پاسخ: فلسفه عزاداري را مي‏توان دراين امور خلاصه كرد:
1. محبت و دوستى:
قرآن و روايات، دوستي خاندان رسول اكرم(ص) و اهل‏بيت(ع) را بر مسلمانان واجب كرده است.( : شوري (42)، آيه 23؛ هود (11)، آيه 29؛ ميزان‏الحكمه، ج 2، ص 236) روشن است كه دوستي لوازمي دارد و محبّ صادق، كسي است كه شرط دوستي را - چنان كه بايد و شايد - به جا آورد. يكي از مهم ‏ترين لوازم دوستى، هم دردي و هم دلي با دوستان در مواقع سوگ يا شادي آنان است؛( نگا: المحبة في الكتاب والسنة، صص 169 - 170 و 181 - 182) از اين رو در احاديث، بر برپايي جشن و سرور در ايام شادي اهل‏بيت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأكيد فراوان شده است.
حضرت علي(ع)فرمود : «شيعيان ما در شادي و حزن ما شريكند».( بحارالانوار، ج 44، ص 287)
امام صادق(ع) نيز فرمود: «شيعيان ما پاره‏اي از خود ما هستند و آنچه ما را بدحال يا خوشحال مي‏سازد، آنان را بدحال و خوشحال مي‏گرداند».( امالى، ص 305)
اين وظيفه ي عقلي و شرعى، ايجاب مي‏كند كه در ايام عزاداري اهل‏بيت(ع)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ يعنى، با اشك، آه و ناله و زارى، از نظر خوراك، با كم خوردن و كم آشاميدن مانند افراد غم‏زده‏ و از نظر پوشاك، با پوشيدن لباسي كه از حيث جنس و رنگ و نحوه ي پوشش در عرف، حكايت‏گر اندوه و ناراحتي است، آشكار سازيم.
2. انسان‏سازى:
از آنجا كه در فرهنگ شيعى، عزاداري بايد از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم ‏دردي با آن عزيزان، در واقع يادآوري فضايل، مناقب و آرمان ‏هاي آنان بوده و بدين شكل، انسان را به سمت الگوگيري و الگوپذيري از آنان سوق مي‏دهد.
فردي كه با معرفت در مجالس عزادارى، شركت مي‏كند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم مي‏آميزد و در پرتو آن، انگيزه‏اي قوي در او پديدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزادارى، مانند محبي مي‏شود كه فعّال و شتابان، به دنبال پياده كردن اوصاف محبوب در وجود خويشتن است.
3. تحول بخشيدن به جامعه :
هنگامي كه مجلس عزادارى، موجب انسان‏سازى گشت؛ تغيير دروني انسان به عرصه جامعه نيز كشيده مي‏شود و آدمي مي‏كوشد تا آرمان‏هاي اهل‏بيت(ع) را در جامعه حكم‏فرما كند.
عزاداري بر اهل‏بيت(ع) زمينه را براي حفظ آرمان‏هاي آنان فراهم مي‏سازد. به همين دليل مي‏توان گفت: يكي از حكمت‏هاي عزادارى، ساختن جامعه اسلامي است.
4. انتقال‏ فرهنگ شيعي به نسل بعد:
كسي نمي‏تواند منكر اين حقيقت شود كه نسل جديد در سنين كودكى، در مجالس عزاداري با فرهنگ اهل‏بيت(ع) آشنا مي‏شوند. عزاداري و مجالس تعزيه، يكي از عوامل برجسته‏اي است تا آموزه‏هاي نظري و عملي امامان راستين، به نسل‏هاي آينده منتقل شود. مراسم عزادارى، به دليل قالب و محتوا، بهترين راه براي تعليم و تربيت نسل جديد و آشنايي آنان با گفتار و كردار اهل‏بيت(ع) است.
در هر صورت اگر مراسم عزاداري , درست هدايت شود يكي از عوامل تربيتي مهمي خواهد بود .

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام