امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

ذی الحجه، روزیست که پیامبر(ص) ولی و جانشین خود را انتخاب کرد؛ امامی که بعد از او، فرزندانش ولی مسلمانان شدند.
به گزارش راسخون، روایت‌هایی از ائمه معصومین(علیهم السلام) درباره اهمیت روز غدیر را در زیر می‌خوانید:

وظایف مؤمنان در روز عید غدیر

 

امیر مؤمنان علی‌علیه‏‌السلام درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر فرمود: «در این روز با گسترش دادن در هزینه و لوازم خانواده‏‌تان به سوی آنان بروید و به برادرانتان نیکی کنید. خدای را برای آنچه به شما بخشیده است، سپاس گویید. با هم باشید که خداوند، جدایی و پراکندگی شما را سامان می‏‌بخشد. به یکدیگر نیکی کنید که خداوند، الفت شما را پایدار می‏‌سازد. نعمت‏‌های خدا را به همدیگر هدیه دهید که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‏‌دهد پاداشی که ویژه چنین روزیست. نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمربخش می‏‌سازد و بر عمر می‏‌افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می‏‌کند. آن اندازه که توان دارید از فضل خداوند برای برادران و خانواده‏‌تان با بذل آنچه موجود است، آماده و فراهم سازید. لبخند و شادمانی را میان خویش و در برخوردهایتان آشکار سازید و ستایش و سپاس خداوند را بر آنچه به شما بخشیده است، نمایان کنید».

 

حضرت فاطمه علیهاالسلام

 

از فاطمه زهرا علیهاالسلام پرسیدند که آیا رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله پیش از رحلتش درباره امامت امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام چیزی فرمود؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «عجبا! آیا روز غدیرخم را فراموش کرده‏‌اید؟»

 

 

امام حسن علیه‏‌السلام

 

امام حسن علیه‏‌السلام فرمود: امت مسلمان از پیامبر شنیدند که درباره پدرم فرمود او برای من همچون هارون برای موسی علیه‏‌السلام است. همچنین دیدند که رسول خدا او را در غدیرخم به عنوان امام نصب کرد.

 

امام حسین علیه‏‌السلام

 

امام حسین علیه‏‌السلام پیش از مرگ معاویه، خانه خدا را زیارت کرد. سپس بنی‏‌هاشم را گرد آورد و فرمود آیا می‏‌دانید پیامبر اکرم (ص) علی (ع) را در روز غدیرخم به جانشینی خود برگزید؟ همگی گفتند: بله.

 

امام زین‌العابدین علیه‌‏السلام

 

ابن اسحاق، تاریخ‏‌نگار معروف می‏‌گوید: به علی بن حسین علیه‏‌السلام گفتم: «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» یعنی چه؟ حضرت فرمود: پیامبر خدا به مردمان خبر داد که امام بعد از خودش، امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام است.

 

امام محمدباقر علیه‏‌السلام

 

اَبان بن تَغلب می‏‌گوید: از امام باقر علیه‏‌السلام درباره این سخن رسول خدا «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» پرسیدم. آن حضرت در پاسخ پیامبر فرمود: به مردمان گفت که امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام در میان مردم، جای‏گزین من خواهد بود.

 

امام صادق علیه‏‌السلام

 

در دوران زندگی امام صادق علیه‏‌السلام بر اثر جوّ مناسبی که برای نشر معارف اهل بیت علیهم‏السلام پیش آمد، حدیث غدیر بیش از همه دوره‏‌ها مطرح شده است. آن حضرت درباره روز غدیر می‏‌فرماید: «رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله در غدیر خم برای امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام پیمان گرفت و مردم به ولایت او اقرار کردند. خوشا به حال آنان که بر ولایت او ثابت‏‌قدم ماندند و وای بر کسانی که آن پیمان را شکستند».

 

امام کاظم علیه‏‌السلام

 

در روزهایی که امام کاظم علیه‏‌السلام در زندان بود، روزی هارون، خلیفه عباسی ایشان را احضار کرد و درباره ولایت اهل بیت علیهم‏السلام بر مردم پرسید. حضرت فرمود: ما می‏‌گوییم ولایت همه خلایق با ماست. دلیل ما، سخن پیامبر در غدیر خم است که فرمود: «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه».

 

امام رضا علیه‏‌السلام

 

امام رضا (ع) در روایتی می‏‌فرماید: «در روزگار امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام ، یک‏سال روز جمعه با عید غدیر هم‏زمان گشت. آن حضرت بر فراز منبر رفت و خدا را چنان ستود که همانند آن شنیده نشده بود؛ ستایشی که کسی غیر از او درک نمی‏‌کرد. سپس به یارانش فرمود: «ای مؤمنان! امروز خداوند متعال، دو عید گران‏‌سنگ و بزرگ را به هم پیوسته است؛ دو عیدی که پایداری و استواری هر کدام از این‌ها به دیگری است تا پدیده زیبای خویش را پیش شما کامل کند. شما را به راه رشد آگاه سازد و به روشنایی هدایت کند. راه میانه‏‌اش را برای پیمودن شما هموار کند و بخشش گوارایش را برایتان بگستراند. بی‏‌تردید، امروز موقعیت عظیمی دارد. در این روز، گشایش رخ داده، نردبان تکامل برافراشته شده و دلیل‏‌ها آشکار گشته است. امروز، روز ظاهر شدن و پرده‏‌برداری از مقام پیراستگی عصمت و امامت است. روز کمال یافتن آیین و نمایان ساختن پیمان‏‌ها از دورویی‏‌ها و انکارهای آگاهانه است».


نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام