیاحتی این سفر هم توجه جدی کنید چرا که نوجوانان و جوانان همیشه خواهان تنوع زیاد بوده و از تک بعدی بودن زود خسته می شوند.

اگر همراه سفرتان نوزادان و نوپایان هستند سعی کنید تقریبا کلیه مایحتاج سفر آنها را به همراه خود ببرید تا دچار مشکل نشوید. ضمنا به هر شهری که رفتید حتی الامکان از آب آن شهر به کودکان خود نداده و حتما از آب معدنی استفاده کنید. ضمنا کودکان زیر سه سال بهتر است که در سفر حمام نشوند به خصوص اگر شهر مزبور هوایی سرد یا خنک دارد اگر هم نیاز به حمام ضروری شد و یا مدت اقامت تان در آن شهر زیاد شد اجازه دهید چند روز از سفرتان بگذرد و کودکتان با آب و هوای آن شهر وفق پیدا کند و سپس برای حمام وی اقدام کنید.

فراموش نکنید که هیچکس بهتر از شما خانواده تان را نمی شناسد لذا سعی کنید این برنامه ریزی حتی المقدور هماهنگ  با طبیعت خانوادگی تان بوده تا نقش استرس زدایی هم داشته باشد.

ما سعی داریم در یک مدت محدود تعطیلات عید نوروز، تا دقیقه آخر در حال گشت و گذار باشیم و این طبیعی است که حتی بهترین تفریحات هم در هر حال خسته کننده شده و افراد با روحیه ای کسل تر از قبل از عید به محل کار می روند لذا سعی کنید حتما حتما چند روز قبل از اتمام تعطیلات عید، سفر را خاتمه داده و به خانه باز گردید

** منطقی و دور اندیشانه سفر کنید. عمدتا در سفرهای عیدانه شاهد این هستیم که خانواده ها با شادی و شعف فراوان سفر را شروع می کنند اما با خستگی بسیار زیاد  به خانه بازگشته،  فردا هم با نهایت کسلی به سر کار، مدرسه و دانشگاه می روند.

این مشکل نشات گرفته از زندگی مدرن امروزه یا خصلت سفرهای نوروزی نیست بلکه به خاطر فقدان برنامه ریزی درست خود ماست. ما سعی داریم در یک مدت محدود تعطیلات عید نوروز، تا دقیقه آخر در حال گشت و گذار باشیم و این طبیعی است که حتی بهترین تفریحات هم در هر حال خسته کننده شده و افراد با روحیه ای کسل تر از قبل از عید به محل کار می روند لذا سعی کنید حتما حتما چند روز قبل از اتمام تعطیلات عید، سفر را خاتمه داده و به خانه باز گردید. ضمنا فراموش نکنید که فلسفه اصلی عید نوروز ما ایرانی ها دید و بازدید عید است پس حتما زمانی را برای صله رحم قرار دهید و تمام تعطیلات عید را صرف مسافرت نکنید.

 

تبیان


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام