درباره این که اولین شهید در روز عاشورا چه کسی بود، در منابع تاریخی چیزی بیان نشده است. آنچه را که در این باره گفته اند؛ این است که در اولین حمله لشکریان عمر بن سعد به اصحاب امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا،

در همان حمله اوّل عده ای از یاران آن حضرت به شهادت رسیدند(1).  اما آخرین شهید شخصی به نام سوید بن ابی المطاع بود که زخمی شد و بعداً به شهادت رسید. بنابراین، به طور قطع نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.

 

البته گفته اند که حر بن یزید ریاحی به امام حسین (علیه السلام) عرض کرد؛ چون من نخستین کس بودم که راه را بر تو بستم، اجازه فرما تا اوّلین شهید راه تو من باشم، شاید فرداى قیامت از افرادى باشم که با جدّت محمّد (صلی الله علیه و آله) مصافحه مى ‏کنند که مقصود حرّ از اوّلین شهید راه حسین (علیه السلام)، اوّلین شهید در جنگ­های تن به تن بود، و گر نه پیش از او نیز عده ای شهید شدند.(2)

 

منبع: اسلام تکست


تصحیح و ویرایش:تحریریه- محمد سجاد سکوت

 

 

 

پی­نوشت:

 

 (1)   الکرکی الحائری، سید محمد، تسلیة المجالس و زینة المجالس، ج ‏2، ص  278، مؤسسة المعارف الاسلامیة، قم، چاپ اول، 1418ق، مجلسی، بحار الأنوار،، ج ‏45، ص 12، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق.

 

(2)  فهری زنجانی، سید احمد، آهى سوزان بر مزار شهیدان، ص 104، جهان، تهران، 1348ش.

 


 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام