ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 



با کمال افسوس شاهد آن هستیم که گروهی خود سر و کم اطلاع در ایام ماه محرم اقدام به قمه زنی میکنند که نه سند تاریخی،روای دارد و نه از نظر پزشکی مورد قبول قرار گرفته است و علمای اسلام و دلسوزان شیعه مومنین و شیعیان حضرت ارباب آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام را از این گونه حرکتهای دشمن شاد کن نهی می کنند .  اما ؛ماه محرم و مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام که می تواند نمادی از شکوه و عظمت محبان اهل بیت علیهم السلام باشد، با ندانم کاری ها و خرافه گرایی های برخی عزاداران، تبدیل به مستمسکی برای توهین و تخریب شیعیان می شود.

به عنوان مشتی نمونه خروار، می توان به سایت عربی “محیط” اشاره کرد که با چاپ عکسی از قمه زنی با تیتر درشت، در بخش “ویژه” خود نوشته است: “تعجب نکنید…. این عاشورا است!” و ادامه میدهد: مشاهده تصاویری از انسان های خون آلود، خود زنی با استفاده از خنجر یا شمشیر و یا زنانی که برگونه های خود سیلی می زنند یا خیابان های مملو از خون در تلویزیون بسیاری را متعجب می کند. اما تعجب نکنید چرا که ما هم اکنون در اوائل ماه محرم و برگزاری مراسم عاشورا هستیم . مراسمی که از کشوری به کشور دیگر تفاوت می کنند.

عکسهای تأسف بار از قمه زنی در گوگل

فتوای برخی از مراجع :

حضرت آيت الله العظمي خويي و شيخ جواد تبريزي (رحمهما الله) (75)
سؤال 1404: زنجير زني و قمه زني از اموري است که در ماه محرم الحرام مشاهده مي شود، چنانچه اينگونه اعمال اضرار به نفس بوده و يا موجب انتقاد و سوء برداشت بيگانگان گردد، انجام آنها چه حکمي دارد. (76)
آيت الله العظمي خوئي: چنانچه اينگونه اعمال موجب ضرري معتنا به (قابل توجه) گردد و يا مستلزم بي احترامي و اهانت شود، جايز نمي باشد. (77)
آيت الله العظمي تبريزي: داخل بودن امور مذکور تحت عنوان جزعي که بجهت مصيبت سيد الشهدا (ع) مستحب مي باشد، محل تأمل است. (78)
سؤال 1405: در مورد جواز زنجير زني و قمه زني از شما سؤال شد: فرموديد چنانچه اينگونه اعمال مضر به نفس بوده و يا موجب بي احترامي و اهانت شود جايز نمي باشد. اگر ممکن است توضيح بيشتري بفرماييد؟ (79)
آيت الله العظمي خوئي: ضرر معتنا به (قابل توجه) عبارت است از امري که وقوع آن، قابل چشم پوشي نيست مانند هلاکت نفس يا بيماري که منجر به هلاکت نفس شود و منظور از هتک و توهين، چيزي است که موجب خاري و سبکي مذهب در نظر عرف کج انديش گردد. (80)
سؤال: قمه زني در عزاداريها از نظر شرعي چه صورت دارد؟ (81)
حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ جواد تبريزي (قدس سره)  عزاداري بايد طوري باشد که موجب وهن بر شيعه نباشد.

——————————————————-

حضرت آيت الله شهيد سيد محمد صادق صدر (قدس سره)
طبيعي است که در اين گونه جاري کردن خون از سر، به صورت عمدي، نه استحبابي وجود دارد و نه مواسات و همدردي با اهل بيت (ع) در آن ديده مي شود، همچنان که هيچ يک از علمايي که من مي شناسم، اعتقاد به حليت اين عمل ندارند و حتي در صورتي که ما اين اعمال را به حکم اولي نيز مباح تصور کنيم، بازهم به خاطر آنکه باعث وهن وتوهين به مذهب شده و شيعيان را به وحشي گري و بدعت گذاري متهم مي کنند، حرام مي باشد؛ اين در حالي است که ائمه (ع) همواره ما را بر ترک کردن اعمالي که موجب زشت نشان دادن اهل بيت (ع) مي شود، توصيه نموده و مي فرمودند: «شيعتنا کونوا لنا ربنا و لا تکونوا عينا شيئاً.»(86)

——————————————————-

حضرت آيت الله جوادي آملي
چيزي که مايه وهن اسلام و پايه هتکِ حرمت عزاداري است، جايزنيست، انتظار مي رود از قمه زني و مانند آن پرهيز شود.

——————————————————-

حضرت آيت الله مهدي روحاني (قدس سره)
چون اعمال شيعه و پيروان اهل بيت (ع)، مورد توجه و مداقه است. بايد از امور ياد شده که باعث وهن مذهب است، جداً اجتناب کرد؛ علاوه براين که ولي امر مسلمين از اين امر نهي فرموده و اطاعت معظم له واجب است.  (  7 محرم 1415 )

——————————————————-

حضرت آيت الله ابراهيم اميني
با اينکه عزاداري براي سرور شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) يک عبادت و موجب تقرب به خداوند سبحان است و ائمه معصومين (ع) در اين باره تاکيد دارند، ليکن بر علاقه مندان به اهل بيت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمايند؛ زيرا اولاً امور مذکور در بين عرف مردم به عنوان عزاداري مرسوم نيست و حکم به استحباب و مشروعيت آنها بدون وجه است. ثانياً در اوضاع و شرايط کنوني جهان امور مذکور از خرافات به شمار مي رود و موجب وهن شيعه مي باشد. و ثالثاً مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي دامت براکاته از انجام اين قبيل امور نهي شديد فرموده اند و اطاعت از معظم له بر همه شيعيان و پيروان ولايت فقيه لازم و مخالفت با آن حرام است بدين جهت از عموم شيعيان انتظار مي رود که درانجام مراسم عزاداري از اين قبيل امور اجتناب نمايند خدا ما را از شيعيان راستين امام حسين (ع) قرار دهد.

——————————————————-

حضرت آيت الله ملکوتي
عزاداري حضرت سيدالشهداء سبط رسول الله (ص) بايد لايق و شايسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعيف اسلام و مذهب تشيع نباشد بلکه مثل قيام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاري و منزه از هرگونه بدعت و خرافات باشد.

——————————————————-

حضرت آيت الله موسوي تبريزي
عزاداري روزهاي محرم و صفر و زنده نگه داشتن قيام مقدس حسين بن علي (ع) از بهترين عبادات و قربات مي باشد و هر عملي که موجب وهن اسلام و قيام مقدس حضرت اباعبدالله (ع) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولي امر مسلمين واجب و لازم است.

——————————————————-

حضرت آيت الله العظمي خويي (قدس سره)
اگر قمه زني و زنجير زني با قلاب هاي فلزي که در ماه محرم انجام مي گيرد، منجر به ضرر و زيان قابل توجهي شده و يا هتک، تمسخر و توهين به دين و مذهب را به دنبال آورد، جايز نيست. (92)

——————————————————-

آيت الله علامه سيد محسن امين عاملي (قدس سره)
قمه زني و اعمالي ديگر از اين قبيل در مراسم عزاداري حسيني به حکم عقل و شرع حرام است و زخمي ساختن سر، که نه سود دنيوي دارد و نه اجر اخروي، ايذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل اين عمل، شيعه ي اهل بيت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشي قلمداد مي کنند و شکي نيست که اين اعمال ناشي از وسواس شياطين بوده و موجب رضايت خدا و پيامبر و اهل بيت اطهارنيست و البته تغيير نام اين اعمال در ماهيت و حکم شرعي آن که حرمت است، تغييري نمي دهد. (94)

——————————————————-

پي نوشت :

75-صراط النجاه (للخوئي مع حواشي التبريزي)، ج2، ص 445.
76-سؤال 1404: ضرب السلاسل و التطبير من العلامات التي تراها في شهر «محرم الحرام» فاذا کان هذا العمل مضرا بالنفس. و مثيرا لانتقاد الآخرين فما هو الحکم حينئذ؟
77-الخوئي: لا يجوز فيما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهين، و الله العالم.
78-التبريزي: دخول ما ذکر في الجزع المستحب لما أصاب سيّد الشهداء عليه السّلام محل تأمل.
79-سئوال 1405: سألناکم عن جواز ضرب السلاسل و التطبير، فأجبتم بأنه لا يجوز فيما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهين، فما معني جوابکم تفصيلا؟
80-الخوئي: الضرر المعتد به هو الذي لا يتسامح بالوقوع فيه، کهلاک النفس أو المرض المشابه لمثله، و الآخران ما يوجب الذل و الهوان للمذهب في نظر العرف السائد، و الله العالم.
81-دو پاسخي که در پي آمده، در جواب همين استفتاء ارائه شده است؛ سيد محسن محمودي، مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، جلد چهارم، ص 202.

86- قال قلت لابي عبد الله (عليه السلام) اوصني، فقال اوصيک بتقوي الله و … کونوا لنا ربنا و لا تکونوا علينا شيئاً حببونا الي الناس و لا تبغضونا اليهم فجروا الينا کل موده و ادفعوا عنا کل شر؛ کثير بن علقمه گويد: به امام صادق (عليه السلام) عرض کردم مرا نصيحت فرماييد. فرمود: تو را به تقواي الهي توصيه مي کنم و اينکه زينت و افتخار ما باشيد نه مايه ننگ ما، با اعمالتان ما را در نزد مردم عزيز و محبوب گردانيد و آنها را دشمن ما نسازيد؛ همه ي دوستي ها را به سوي ما جلب و هر گونه قبيحي را از ما دفع کنيد. (وسائل الشيعه، ج12، ص 8).

92-استفتائات الامام الخويي، المسائل الشرعيه، العبادات؛ و الطريق النجاه، ج2، ص 445.

94-اعيان الشيعه، ج10، ص 363.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام