هر چند وقت یك​بار گروهی از كلاهبرداران در دنیای مجازی روشی را برای پركردن جیب‌هایشان ابداع می‌كنند.

به گزارش جام جم، این در حالی است كه اگر كاربران به طور مرتب اطلاعات خود را از منابع تائید شده را به روز كنند، می‌توانند مجرمان دنیای مجازی را در اجرای نقشه‌های خود ناكام بگذارند. در این گزارش، هفت روشی را كه در كشورمان كلاهبرداران اینترنتی از آن بهره می‌برند تا سر كاربران اینترنت كلاه بگذارند، با هم مرور می‌كنیم.

حقه نیجریه‌ای

این شگرد كه باعث شد افراد ساده‌لوح زیادی قربانی حرص و طمع خود شوند به این علت حقه نیجریه‌ای لقب گرفته است كه در آن فرد تبهكار از طریق پست الكترونیكی ایمیل‌های فراوانی برای طعمه خود ارسال كرده و ادعا می‌كند شاهزاده بخت‌برگشته‌ای در نیجریه است كه از بد ماجرا از سمت خود خلع شده و از آنجا كه بدخواهان و دشمنان زیادی دارد می‌خواهد به صورت پنهانی مبلغ زیادی پول از كشور خارج كند، این شاهزاده تقلبی در ایمیل‌هایی كه برای طعمه خود می‌فرستد وعده‌های وسوسه‌كننده و سرخرمن زیادی به قربانی خود می‌دهد. در این روش فرد كلاهبردار بعد از این‌كه طعمه خود را وسوسه كرد از او می‌خواهد از طریق تلفن یا فكس با او تماس بگیرد تا اعتمادش بیشتر جلب شود. بعد از این‌كه كلاهبردار مطمئن شد طعمه به دام افتاده، از قربانی خود می‌خواهد برای انجام مقدمات كار مبلغی به او بدهد تا كارهای اولیه انجام شود، قربانی‌ها در این روش از 500 تا هزاران دلار خود را از دست می‌دهند.

برنده خیالی یا بازنده واقعی

در این روش كلاهبردار به وسیله ارسال ایمیل یا تماس در شبكه‌های اجتماعی به طعمه‌هایش وعده برنده شدن در قرعه‌كشی را می‌دهد، به این ترتیب او از قربانیان خود می‌خواهد مبلغی پول به حسابش بریزند تا او جایزه را برایشان پست كند، اما گرفتن پول همان و كلاهبرداری هم همان.

در یكی از پرونده‌های كلاهبرداری اینترنتی با وعده برنده‌شدن، تبهكاری با فرستادن ایمیل برای قربانی‌های خود به آنها وعده می‌داد در قرعه‌كشی گرین‌كارت آمریكا برنده شده‌اند و كافی است برای گرفتن مدارك و انجام كارهای اولیه مبلغی را به عنوان هزینه پست و مالیات پرداخت كنند تا گرین كارت به دستشان برسد.

در این شگرد قربانی از همه جا بی‌خبر هم پول را به حساب كلاهبردار واریز می‌كرد تا پولش را از دست داده و كلاه گشادی به سر بگذارد.

كلاهبرداری‌ با داماد آنلاین

در این روش از كلاهبرداری اینترنتی كه مجرمان، طعمه‌های خود را در شبكه‌های اجتماعی و چت‌روم‌ها شكار می‌كنند با دادن وعده‌هایی مانند ازدواج، اطلاعات شخصی كاربران را به دست آورده و با تهدید به انتشار آنها از طعمه‌های خود اخاذی می‌كنند. مدتی قبل با شكایت دختر جوانی در زنجان كلاهبردار جوانی به دام افتاد كه از دختران زیادی با این روش اخاذی كرده بود.

یكی از شاكیان این پرونده درباره شگرد مرد كلاهبردار به ماموران پلیس گفت: بعد از این‌كه با مرد جوانی به نام احمد در اینترنت دوست شدم، او ادعا كرد قصد دارد با من ازدواج كند. به همین علت در دنیای مجازی بیشتر با هم در ارتباط بودیم. مدتی به این شكل گذشت و یك روز احمد گفت كامپیوتر مرا هك كرده و اگر به حسابش پول واریز نكنم، او عكس‌های شخصی مرا در اینترنت منتشر خواهد كرد.

به این ترتیب، ماموران با شكایت دختر جوان و اطلاعاتی كه او در اختیارشان گذاشته بود، احمد را در تهران دستگیر كردند.

كلاهی برای جویندگان كار

با توجه به آمار زیاد بیكاران در جامعه، گروهی از كلاهبرداران دنیای مجازی برای دست یافتن به اطلاعات طعمه‌های خود از این شگرد استفاده می‌كنند؛ آنها در پوشش بنگاه كاریابی ایمیلی برای قربانی خود ارسال كرده و به او می‌گویند شغل ایده‌آلی را برایش پیدا كرده‌اند.

كلاهبرداران كه نیتی جز به دست آوردن اطلاعات سوژه خود ندارند، به همراه ایمیل، فایلی را برای فرد مورد نظر ارسال كرده و از او می‌خواهند فرم را پر كند. به این ترتیب قربانی بدون این‌كه بویی ببرد، اطلاعاتی مانند شماره حساب، شماره بیمه و مشخصات خود را در اختیار سارقان اینترنتی قرار می‌دهد.

فروش كالای تقبلی

با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت، كار خرید و فروش اینترنتی هم رونق گرفته است. امروز سایت‌های زیادی را در دنیای مجازی می‌توان دید كه انواع و اقسام محصولات موجود در بازار را می‌فروشند؛ از كالاهای لوكس گرفته تا خدماتی مانند تورهای مسافرتی.

در بین این فروشندگان می‌توان كلاهبرداران دنیای مجازی را هم دید، گروهی از این تبهكاران با فروش اجناس تقلبی به جای اجناس اصل سر مشتری های خود كلاه می‌گذارند، برای همین توصیه می‌كنیم از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و خوشنام خرید كرده و قبل از هر چیز با شماره تلفن ثابتی كه به دفتر فروش سایت اینترنتی مربوط می‌شود تماس بگیرید تا حداقل مطمئن شوید می‌توانید نام و آدرسی از فروشنده در اختیار داشته باشید.

كلاهبرداری به بهانه فروش وسایل دست دوم

مدتی پیش مرد جوانی در اصفهان دستگیر شد كه به بهانه فروش لوازم دست دوم در دنیای مجازی سر صد‌ها نفر كلاه گذاشته بود.

مرد كلاهبردار به این شكل عمل می‌كرد؛ او پس از طراحی سایت خوش آب و رنگی برای خود، از تعداد زیادی وسیله دست دوم عكاسی كرده و تصاویر را روی سایت خود قرار داده بود.

در حالی كه همه اجناس به نظر تمیز و سالم می‌آمدند مرد جوان برای آنها قیمت‌های پایینی را در نظر گرفته بود تا از این راه مشتریان را وسوسه كند.

مرد جوان از خریداران خود می‌خواست برای انجام معامله بهای اجناس را برایش كارت به كارت كنند تا او از طریق پست كالای مورد نظر مشتری‌هایش را برایشان ارسال كند.

جالب اینجا بود كه او هزینه پست كردن وسایل را هم از مشتریان خود می‌گرفت، اما بعد از واریز شدن پول به حسابش دیگر شخصی را به عنوان خریدار نمی‌شناخت.

كلاهبرداری با ایمیل جعلی

این گروه از كلاهبرداران دنیای مجازی سراغ تاجرهایی می‌روند كه در دنیای مجازی فعال هستند. آنها بعد از شناسایی طعمه‌های خود برای آنها ایمیل‌هایی ارسال كرده و از این طریق از قربانیان می‌خواهند به حساب آنها پول واریز كنند.

كلاهبردارهای دنیای مجازی به این شكل عمل می‌كنند؛ آنها وقتی به اطلاعات بازگانان دست پیدا كردند، ایمیلی مشابه ایمیل طرف قرارداد بازرگانان می‌سازند و با ارسال نامه از طریق ایمیل جعلی به قربانیان خود می‌گویند شماره حساب شركت تغییر كرده و بهتر است برای ادامه داد و ستد آنها مبلغ باقیمانده از قرارداد را به شماره حساب جدیدی كه برایشان ارسال كرده‌اند، واریز كنند تا هر چه سریع‌تر اجناس خود را دریافت كنند اما راز كلاهبرداری این سارقان اینترنتی زمانی برملا می‌شود كه تاجر بخت‌برگشته هر چه انتظار می‌كشد، جنسی به دست او نمی‌رسد.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام