متن پاسخ: مطابق نظريه "خفاي شخص"، بايد ملتزم به عدم ازدواج شد؛ زيرا طبق اين نظريه او از همه افراد مخفي است، وازدواج احتياج به ارتباط با مردم دارد واين به نوبه خود با حكمت وفلسفه غيبت سازگاري ندارد. ومطابق نظريه "خفاي عنوان"، ميتوان ملتزم به ازدواج حضرت شد، خصوصاً آنكه مطابق با سنّت اسلامي است. آنچه به نظر ميرسد ترجيح قول اول است، به جهت:
1 - روايات بسيار بر خفاي شخص.
{پاورقي . كمال الدين، ص 370 ؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 151 و ج 51، ص 32. پاورقي}
2 - گر چه در روايت عَمْري اشاره شده كه مردم حضرت را در موسم حج ميبينند ولي نميشناسند، امّا اين روايت از امام نقل نشده ونيز اختصاص به موسم حج دارد.
{پاورقي . كمال الدين، ص 440. پاورقي}
3 - قرار است كه حضرت در غيبت تام به سر برد.
4 - اگر ازدواج صورت گرفته بود بايد در يك مورد هم كه شده سفرا ووكلاي ناحيه مقدّسه به آن اشاره ميكردند.
5 - مسعودي از علي بن ابيحمزه نقل كرده كه فرمود: ما به امام رضا (ع) عرض كرديم: براي ما روايت شده كه امام از دنيا نميرود تا آنكه نسل خود را ببيند؟ امام رضا (ع) به او فرمود: "آيا در خصوص اين حديث براي شما روايت نشده: "إلّا القآئم"؛ به جز قائم.
{پاورقي . اثبات الوصية، ص 201. پاورقي}
نظر خود را اضافه کنید.