امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 


متن پاسخ: از جمله آياتي كه به موضوع حجاب پرداخته، آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب است با طرح اين آيه ببينيم آيا پاداش رعايت حجاب از اين آيه استفاده مي‌شود يا نه؟! و اينكه روايات اهل البيت(ع) در اين باره چه مي‌گويد؟

آيه‌ي مذكور مي‌فرمايد:

"يَا أَيُّهَا الْنَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَلبِيبِهِنَّ و ذلِكَ أَدْنَي‏ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ"؛ "اي پيامبر به همسرانت و دخترانت و زنان مومنين بگو كه پوشش‌هايشان را به خودشان نزديك كنند اين بهتر و نزديك‌تر است به اينكه شناخته بشوند و مورد اذيت قرار نگيرند."

اين آيه كه از مهم‌ترين آيات حجاب است يك حكمت و فايده براي رعايت حجاب بر مي‌شمارد و آن اينكه زنان با حجاب در جامعه به عفت و پاكدامني شناخته مي‌شوند از اين رو مورد اذيت و آزار افراد لااُبالي قرار نمي‌گيرند، و برعكس اگر خانمي حجابش را رعايت نكند افراد مريض در موردش قضاوت منفي مي‌كنند و ممكن است مورد طمع ديگران واقع شود و از راه بي‌تقوايي چشم به اين خانم بدوزند و پيامدهاي منفي‌اي به دنبال داشته باشد كه در نهايت خود اين خانم مورد آزار و اذيت واقع مي‌شود.

اين حداقل فايده و پاداش شخصي است كه با حجاب و عفت در جامعه حضور مي‌يابد و هر چه اين مراتب حجاب و عفت بيشتر باشد امنيت اجتماعي براي او بيشتر خواهد بود كه قرآن به عنوان يكي از مؤلّفه‌هاي امنيت اجتماعي براي زنان معرفي كرده است.

ـ اگر مقصود از پاداش، پاداش دنيوي باشد در اين راستا بايد گفت: حجاب از طرفي موجب مصونيت و امنيت شخص عفيف و با حجاب است و از طرف ديگر باعث تحكيم خانواده و جلوگيري از تزلزل نظام خانواده مي‌شود كه خود بركات بي‌شماري براي زن و شوهر و فرزندان و جامعه و ... دارد و اين پاداش كمي نيست.

ـ و اگر مقصود پاداش اخروي باشد در اين‌باره در روايتي از پيامبر(ص) حكايت شده كه دو گروه اهل آتش‌اند يكي از آنها كساني هستند كه حجاب خود را رعايت نمي‌كنند "كاسيات عاريات"(1) از اين روايت معلوم مي‌شود كه رعايت حجاب شرط ورود به بهشت است.

حتي در همان روايت آمده: "بوي بهشت به مشام آنها نخواهد رسيد."(2)

بنابراين اگر كسي بخواهد به ثواب و بهشت الهي برسد لازم است حجاب و عفت و پاكدامني خود را رعايت كند.

و از طرفي شخص با حجاب، يكي از دستورات الهي را رعايت كرده و اين جزيي از تقواي عام است كه دستور داده شده؛ زيرا تقوا، حداقل مراتبش اين است كه انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهي را انجام دهد، پاداش چنين شخص با تقوايي بهشت خواهد بود بنابراين از كليات مفاهيم قرآني و روح قرآن برداشت مي‌شود: افرادي كه حجاب دارند و عفت عمومي را رعايت مي‌كنند جزء افراد با تقوا هستند، در نتيجه آن پاداش‌هايي را كه براي افراد با تقوا گفته شده (اگر شرايط ديگر هم رعايت شود) براي آنها خواهد بود. مثل بهشت، راحتي، بخشش گناهان، رستگاري و...(3)

البته به نظر مي‌رسد اين پرسش ريشه در اين دارد كه بعضي پنداشته‌اند: انجام واجبات چون وظيفه‌ي انسان است "اجر و پاداشي" ندارد، و فقط مستحبات است كه پاداش دارد در حالي كه اينگونه نيست و اگر كسي محرمات را ترك كند و واجبات را انجام دهد و با تقوا باشد، خدا به او پاداش خواهد داد.

آري هر اطاعتي از پروردگار، ‌پاداش او را به دنبال دارد، مثلاً ‌كسي كه در راه خدا جهاد مي‌كند واجبي را انجام مي‌دهد و در قرآن پاداش عظيمي براي مجاهدان در راه خدا وعده داده شده است.(4)

يادآوري:

البته اين نكته‌ را بايد توجه داشته باشيم كه پاداش‌هاي الهي لطف خداست نه استحقاق بنده! يعني وظيفه‌ي عبد و بنده در برابر مولا، اطاعت است ولي مولاي ما اينقدر كريم و مهربان است كه ما با وسايلي كه او در اختيار ما قرار داده، با دست با فكر و با زباني كه او در اختيار ما قرار داده تلاش مي‌كنيم، عبادت و اطاعت مي‌كنيم، و او به ما اجر و پاداش مي‌دهد و اين نهايت لطف الهي را نسبت به بندگانش نشان مي‌دهد.

پاورقي:

1 . عن النبي(ص): صنفان من اهل النار لم ارهما، قوم معهم سياط كاذناب البقر يضربون بها الناس، و نساء كاسيات عاريات مميلات مائلات، رؤسهن كأنسمة البخت المائلة، لايدخلن الجنّة و لا يجدن ريحها...، صحيفه الرضا(ع)، ج 3، ص 1680 و ميزان الحكمة، ج 2، ص 259.

2 . همان.

3 . نك: شعراء / 90، طلاق / 4 و 5، نور / 52.

4 . توبه / 20 و نساء / 95.


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام