امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


اهميت تربيت دختران

امروزه بيش از هر زمان ديگر بايد به تربيت دختران همت گماشت؛ زيرا از يك سو نزديك به نيمى از نيروهاى فعال و كارآمد جامعه را قشر زنان و دختران تشكيل مى‏دهند و از سوى ديگر، گستره فعاليت آنان، همه امور فردى و اجتماعى را در برمى‏گيرد. ضمن آنكه پرهيز از اختلاط زن و مرد در بيشتر مراكز و اداره‏هاى خصوصى و دولتى، امرى سخت شده است، در چنين شرايطى بايد دانست كه تنها در صورت تربيت درست و اسلامى دختران است كه جامعه در امنيت به سر مى‏برد و نابهنجارى‏هاى اخلاقى و اجتماعى كاهش مى‏يابد. اگر جامعه زنان و دختران در رفتار و داد و ستد و رفت و آمدهايشان، دستورهاى شرعى را رعايت كنند و با حفظ حجاب و پوشش اسلامى در اجتماع حضور يابند، انحراف‏هاى اخلاقى به ميزان قابل توجهى كاهش مى‏يابد؛ زيرا بيشتر نابسامانى‏هاى فرهنگى و اجتماعى بر اثر اختلاط زن و مرد و جوانان دختر و پسر و در پى رعايت نكردن حدود اسلامى پديد مى‏آيد كه با تربيت دينى نسل جوان به ويژه دختران مى‏توان از اين مسئله پيش‏گيرى كرد.
پيام متن
حضور چشم‏گير دختران و زنان در جامعه و گسترده بودن فعاليت آنها، به فرهنگ‏سازى درست اين‏گونه ارتباط‏ها نيازمند است كه با پرورش درست به دست مى‏آيد.

تربيت دختران در محيط خانواده

مهم‏ترين هدف از تربيت دختران افزون بر خودسازى و پرورش باورهاى دينى، آشنا كردن آنان با فنون و شيوه‏هاى زندگى مانند شيوه شوهردارى، فرزندپرورى، همسايه‏دارى و معاشرت با مردم است. بدين معنا كه دختران در كنار فراگيرى انديشه‏هاى دينى و آموختن رفتارهاى اسلامى، نقش‏آفرينى در عرصه‏هاى گوناگون زندگى را نيز بياموزند. وظيفه مادر است كه از كوچكى به آموختن نقش‏ها به فرزندان و دختران‏شان بپردازد؛ زيرا محيط خانه مناسب‏ترين فضا براى نقش‏آموزى دختران است و مادر، شايسته‏ترين معلم و راهنما براى دختر به شمار مى‏رود.
ارتباط عميق مادر و فرزند و اعتماد همه جانبه دختر به مادر، مهم‏ترين عامل در اجراى فرآيند تربيت و اثرگذارى آن است. دختر با ديده اطمينان و اعتماد به مادر مى‏نگرد، به گفته او گوش مى‏دهد و هر چه بخواهد بدان عمل مى‏كند. بدين‏سان مادر، تنها كسى است كه از نزديك با دخترش ارتباط دارد و از نيازهاى مادى و معنوى او آگاه است. او بيش‏ترين زمان را در كنار دختر سپرى مى‏كند و از خواسته‏هاى قلبى وى آگاهى كامل دارد. از اين رو، قادر است مسائل مهم و ضرورى را روشن و آشكارا با دخترش در ميان بگذارد و انجام دادن آن را از وى بخواهد. البته مادر در صورتى مى‏تواند به نقش‏آفرينى دختر كمك كند كه خود، با نقش‏هاى موردنظر آشنايى كامل داشته باشد.
پيام متن
هدف از تربيت دختران، افزون بر بيمه كردن آنان در برابر انحراف‏هاى دينى و اخلاقى، آموزش نقش‏هاى مورد نياز وى در زندگى خانوادگى و اجتماعى است، كه مناسب‏ترين معلم در اين زمينه، مادر و بهترين مدرسه براى انجام اين كار، محيط خانه است.

زن و انجام وظيفه هم‏سو با ويژگى‏هاى جسمانى

هر چند زن و مرد در اصل آفرينش، دو گوهر از يك وجودند و مراحل تكوين و رشد جسمى را به صورت يكسان مى‏گذرانند، تفاوت‏هايى نيز با هم دارند كه در خور دقت و توجه است. از نظر جسمى و بدنى، تفاوت‏هاى چشم‏گيرى ميان زن و مرد هست كه از اين نظر، هر گروه ويژگى‏هاى مربوط به خود را دارد. زن بر اثر ظرافت و آسيب‏پذير بودن جسمى، تحمل كارهاى پرانرژى و طاقت‏فرسا را ندارد. از اين رو، استقامت و پايدارى زن در انجام دادن امور مربوط به نقل و انتقال اشياى سنگين و فعاليت‏هاى فيزيكى، بسيار كمتر از مرد است.
ويژگى‏هاى جسمى و روحى زن و مرد، منشأ بسيارى از تفاوت‏ها در نقش‏هاى اجرايى و اجتماعى آن دو در مقام عمل شده است كه آثار خود را در سطح جامعه نشان مى‏دهند. زنان بر اساس زمينه‏ها و شرايط وجودى خود، قادر به انجام دادن برخى از وظايف اجتماعى كه مردان توان آن را دارند، نخواهند بود.
پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نيز با توجه به اين امر، پس از ازدواج حضرت على عليه‏السلام و فاطمه عليهاالسلام نوعى تقسيم كارى ميان آنها به وجود آورد كه هماهنگ با وضع جسمى آن دو باشد و هر كدام از آنها به وظايف خاص خود عمل كنند. در حديثى آمده است كه پس از ورود فاطمه عليهاالسلام به خانه على عليه‏السلام ، پيامبر صبحگاهان به خانه على عليه‏السلام آمد، على و فاطمه عليهاالسلام را در كنار خود نشاند و فرمود: كارهاى داخل خانه همچون غذا پختن، جارو زدن، اداره فرزندان و مانند آن به عهده فاطمه عليهاالسلام و كارهاى بيرون خانه مانند تهيه مواد خوراكى و فراهم ساختن هيزم وظيفه على عليه‏السلام باشد.
در حقيقت، اين جداسازى وظايف بر اساس استعداد و توانايى‏هاى ذاتى زن و مرد صورت گرفت و با شرايط فيزيكى و روانى آن دو هماهنگ بود. به علاوه، زن و مرد با پذيرفتن مسئوليت‏هاى ويژه خود، نوعى صفا و صميميت را در فضاى خانه حاكم مى‏كنند.
پيام متن
هر كدام از زن و مرد بايد وظايف خود را انجام دهند و كارهاى داخل خانه بيشتر وظيفه زن و امور بيرون خانه وظيفه مرد است. به تعبير مولوى: هر كسى را بهر كارى ساختند.

تربيت اقتصادى دختران

يكى از جنبه‏هاى تربيت زنان و دختران، تربيت اقتصادى آنان است. اگر زنان و دختران از دانش اقتصاد خانواده بهره‏مند باشند، بهتر مى‏توانند به ايفاى نقش خانه‏دارى بپردازند. تربيت اقتصادى به معناى كارآموزى فنون خانه‏دارى و فراگيرى شيوه‏هاى درست مصرف مالى است. آشنا ساختن دختران با آشپزى و تهيه غذاى مناسب بدون اسراف و تباه كردن مواد اوليه، از وظايف مادران است.
قرآن كريم دستورهاى متعددى در زمينه اقتصاد و امور معيشتى مردم دارد و همه آنها را به رعايت ميانه‏روى در دخل و خرج سفارش مى‏كند. مسرفين و كسانى كه در استفاده از منابع و امكانات مادى زياده‏روى مى‏كنند، در قرآن از اهل دوزخ شمرده شده‏اند، آنجا كه خداوند مى‏فرمايد: «وَ أنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أصْحابُ النّارِ؛ و مسرفان اهل آتشند.» (غافر: 43)
ايجاد روحيه ميانه‏روى در دختران، از عوامل مهم در اداره اقتصاد خانواده است، به گونه‏اى كه اين ويژگى در موفقيت و پيدايش رضايت اعضاى خانواده و سازگارى با آنان، به ويژه تأمين رضايت شوهر نقش حياتى دارد. اگر دختر در خانه پدر با روحيه ميانه‏روى و آينده‏نگرى بزرگ شود، مى‏تواند آن روش را در خانه شوهر نيز ادامه دهد و زندگى آبرومندى را براى خود و اعضاى خانواده‏اش فراهم كند. در مقابل، اگر پدر و مادر به تربيت دختر توجه نكنند و او تجمل‏گرا و خودسر بار آيد، چنين دخترى در اداره امور خانه موفق نخواهد بود، چنان‏كه دختران خانواده‏هاى سرمايه‏دار كه بيشتر در ناز و نعمت بزرگ مى‏شوند، توانايى چندانى در اداره خانه ندارند. در واقع، بسيارى از آنها با توجه به نوع زندگى در خانه پدر، توقع زياد و خواسته‏هاى نامعقول دارند كه شوهران سطح متوسط جامعه، از پاسخ‏گويى به انتظارها و خواسته‏هاى آنان ناتوانند و بدين جهت، نظام خانواده به تدريج، بر اثر ناسازگارى دچار سستى و فروپاشى مى‏شود.
سيره فاطمه زهرا عليهاالسلام ، الگوى مناسب ميانه‏روى و قناعت و بى‏نيازى از مردم است كه زنان مسلمان بايد از آن پيروى كنند. جريان انفاق لباس عروسى و بسنده كردن به پيراهن كهنه، از رويدادهاى بسيار زيبا و جالبى است كه تنها در شب عروسى دخت پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فاطمه زهرا عليهاالسلام واقع شده و در طول تاريخ نظير آن مشاهده نشده است. يكى از آرزوهاى معمول جوانان اين است كه مراسم ازدواجشان به عنوان مراسمى كه يك‏بار در زندگى‏شان اتفاق مى‏افتد، بايد هر چه باشكوه برگزار شود. اين مسئله، طبيعى است و هر جوانى خواهان آن است، ولى حضرت زهرا عليهاالسلام كه تربيت‏يافته مكتب وحى بود، فراتر از خواسته‏ها و گرايش‏هاى انسانى مى‏انديشيد و با عمل به سيره رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در قناعت‏ورزى، در همان شب به ياد ماندنى زيباترين لباسش را به سائل داد و رضاى خدا و پيامبرش را برخواسته‏هاى طبيعى خود مقدم داشت.
پيام متن
تربيت اقتصادى، در اداره زندگى نقش اساسى دارد و در ايفاى نقش خانه‏دارى و امور معيشتى اثرگذار است. از اين رو، لازم است از دوره كودكى به تربيت اقتصادى دختران اهتمام ورزيد و آنها را با روحيه قناعت و صرفه‏جويى پرورش داد. زندگى باعزت و شرافت فاطمه زهرا عليهاالسلام كه با ايثار و از خودگذشتگى عجين بود، برترين راهنماى زنان و دختران مسلمان است.

بهره‏بردارى درست زن از ويژگى‏هاى عاطفى و روانى خود

زن از نظر روانى و عاطفى سرشار از مهر و محبت و صفا و صميميت است. ساختار وجودى زن به گونه‏اى است كه در مقايسه با مرد قدرت جذب بيشترى دارد و در ابراز احساس‏ها و عواطف نيز توان بالايى دارد و اين ويژگى عاطفى و روانى زن، فرصتى است براى او تا در اداره امور خانواده و تربيت نسل فرزند نقش مهمى را به خوبى و شايستگى ايفا كنند. بر اين اساس، مهم‏ترين نقشى كه از وى انتظار مى‏رود، جز نقش تربيتى نيست.
پيام متن
زنان به دليل بهره‏مندى از عاطفه‏اى سرشار و روانى لطيف، در امر تربيت فرزندان، از مردان موفق‏ترند.

دختران و مسائل بلوغ

بر اساس تفاوت‏هاى جسمى و روحى زن و مرد، شرايط بلوغ و زمان انجام دادن وظايف دينى و مذهبى آنان نيز متفاوت است. دختر زودتر از پسر به تكليف مى‏رسد و پدر و مادر بايد به اين مسئله توجه داشته باشند. چه بسا ممكن است برخى از خانواده‏ها از اهميت اين امر بى‏خبر باشند و سن تكليف فرزندان خود را از ياد ببرند و زمانى باخبر شوند كه بسيارى از تكليف‏هاى الهى از آنان فوت شده و فرزندان به موقع آنها را انجام نداده‏اند. دختر بر اساس ويژگى‏هاى بيولوژيكى و روانى خود، زودتر آماده پذيرش وظايف و آموزه‏هاى دينى مى‏شود. اسلام با توجه به اين ويژگى مى‏خواهد، دختران پيش از پسران در زير خيمه انسان‏ساز دين و مذهب وارد شوند و معارف اسلامى را بياموزند؛ زيرا انجام دادن عبادت و پاى‏بندى به وظايف دينى و اسلامى، در اصلاح و تربيت انسان نقش اساسى دارد. خداوند خطاب به مريم ـ مادر حضرت عيسى عليه‏السلام ـ مى‏فرمايد: «اى مريم! در برابر پروردگارت خضوع كن و پيشانى بر زمين بگذار و با ركوع‏كنندگان ركوع كن». (آل عمران: 43)
از بعضى تفسيرها بر مى‏آيد كه اين خطاب در نه سالگى مريم بوده و او پس از آن، همواره در حال عبادت بود تا آنجا كه بر اثر عبادت، در رسيدن به كمالات معنوى از بزرگان و دانشمندان عصر خود پيشى گرفت. شايد به اين دليل بود كه حضرت مريم با جان و دل پذيراى دستورهاى خدا شد و عاشقانه به عبادت او پرداخت. به هر حال، پاى‏بندى به انجام دادن وظايف دينى و مذهبى، اين امكان را به دختران مى‏دهد كه زودتر آمادگى لازم را براى ايفاى نقش‏هايى چون مادرى و خانه‏دارى پيدا كنند.
از آن‏جا كه دختر زودتر از پسر به تكليف مى‏رسد، آموزش‏هاى ويژه‏اى را مى‏طلبد. بدين معنا كه احكام عملى ويژه زنان و دختران، بايد پيش از بلوغ، به آنان آموزش داده شود تا هنگام روبه‏رو شدن با آنچه به زودى برايشان پيش مى‏آيد، دچار مشكل روحى نشوند. چه بسا دخترانى كه بر اثر بى‏خبرى از آنچه هنگام بلوغ براى دختران اتفاق مى‏افتد، دچار نگرانى و پريشانى روانى و گاه گرفتار پى‏آمدهاى ناگوارى چون بيمارى مى‏شوند. اين مسئله را با تربيت و آموزش به موقع وظايف دينى و آگاه‏سازى او مى‏توان كنترل كرد.
پيام متن
آگاهى دادن به دختر درباره آنچه بر اثر دگرگونى‏هاى جسمىِ هنگام بلوغ براى او رخ مى‏دهد، او را از سرگردانى و افسردگى حفظ مى‏كند.

برخى نقش‏هاى سازنده دختران و زنان

1. نقش شوهردارى
مهم‏ترين نقش مورد انتظار از يك زن، شوهردارى است كه پس از پيوند زناشويى مطرح مى‏شود. اين نقش زنان، در زندگى اجتماعى و خانوادگى تأثير بسزا دارد. اگر زن در اين زمينه به وظيفه خود به خوبى عمل كند، مى‏تواند افراد شايسته‏اى را تربيت كند و تحويل جامعه دهد.
پيدايش عواطف دوستانه و محبت‏آميز ميان زن و مرد پس از ازدواج، مهم‏ترين عامل استحكام و پايدارى نهاد خانواده به شمار مى‏رود. وجود مهر و عواطف عاشقانه زن و شوهر، از عنايت‏هاى ويژه الهى است كه بر اساس نياز فطرى و طبيعى انسان در سرشت آنها نهاده شده و اين امر، در جهت رشد و تكامل مادى و معنوى جامعه تأثيرگذار است.
روايت‏هاى اسلامى نيز بر نقش شوهردارى زن تأكيد فراوان دارند و مهم‏ترين وظيفه او را خوش‏رفتارى با شوهر مى‏داند. از جمله عنوان‏هايى كه براى تبيين اين مطلب زياد در احاديث به كار رفته، «حُسنُ التَّبَعُّل» است. خانواده يك اجتماع كوچك از جامعه‏اى بزرگ است و به نظم و انضباط و برقرارى امنيت و آرامش نياز شديد دارد و اين رفتار شايسته زن با شوهر، از عوامل مهم برقرارى آرامش در كانون خانواده به شمار مى‏رود.
زندگى سراسر نور حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام ، در اين زمينه سرمشق خوبى براى زنان مسلمان است و زنان بايد روش زندگى را از او بياموزند. همسر بزرگوار فاطمه عليهاالسلام ، حضرت على عليه‏السلام درباره شوهردارى او مى‏فرمايد: «در طول زندگى با فاطمه عليهاالسلام ، هرگز مخالفتى از او نديدم و هيچ‏گاه كارى برخلاف ميل من انجام نداد.» از حضرت فاطمه عليهاالسلام نيز نقل شده كه در آخرين لحظه‏هاى زندگى ضمن درخواست حلاليت از شوهرش على عليه‏السلام فرمود:
هر چند مى‏دانم در طول زندگى كارى برخلاف رضايت تو انجام ندادم، ولى از پدرم رسول‏اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه زنى در قيامت وارد بهشت نمى‏شود، مگر اينكه شوهر از او راضى باشد.
پيام متن
مهم‏ترين نقش زن، نقش شوهردارى اوست كه منشأ بسيارى از آثار مؤثر و سودمند در زندگى مشترك خانوادگى است و برترين الگو در اين زمينه، سيره عملى فاطمه زهرا عليهاالسلام در محيط خانه و رفتار با على عليه‏السلام است و زنان بايد از آن حضرت الگوى واقعى بگيرند.
2. نقش مادرى
مادر، واژه‏اى است زيبا و پر جاذبه كه در هر مكتب و آيينى به عنوان سمبل ايثار و فداكارى شناخته مى‏شود. آغوش پر مهر مادر، مظهر صفا و صميميت، عشق و محبت، تعهد و وفادارى است كه هر مادرِ با احساسى حاضر است، در راه تأمين نيازهاى مادى و معنوى فرزند و فراهم ساختن وسايل رفاه و آسايش او به هرگونه ايثار و از خودگذشتگى تن دهد. مادر به لحاظ روحى و روانى، آمادگى آن را دارد كه در مسير تأمين نيازهاى فرزندان خود همه‏گونه رنج و زحمت را با جان و دل بپذيرد تا فرزندش به اوج سعادت مادى و معنوى دست يابد.
عنوان مادرى، افتخارى است براى زنان كه هر بانويى پس از ازدواج در انتظار آن به سر مى‏برد و اميد مادر شدن را دارد. بر اين اساس، در هر خانواده‏اى كه نوزادى، به ويژه نخستين فرزند به دنيا بيايد، سرور و خوش‏حالى، همه اعضاى آن را فرا مى‏گيرد. فرزند افزون بر اينكه ميوه شيرين پيوند زناشويى است، در تحكيم پايه‏هاى نظام خانواده نيز تأثير بسزا دارد. وجود فرزند در خانواده تا حدودى از پيش آمدن اختلاف‏ها و درگيرى‏هاى خانوادگى جلوگيرى مى‏كند. بسيارند خانواده‏هايى كه در پى تولد فرزند همه اختلاف‏هاى‏شان يك‏باره برچيده شده و به جاى آن، بذر مهر و محبت، از نو در دل زن و شوهر كاشته مى‏شود و سرانجام، به زندگى سعادت‏مندى دست مى‏يابند.
زندگى فاطمه زهرا عليهاالسلام در عين كوتاه بودن آن، تابلوى درخشانى است در مسير خانواده‏هاى مسلمان كه همه جنبه‏هاى آشكار و نهان آن، الگوى مناسبى براى مادران امروز جامعه است. ابراز عواطف حضرت زهرا عليهاالسلام به فرزندان و مهر و محبت‏ورزى او با آنان، نشان‏دهنده عمق احساس مادرى است. در روايتى نقل شده كه هر وقت فاطمه عليهاالسلام مى‏خواست با فرزند خردسالش امام حسن عليه‏السلام بازى كند، او را روى دستش بالا و پايين مى‏كرد و اين اشعار را زمزمه‏وار مى‏خواند:

اِشْبَه اباكَ يا حَسن***و اخْلَع عن الحقّ الرّسنَ
و اعبُد اِلها ذا مِنن***و لا تُوالِ ذا الاَْحن

اى حسن جان مانند پدرت باش، ريسمان را از گردن حق بردار. خداى احسان‏كننده را پرستش كن و با افراد كينه‏توز دوستى مكن.
پيام متن
مقام مادرى، همانند درختى پر ميوه است كه از ميوه‏هاى آن، فرزندپرورى و آرامش‏دهى به فضاى خانه است.
3. نقش خانه‏دارى
خانه‏دارى به معناى سامان‏دهى امور خانه، از وظايف زنان است و اين كار، در رشد و پيشرفت مادى و معنوى خانواده اثر فراوان دارد. برقرارى نظم و انضباط و پاكيزگى، فضاى خانه را معطر مى‏سازد و نشاط روحى و روانى را ميان اعضاى آن حكم‏فرما مى‏كند.
خانه‏دارى شامل كارهاى داخل منزل نظير پخت و پز، نظافت، شست‏وشوى ظروف، پذيرايى ميهمان و مانند آنهاست. انجام دادن اين امور به طور معمول به عهده زنان است؛ زيرا آنها بهتر از مرد از عهده چنين كارهايى بر مى‏آيند.
سيره و رفتار معصومين عليهم‏السلام به ويژه سيره حضرت زهرا عليهاالسلام در محيط خانواده، چراغ روشنى فرا راه زنان خانه‏دار است. حضرت زهرا عليهاالسلام با آن مقام و عظمتى كه نزد خدا و پيامبر داشت، نه تنها از انجام دادن كارهاى خانه شانه خالى نمى‏كرد، به عنوان يك زن خانه‏دار نقش‏هاى خانه‏دارى، همسردارى و مادرى خود را به خوبى ايفا مى‏كرد. خانه‏دارى، وظيفه مهمى است كه اگر زن به درستى به انجام دادن آن موفق شود، هم خانه‏اى به همراه آرامش را شكل خواهد داد و هم در تربيت فرزندان گام‏هاى بلندى برخواهد داشت.
پيام متن
ارزش معنوى خانه‏دارى زن در مقايسه با ارزش مادى شاغل بودن او بيشتر است و عاقلانه آن است كه در صورت ضرورت نداشتن شاغل بودن زن، به كار مقدس خانه‏دارى بپردازد.
4. نقش تربيتى
در محيط خانه و اجتماع، برجسته‏ ترين نقش زن، نقش تربيتى اوست. اين نقش از آنجا روشن مى‏شود كه كودك نخستين بار در آغوش مادر قرار مى‏گيرد و آداب و رسوم اجتماعى را از آنجا مى‏آموزد. كودك از دامن مادر فرا مى‏گيرد كه چگونه با ديگران رفتار كند. چگونگى رفتار مادر با كودك، در شكل‏دهى ساختار شخصيتى او تأثير بسزا دارد. ازاين‏رو، كارشناسان مسائل تربيتى بر نقش مادر در تربيت فرزند همواره تأكيد دارند.
زن، با بهره‏مندى از عواطف سرشار و مهر و محبت مادرى، شايستگى تربيت انسان‏هاى وارسته و شايسته را دارد. امام خمينى رحمه‏الله مى‏فرمايد:
نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است. براى اينكه زنان و بانوان افزون بر اينكه خودشان يك قشر فعال در همه ابعاد زندگى هستند، قشرهاى فعال را نيز در دامن خودشان تربيت مى‏كنند. خدمت زن به جامعه، از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه‏كس بالاتر است و اين، امرى است كه انبيا مى‏خواستند.
بانوان مسلمان مى‏توانند، نقش تربيتى را از بانوى نمونه اسلام، فاطمه زهرا عليهاالسلام بياموزند و اينكه آن حضرت چگونه توانست در مدت كوتاه شخصيت‏هاى والا مقامى مانند حسن، حسين، زينب كبرى و ام‏كلثوم عليهم‏السلام را پرورش دهد. حضرت فاطمه عليهاالسلام با وجود گرفتارى‏ها و مشكلات فراوانى كه به ويژه پس از رحلت پدر بزرگوارش داشت، توانست نقش‏هاى خود را در جايگاه يك مادر و مربى در بالاترين حد ممكن ايفا كند. بانويى كه ضمن همكارى و هم‏دلى كامل با شوهر، به تربيت فرزند همت گماشت و با بهره‏گيرى از روش‏هاى مناسب به اين امر اهتمام ورزيد و انجام وظيفه كرد. اگر زنان و مادران جامعه از سيره و رفتار حضرت زهرا عليهاالسلام پيروى كنند و روش‏هاى تربيتى آن بزرگ‏بانو را پيشه خود قرار دهند، در عرصه‏هاى گوناگون خواهند توانست به خوبى به وظيفه خود عمل كنند.
پيام متن
تربيت فرزند، از وظايف اصلى زنان به شمار مى‏آيد و بايد در اين زمينه به اندازه لازم توجه و دقت به كار برند و همانند فاطمه زهرا عليهاالسلام فرزندان شايسته‏اى را پرورش و تحويل جامعه دهند.
پدیدآورنده:محمد احسانى


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام