در مورد مسأله زن و فرزند آن حضرت كه با توجه به منابعي كه در اختيار ما هست - كه يا اشكال سندي دارند يا از لحاظ محتوا داراي ابهاماند - نميتوان نظر قاطعي را ارائه كرد. دراين جا سه احتمال مطرح شده است:
1. اساساً حضرت مهدي(عج) ازدواج نكرده است.
2. ازدواج انجام گرفته، ولي اولاد ندارد.
3. ازدواج كرده و داراي فرزنداني نيز هست.
لازمه پذيرش احتمال اول، آن است كه امام معصوم يكي از سنتهاي مهم اسلامي را ترك كرده باشد كه اين، با شأن امام سازگاري ندارد. اما ميتوان گفت چون مسأله غيبت مهمتر از ازدواج است، ميتوان براي مصلحت بالاتر، مسأله مهم را ترك كرد و اهم را انجام داد.
اما احتمال دوم، اشكالش آن است كه عمر همسر حضرت نيز مانند عمر خود حضرت طولاني است كه بر اين امر دليلي نداريم و يا اين كه بگوييم مدتي با حضرت زندگي كرده و از دنيا رفته است. در اين صورت حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده و پس از آن بدون زن و فرزند زندگي را ادامه داده است.
اما بر احتمال سوم دليل محكمي نداريم. علاوه بر آن كه اگر حضرت داراي اولاد ميبود، بالاخره آنها داراي اولاد واعقابي بودند و روزي به دنبال اصل خويش ميافتادند و همين كنجكاوي و جست و جو، موجب ميگردد كه مكان و منزل حضرت مشخص گردد كه اين با راز و فلسفه غيبت سازگاري ندارد.
اما اگر شنيدهايد كه در پارهاي روايات يا برخي از دعاها، كلماتي وجود دارد كه دلالت بر وجود اولاد براي آن حضرت ميكند، بايد بگوييم در نقل خود آن واژهها ميان انديشمندان اختلاف است؛ مثلاً در قسمتي از دعايي كه امام رضا(ع) امر فرموده در عصر غيبت براي حضرت وليعصر(عج) خوانده شود، چنين آمده است: اللهم صل علي ولاة عهده والائمة من ولده ؛ «خدايا درود و سلام فرست بر اولياي عهد او و پيشوايان از اولادش» ولي در متن ديگري آمده: اللهم صل علي ولاة عهده والائمة من بعده . در اين متن واژه «اولاد» ندارد؛ بلكه پيشوايان پس از او روايت شده است.
به هر حال، اين مسأله اختلافي است؛ چه اين كه در پارهاي از دعاهاي ديگر واژه «من وُلده» وارد شده است كه اختلافي در آن مطرح نشده است. مثل آخرين عبارت از صلواتي كه از ناحيه مقدسه صادر شده است؛ يا دعايي كه به هنگام وداع سرداب مقدس وارد شده كه عبارت «والائمة مِنْ وُلْدِهِ» دارد. احتمال ديگر اين است كه فرزندان پس از ظهور و ازدواج آن حضرت به دنيا بيايند و اين واژه دلالت بر فرزندان زمان ظهور كند، نه زمان غيبت. بنابراين از اين راه نميتوان زن و اولادي براي حضرت مهدي(عج) ثابت كرد.
اما درمورد چگونگي وفات آن حضرت نيز اختلاف هست. از برخي روايات استفاده ميشود كه ايشان به مرگ طبيعي از دنيا خواهند رفت و بعضي از احاديث ميگويند كه وفات آن حضرت، طبيعي نخواهد بود و به دست جنايتكاراني با مشخصاتي مذكور در روايات، به شهادت خواهند رسيد.
البته اگر نظر برخي از علماي بزرگ (مانند شيخ صدوق) را بپذيريم كه «هر يك از ائمه مسموم يا مقتول خواهند شد»؛ بايد بگوييم امام زمان(عج) نيز به شهادت خواهند رسيد. اما اگر بر طبق نظر عدهاي ديگر از علما (همچون شيخ مفيد)، كلّيت اين روايت را براي همه ائمه قائل نباشيم؛ حداقل بايد بگوييم كه چگونگي وفات آن عزيز روشن نيست.
با توجه به اين دو ديدگاه، به نظر ميرسد كه طرح خصوصيات قاتل آن حضرت فايده چنداني ندارد. براي آگاهي بيشتر نگا: چشم به راه مهدي، جمعي از نويسندگان.
نظر خود را اضافه کنید.