خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داد و از روح خود در او دمید. از این رو میان انسان و حیوان، فرق عظیمی است؛ و آن این است که انسان موجودی دو بعدی است و حیوان، تک بعدی. انسان و حیوان هر دو در نیازهای مادی مشترکند و آنچه موجب تمایز انسان است، روح معنوی گرایی اوست. چرا که اگر جسم انسان نابود شود، روح او پایدار می ماند. انسانی که روحش بمیرد نه فقط برای خودش، بلکه برای جامعه هم خطرآفرین است و اولین آثار مخربش در خانواده ظاهر می شود. برای همین یکی از مهمترین نیازها، نیازهای معنوی در خانه است. همسران باید به مسائل معنوی هم توجه کنند و هر دو زمینه ساز رشد معنوی هم باشند. باید به روح هم توجه کنند.

شاید به دلیل همین اهمیت باشد که خدا در قرآن دستور می دهد:

یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس والحجاره (1) ( ای کسانی که ایمان آورده اید ، خود و خانواده تان را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگها است نگاه دارید) .

همه مؤمنین می خواهد که ضمن خود سازی و آراستن خویش به فضائل و دوری از در این آیه شریفه خداوند از نیازهای معنوی و هدایت خانواده نیز باشند و با ساختن محیطی پاک و نورانی خود و محرمات و رذائل به فکر تامین خانواده را از سقوط در منجلاب دنیا و عذاب جهنم نجات دهند.  که به معنای نگاه داری و محافظت می باشد اشاره به این معنا دارد که پدران و مردان -تعبیر بسیار زیبا و دقیق- قو  و یا خانواده ها تصور نکنند وظیفه آن ها صرفا تآمین نیازهای مادی خانه و خانواده است بلکه به تعبیر دیگر سرپرستان نیز به عهده آنان است و آن اصلاح و پیرایش محیط خانه و خانواده از گناهان وظیفه سنگین تری

و معصیت ها و محرمات است و این مسئله از حقوق مسلم خانواده بر گردن مرد خانه است و در صورت کوتاهی او در روز قیامت خانواده وی این حق را از وی مطالبه نموده و به پیشگاه الهی شکوه می برند که  بارالها پدر یا شوهر ما در حق  ما اجحاف نموده و ما را با احکام دینی آشنا ننمود.  پس حق ما را از او بستان.

زن و مردی كه با پیمان ازدواج به همسری یكدیگر در می آیند نسبت به یكدیگر احساس مسئولیت می كنند و به خاطر مسائل اقتصادی اجتماعی – فرهنگی بیش از پیش با جامعه ی خود ارتباط خواهند داشت نه تنها موجودیت جامعه را به رسمیت می شناسند بلكه ایمان خویش را از سستی نجات خواهند داد. برای رسیدن به این هدف، قبل از هر چیز به یک برنامه ریزی صحیح و کامل نیاز است. خداوند این برنامه ریزی را در نمازهای پنج گانه و دیگر فرایض دینی از قبیل روزه، جهاد و… تعیین فرموده است. در اجرای برنامه ریزی های معنوی توجه به اعتدال و عدم افراط و تفریط ضروری است.

زن و شوهر می توانند بهترین همراه و تقویت کننده و مشوق هم در اجرای برنامه های معنوی در کانون خانواده باشند. که تأثیر این همراهی پیش از هر چیز در تربیت کودکان و سعادت و قوام خانواده نمود پیدا خواهد کرد.

برای تحقق این نیاز مهم به نکات ذیل توجه می کنیم:
* برای نماز یکدیگر در خانواده اهمیت قائل شوید، اوقات نماز را پاس دارید و آن را مقدم بر امور دیگر شمارید. شب ها به گونه ای وقت خواب خود و اعضای خانواده را تنظیم کنید که نماز صبح از دست نرود.

* برای روزه های واجب و قضای یکدیگر برنامه ریزی کنید.

* خود قرآن بخوانید و همسر خود را نیز به انس به قرآن توصیه کنید. بدانید که قرآن خواندن در هر روز، در خانه با صدای موزون و دلنشین برکات فراوانی را برای اعضای خانواده به دنبال می آورد.

* نسبت به مسائل مالی خانواده حساس باشید. کنترل کنید راه کسب معاش همسرتان حلال باشد. هیچ گاه به دلایل بروز نیازهای نابجای همسر، خود را مجبور به عدم رعایت شرع در مسائل مالی ننمایید.

 


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام