امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اکنون پس از اثبات تواتر «حدیث غدیر»، مى خواهیم چگونگى دلالت این حدیث شریف را بر باور شیعه که امامت امیرالمؤمنین علیه السلام است بررسى کنیم.
خلاصه استدلال بر امامت امیرالمؤمنین علیه السلام این گونه است:
رسول خدا صلى اللّه علیه وآله در واقعه غدیر ابتدا با اشاره به آیه کریمه: (النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِیْنَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ);۱ «پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان اولى و سزاوارتر است» از حاضران اقرار گرفت که آن بزرگوار نسبت به مؤمنان از خودشان اَوْلى و سزاوارتر است.
آن چه از این آیه کریمه استفاده مى شود این است که در تمام امورى که مردم از طرف شارع نسبت به آن امور ولایت وحقّ تصرف دارند، پیامبر نسبت به مردم در آن امور، اولى و سزاوارتر است; از این رو آن حضرت نیز از مردم بر همین معنا اقرار گرفت، آن گاه از این اقرار نتیجه گرفت و فرمود:
فمن کنت مولاه فعلی مولاه;
پس هر که من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست اوست.
در متن دیگرى آمده است که فرمود:
فمن کنت ولیّه فعلیّ ولیّه;
پس هر که من ولى و سرپرست او هستم، على ولى و سرپرست اوست.
در متنى دیگر نیز آمده است که فرمود:
فمن کنت أمیره فعلیّ أمیره;
پس هر که من امیر او هستم، على امیر اوست.
بنا بر این رسول خدا صلى اللّه علیه وآله اولویّتى را که بر مردم به حکم قرآن داشت، همان اولویت را براى امیرالمؤمنین علیه السلام نیز ثابت فرمود.
آن گاه همه مردم با امیرالمؤمنین علیه السلام به فرمان رسول خدا صلى اللّه علیه وآله بر همین امر بیعت کردند و بر آن حضرت با لقب «امیرالمؤمنین» سلام دادند و به او تهنیت گفتند و اشعارى نیز در این زمینه از شاعران مشهور آن زمان در همان مجمع سروده شد.
باید دانست که محور استدلال به «حدیث غدیر» واژه «مَوْلى» است و این واژه در زبان عرب به معناى «اَوْلى» استعمال شده است که هم در قرآن کریم به کار رفته است، آن جا که مى فرماید:
(فَالْیَوْمَ لا یُؤْخَذُ مِنْکُمْ فِدْیَهٌ وَلا مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مَأْواکُمُ النّارُ هِیَ مَوْلاکُمْ وَبِئْسَ الْمَصیرُ);۲
پس امروز نه از شما فدیه اى پذیرفته مى شود و نه از کفرورزان; جایگاهتان آتش است و همان شایسته شماست و چه بد سرانجامى است.
و هم در احادیث معتبر رسول خدا صلى اللّه علیه وآله، به خصوص در صحیح بُخارى و صحیح مسلم و در اشعار و کاربردهاى ادبى زبان عربى فصیح آمده است.
اکنون با در نظر گرفتن این شواهد، استدلال به «حدیث غدیر» بر اساس قرآن کریم، احادیث رسول خدا صلى اللّه علیه وآله و کاربردهاى ادبى زبان عربى فصیح تمام خواهد بود.
بنا بر مقتضاى «حدیث غدیر»، امیر مؤمنان على علیه السلام نسبت به هر مؤمنى ـ جز رسول خدا صلى اللّه علیه وآله ـ از خود مؤمن اولى و شایسته تر است; چه ایمان آن مؤمن واقعى باشد یا ادّعایى و چه او از بزرگان صحابه و رؤساى قبایل عرب باشد و یا از دیگر مردم.
ناگفته نماند که در مقابل این استدلال، دیدگاه علمى مخالفان را نیز باید در نظر گرفت که ما این مطلب را در بخش سوم بررسى خواهیم کرد.

________________________________
۱ . سوره احزاب: آیه ۶.
۲ . سوره حدید: آیه ۱۵.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام