در مورد مسأله زن و فرزند آن حضرت كه با توجه به منابعي كه در اختيار ما هست - كه يا اشكال سندي دارند يا از لحاظ محتوا داراي ابهام‏اند - نمي‏توان نظر قاطعي را ارائه كرد. دراين جا سه احتمال مطرح شده است:
1. اساساً حضرت مهدي(عج) ازدواج نكرده است.
2. ازدواج انجام گرفته، ولي اولاد ندارد.
3. ازدواج كرده و داراي فرزنداني نيز هست.
لازمه پذيرش احتمال اول، آن است كه امام معصوم يكي از سنت‏هاي مهم اسلامي را ترك كرده باشد كه اين، با شأن امام سازگاري ندارد. اما مي‏توان گفت چون مسأله غيبت مهم‏تر از ازدواج است، مي‏توان براي مصلحت بالاتر، مسأله مهم را ترك كرد و اهم را انجام داد.
اما احتمال دوم، اشكالش آن است كه عمر همسر حضرت نيز مانند عمر خود حضرت طولاني است كه بر اين امر دليلي نداريم و يا اين كه بگوييم مدتي با حضرت زندگي كرده و از دنيا رفته است. در اين صورت حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده و پس از آن بدون زن و فرزند زندگي را ادامه داده است.
اما بر احتمال سوم دليل محكمي نداريم. علاوه بر آن كه اگر حضرت داراي اولاد مي‏بود، بالاخره آنها داراي اولاد واعقابي بودند و روزي به دنبال اصل خويش مي‏افتادند و همين كنجكاوي و جست و جو، موجب مي‏گردد كه مكان و منزل حضرت مشخص گردد كه اين با راز و فلسفه غيبت سازگاري ندارد.
اما اگر شنيده‏ايد كه در پاره‏اي روايات يا برخي از دعاها، كلماتي وجود دارد كه دلالت بر وجود اولاد براي آن حضرت مي‏كند، بايد بگوييم در نقل خود آن واژه‏ها ميان انديشمندان اختلاف است؛ مثلاً در قسمتي از دعايي كه امام رضا(ع) امر فرموده در عصر غيبت براي حضرت ولي‏عصر(عج) خوانده شود، چنين آمده است: اللهم صل علي ولاة عهده والائمة من ولده‏ ؛ «خدايا درود و سلام فرست بر اولياي عهد او و پيشوايان از اولادش» ولي در متن ديگري آمده: اللهم صل علي ولاة عهده والائمة من بعده‏ . در اين متن واژه «اولاد» ندارد؛ بلكه پيشوايان پس از او روايت شده است.
به هر حال، اين مسأله اختلافي است؛ چه اين كه در پاره‏اي از دعاهاي ديگر واژه «من وُلده» وارد شده است كه اختلافي در آن مطرح نشده است. مثل آخرين عبارت از صلواتي كه از ناحيه مقدسه صادر شده است؛ يا دعايي كه به هنگام وداع سرداب مقدس وارد شده كه عبارت «والائمة مِنْ وُلْدِهِ» دارد. احتمال ديگر اين است كه فرزندان پس از ظهور و ازدواج آن حضرت به دنيا بيايند و اين واژه دلالت بر فرزندان زمان ظهور كند، نه زمان غيبت. بنابراين از اين راه نمي‏توان زن و اولادي براي حضرت مهدي(عج) ثابت كرد.
اما درمورد چگونگي وفات آن حضرت نيز اختلاف هست. از برخي روايات استفاده مي‏شود كه ايشان به مرگ طبيعي از دنيا خواهند رفت و بعضي از احاديث مي‏گويند كه وفات آن حضرت، طبيعي نخواهد بود و به دست جنايتكاراني با مشخصاتي مذكور در روايات، به شهادت خواهند رسيد.
البته اگر نظر برخي از علماي بزرگ (مانند شيخ صدوق) را بپذيريم كه «هر يك از ائمه مسموم يا مقتول خواهند شد»؛ بايد بگوييم امام زمان(عج) نيز به شهادت خواهند رسيد. اما اگر بر طبق نظر عده‏اي ديگر از علما (همچون شيخ مفيد)، كلّيت اين روايت را براي همه ائمه قائل نباشيم؛ حداقل بايد بگوييم كه چگونگي وفات آن عزيز روشن نيست.
با توجه به اين دو ديدگاه، به نظر مي‏رسد كه طرح خصوصيات قاتل آن حضرت فايده چنداني ندارد. براي آگاهي بيشتر نگا: چشم به راه مهدي، جمعي از نويسندگان.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام