امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 



از ديگر پايگاه‌هاي تبليغي مسيحيّت مي‌توان به پايگاهي اشاره كرد كه براي نجات ايران سفارش به دعا و راز و نياز مي‌كند. پديدآورندگان اين پايگاه هدف خود را از طرّاحي آن، واكنش به بحران جهاني اخير در مورد ايران مطرح كرده‌اند و اينكه 120 تن از رهبران كليساهاي ايران متعهّد شده‌اند براي نجات كشور به مدّت 40 روز دست به دعا بردارند و روزه بگيرند!

مقدّمه
پيشرفت‌هاي فناوري در عصر جديد، سبب ظهور شيوه‌هاي جديد گردش اطّلاعات و كاهش اساسي در هزينه‌ها در اين زمينه گرديده است. نتيجة اين امر، انفجار اطّلاعات است.
امروزه رسانه‌ها توانسته‌اند به همة زواياي زندگي بشر وارد شوند و بر نوع فكر و نگرش آنها تأثير بگذارند.
رسانه‌ها به گونه‌اي درهم آميخته‌اند كه توان انديشيدن را از انسان‌ها سلب مي‌كنند؛ به طوري كه موجبات انقياد آدمي نسبت به آنچه را كه اين رسانه‌ها مي‌گويند، فراهم آورده‌اند. در واقع، انسان به تعبير مك لوهان در عصر «برون راهبر» يا «دگر راهبر» مي‌باشد؛ چرا كه در عصر ارتباطات جمعي و نفوذ اين گونه رسانه‌ها به حريم خانه‌هاي شخصي، هر كس از اين وسايل ارتباطي، الگو مي‌گيرد؛ زيرا انسان اصولاً الگوپذير است و براي اعمال و رفتار خويش، به دنبال الگوها مي‌گردد. از اين رو، به راهي مي‌رود كه از طريق اين وسايل تجويز مي‌شود. بنابراين، صاحبان و طرّاحان اين گونه وسايل، راهبران انديشه و عمل انسان‌ها به شمار مي‌آيند.1
در واقع، اين رسانه‌ها با ساخت و پردازش افكار عمومي، فضا را براي اقدامات سياسي در دهكدة جهاني فراهم مي‌كنند. آنها با تضعيف باورهاي اعتقادي و پيشينة ملّي، فرهنگي، قومي و دست زدن به اقداماتي از قبيل: شايعه پراكني، گسترش ترس و وحشت، رشوه دادن به انسان‌هاي ضعيف النّفس و بزرگ جلوه دادن مشكلات، نقش ستون پنجم را در جنگ، بازي نموده و همانند پياده نظام‌هاي دشمن، زمينه را براي سقوط حكومت‌ها و تسلّط بر آنان فراهم مي‌آورند.
اسلام به عنوان دومين دين بزرگ جهان با ظهور انقلاب اسلامي ايران، طراوتي تازه يافته و روز به روز بر تعداد پيروانش به شكل چشم‌گيري افروده مي‌شود، كه البتّه اين مسئله در تضاد با سياست‌هاي افزون طلبانة كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا است. اين كشورها كه از گسترش روز افزون اسلام به وحشت افتاده بودند، به طرق مختلف براي مقابله با اسلام بسيج شدند. رويدادهاي چند سال اخير و استراتژي‌هايي كه آمريكا و ديگر كشورهاي غربي در مقابل كشورهاي مسلمان و به خصوص ايران اسلامي به كار گرفته شده است، خود نشان دهندة ميزان هراس دشمنان اسلام است. آنان با استفاده از ابزارها و روش‌هاي مختلف، به جنگ علني عليه اسلام دست زدند. نوشتن كتاب «آيات شيطاني» توسط سلمان رشدي مرتد، جنگ‌هاي گوناگون در «خاورميانه» كه روزانه تعداد زيادي از انسان‌هاي بي‌گناه را به خاك و خون مي‌كشد، تمسخر نمادهاي مقدّس مسلمانان و احكام و مباني مترقّي آن و توهين به شخصيّت‌هاي بزرگ و با عظمت اسلامي، مانند پيامبراعظم(ص)، ساخت فيلم‌هاي گوناگون مستند و سينمايي در تروريست جلوه دادن مسلمانان و منتسب كردن خشونت‌ها به اسلام و قرآن، روش‌هاي گوناگون تبليغاتي در ترويج مسيحيّت در كشورهاي اسلامي و به خصوص ايران اسلامي، همگي دلايلي از ميزان هراس دشمنان از اسلام است.
يكي از مؤسّسات پژوهشي در اين زمينه، تحقيقي انجام داده است كه بر اساس آن تبليغات تلويزيوني، تبليغات شهري، تبليغات در بين اقشار، تبليغات در كليساهاي خانگي و تبليغات اينترنتي، راه‌هاي تبليغ مسيحيّت در ايران است. در اينجا به بررسي ترفندهاي به كار گرفته شده در تبليغات اينترنتي پايگاه‌هاي مسيحيّت مي‌پردازيم.

تبليغات اينترنتي مسيحيّت

برخي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اينترنت، زمينه‌اي را فراهم آورده است تا بسياري از گروه‌ها و جريان‌هاي غير قانوني از آن، به عنوان وسيله‌اي امن، جهت تبليغ و جذب، بهره برداري كنند. فعّاليت مبلّغان مسيحي در اينترنت با استفاده از حدّاقل 30 پايگاه و 180 وبلاگ فعّال شناسايي شده، جريان دارد. تالار گفت‌وگوي اين پايگاه‌ها به محلّي براي جذب ايرانياني تبديل شده است كه تبليغاتي را دريافت و پس از مدّتي به محافل خانگي دعوت مي‌شوند. همچنين از ديگر كارايي‌هاي اينترنت براي گروه‌هاي مبلّغ مسيحيّت، مظلوم نمايي و تشويش اذهان عمومي، از طريق انتشار اخبار كذب و بزرگ نمايي شده است.2
در نتيجه، راه اندازي قارچ گونة پايگاه‌هاي تبليغي مسيحي در كشورهاي اسلامي، با چنين هدفي شكل گرفته است، كه مي‌توان آن را از دو منظر مورد بررسي قرار داد:

1. تحليل ساختاري
به تعبير لوكاچ با پيچيده‌تر شدن جوامع، ارزش‌هاي راستين نيز پنهان گرديده و در واقع در جامعة مدرن، ارزش‌ها به راحتي قابل درك و فهم نيست. لوكاچ و به دنبال وي گلدمن، معتقدند چنين جامعه‌اي است كه بستر خلق رمان است.3
در واقع ساخت رمان كاملاً مبتني بر جامعة مدرن مي‌باشد و يك رمان نويس با توجّه به ساختار جامعة زمان خود، رمان را مي‌نويسد. در نتيجه، زمان نگارش تراژدي‌ها و داستان‌هاي حماسي به پايان رسيده است.
به همين شكل، يك فيلم ساز با توجّه به ساختار جامعة خود، فيلم خود را مي‌سازد و در واقع فيلم‌هاي سينمايي بازتابي از حقايقي است كه در جامعه به وقوع مي‌پيوندد يا در شرف وقوع است و فيلم ساز آن را در قالب يك فيلم سينمايي و يك انيميشن در مي‌آورد.
براي نمونه، هنگامي كه لابي صهيونيست خود را در ساختار جامعه، مطرود و منزوي مي‌بيند، با ساخت فيلم‌هايي قصد برون رفت از اين وضعيّت را دارد. انيميشن «ميكي موس» نمادي از همان يهودي سرگردان است كه مدام از سوي رقيبان قوي‌تر تهديد مي‌گردد. امّا او با زيركي و چالاكي خود بر تمام آنان فائق مي‌آيد. انيميشن‌هاي «تام و جري»، «جوجه اردك زشت»، «دامبو، فيل پرنده»، «سيندرلا» و «سفيد برفي» نيز از اين نمونه‌ها مي‌باشند.
امّا زماني كه يهود از انزوا خارج مي‌شود، ساختار فيلم‌ها نيز تغيير مي‌يابد. اكنون از يهوديان به عنوان تنها منجيان كرة زمين ياد مي‌شود. فيلم‌هايي مثل: «حملة مريخي‌ها» و «ماتريكس» به دنبال القاي همين مفهوم هستند.
پايگاه‌هاي تبليغ مسيحيّت نيز با وجود تفاوت‌هاي فراوان از نظر قالب و شكل ظاهري، داراي ساختار واحدي مي‌باشند و همين مسئله سبب شده تا گردانندگان اين پايگاه‌ها با تحمّل هزينه‌هاي فراوان و صرف وقت زياد، اين پايگاه‌ها را با ويژگي‌هاي خاصّي طرّاحي نموده و در روزآمد سازي آنها بكوشند.
پايگاه اينترنتي تبليغ مسيحيّت براي مخاطبان شمالي كشورمان، نمونة كوچكي از پايگاه‌هاي تبليغي مسيحي است كه در راه انحراف باورهاي ديني و اسلامي مردم خطّة شمال ايران اسلامي طرّاحي گرديده است. اين پايگاه به زبان گيلكي بوده و علاوه بر اناجيل چهارگانة «متي»، «مرقس»، «لوقا» و «يوحنّا»، داراي قسمت‌هاي ديگري با عناوين «معجزات مسيح» و «نغمة شاليزار» مي‌باشد كه تمامي اين بخش‌ها با لهجة زيباي گيلكي و با هدف ترغيب مخاطبان خود براي گرايش به مسيحيّت شكل گرفته است.
از ديگر پايگاه‌هاي تبليغي مسيحيّت مي‌توان به پايگاهي اشاره كرد كه براي نجات ايران سفارش به دعا و راز و نياز مي‌كند. پديدآورندگان اين پايگاه هدف خود را از طرّاحي آن، واكنش به بحران جهاني اخير در مورد ايران مطرح كرده‌اند و اينكه 120 تن از رهبران كليساهاي ايران متعهّد شده‌اند براي نجات كشور به مدّت 40 روز دست به دعا بردارند و روزه بگيرند!!
دقّت در اين دو پايگاه مطرح شده و پايگاه‌هاي فراوان ديگري كه در اين زمينه وجود دارد، نشان دهندة آن است كه اگرچه اين پايگاه‌ها از نظر محتوايي تفاوت‌هاي بسياري با يكديگر دارند و هر كدام گروه‌هاي خاصّي را مورد خطاب خود قرار داده‌اند، امّا در وراي اين تفاوت‌هاي ظاهري، شاهد ساختار مشتركي مي‌باشيم؛ به گونه‌اي كه پايگاه «شاليزار كلام خدا» با مورد توجّه قرار دادن فرهنگ و آداب و رسوم مردم شمال ايران و مشكلات و سختي‌هاي فراوان آنها در به دست آوردن مايحتاج زندگي به دنبال القاي اين مطلب است كه عامل همة اين سختي‌ها و دشواري‌ها در واقع آيين اسلام بوده و راه نجات از اين مشكلات ايمان آوردن به عيسي مسيح(ع) و مسيحي شدن است.
پايگاه ديگر نيز با ظاهري مزوّرانه و در قالب دعا براي نجات ايران به همراه 40 فيلم 5 دقيقه‌اي با بزرگ جلوه دادن مشكلات، ناكارآمد جلوه دادن مسئولان نظام مقدّس اسلامي و شايعه پراكني به دنبال ايجاد يأس و نااميدي مردم نسبت به انقلاب اسلامي و سست كردن بنيان نظام مي‌باشد كه در واقع، عامل همة اين مشكلات را در اسلام و راه رهايي را در گرايش به مسيحيّت مي‌داند.

2. تحليل محتوايي
2-1. توليد انبوه
يكي از ويژگي‌هاي پايگاه‌هاي تبليغي مسيحيّت، انبوه واژگان، اصطلاحات و لغات آنهاست كه در شكل‌ها، رنگ‌ها و قالب‌هاي گوناگون، خودنمايي مي‌كنند؛ به گونه‌اي كه گاه كاربران اينترنت به دنبال تحقيق و پژوهش در موضوعي، حتّي بي‌ارتباط با مسائل ديني مي‌باشند، ولي به همراه آن مطلب، تصويري از معجزه‌‌اي از معجزات عيسي مسيح(ع) يا يكي از نمادهاي مسيحيّت، مانند صليب يا جمله‌اي قابل تأمّل در تبليغ مسيحيّت را مشاهده مي‌كنند.
براي نمونه، تعدادي از كليد واژه‌هاي بنيادين دو دين بزرگ اسلام و مسيحيّت در جست‌وجوگر «گوگل» مورد بررسي قرار گرفت. نتايج جست‌وجو بسيار قابل توجّه است. مقايسة كليدواژه‌هاي اين جست‌وجو نشان دهندة آن است كه كليدواژه‌هاي اسلامي، حتّي اگر به زبان فارسي و عربي مورد جست‌وجو قرار گيرد، بسيار كمتر از واژه‌هاي كليدي مسيحي به زبان انگليسي است.

تعداد واژه    معناي واژگان    جست‌وجوگر Google
000/000/138    مسيح    Christ
000/000/234    عيسي    Jesus
000/800/34    محمّد    Mohammad
000/500/18    محمّد    Mohammad
000/900/27    محمّد    Mohammed
000/500/14    تعميد    Baptism
000/000/365    كليسا    Church
000/419    مسجد    Masjed
800/99    مسجد    Mosque
000/330/6    مسجد    Masjid
000/000/179    كتاب مقدّس    Bibel
000/700/51    كتاب عهدين    Testament
000/100/24    كتاب مقدّس    Seripture
000/360/8    قرآن    Qur”an
000/900/14    قرآن    Koran
000/734    قرآن    Qoran

واژه‌هاي عربي و فارسي در جست‌وجوگرGoogle
000/000/83    محمّد
000/400/16    رسول الله
000/220/5    حضرت محمّد
000/780/8    قرآن
000/070/6    مسجد

2-2. تحريف واژه‌هاي اسلامي
يكي از ترفندهاي ديگر پايگاه‌هاي تبليغ مسيحيّت، استفادة ابزاري از واژه‌هاي اسلامي و تحريف آنهاست؛ چنان كه كاربر مسلمان را به سردگمي مي‌كشاند؛ براي نمونه، هنگامي كه محقّقي در هر يك از واژه‌هاي Doa، Nejat، Shahadat و ديگر واژه‌هاي اسلامي به جست‌وجو در موتورهاي جست‌وجو مشغول است، با انبوهي از پايگاه‌ها، وبلاگ ها و مقالاتي مواجه مي‌شود كه ارتباطي با موضوع تحقيق او نداشته و به ترويج مسيحيّت مشغولند.
پرداختن به مسئلة منجي و هزاره گرايي4 و آخرالزّمان5 كه توسط كساني چون: تافلر، فوكوياما، هانتينگتون و برژينسكي مطرح شده و دربارة بحث آينده‌نگري غرب، به خصوص در سينماي غرب به آن پرداخته شده، در واقع از اسلام و فرهنگ ناب شيعي گرفته شده است و در واقع، تنها تمدّني كه موعودش يك موجود عيني زنده است، مكتب تشيّع مي‌باشد.6 در حقيقت، گردانندگان صحنة تبليغات مسيحيّت دريافته‌اند كه انسان امروزي نيازمند اميدواري است و از همين دريچه، نهايت تلاش خود را براي مرتبط ساختن اميد به آينده و جهت دعوت افراد به مسيحيّت به كار مي‌بندند.
جاي بسي تأسّف است كه در عصر ارتباطات و اطّلاعات ما نه تنها شاهد تحريف واژه‌هاي اسلامي هستيم، بلكه با تحريف حتّي معاني آيات شريف قرآن و استفاده از رفتار برخي گروه‌هاي خشونت طلب منتسب به مسلمانان مانند طالبان و وهابيّت، اسلام را ديني خشن و ستيزه‌جو معرفي مي‌كنند و 5/1 ميليارد مسلمان را به تمسخر مي‌گيرند. نمونة كوچكي از اين موضوع را در فيلم مستند «فتنه»7 مي‌بينيم كه به تازگي از سوي نمايندة افراط‌گراي پارلمان هلند گيرت وايدرز8 ساخته شد و از طريق اينترنت به سراسر دنيا ارسال گرديد. اين فيلم را در همان ساعات اوّليه، افراد بسياري در سراسر جهان مشاهده نمودند. در اين فيلم 15 دقيقه‌اي، با ارائة كاريكاتوري موهن از پيامبر(ص)، با تحريف معناي 5 آيه از قرآن مجيد، با تكيه بر اعمال نسنجيدة گروه‌هايي منتسب به مسلمانان و استفادة ابزاري از صدا و تصوير، سعي نمودند تا به مخاطبان خود چنين تفهيم نمايند كه عامل تمامي نا امني‌ها و ترورها در جهان، مسلمانان هستند و آنها خشونت و ترور را از متن اسلام و قرآن آموخته‌اند.

2-3. مخاطب شناسي و توجّه به نيازهاي او
از محور‌هاي مورد توجّه پايگاه‌هاي مسيحي، سعي فراوان اين گونه پايگاه‌ها در شناسايي مخاطبان و موضوعات مورد علاقة آنهاست. آنها براي اين منظور با روش‌هاي گوناگون به شناخت فرهنگ، اعتقادات و آداب و رسوم افراد و گروه‌ها اقدام مي‌كنند. آنها با شناسايي نقاط ضعف، سعي در بزرگ نمودن ضعف‌ها و مشكلات مي‌نمايند. اين گونه پايگاه‌ها سعي مي‌كنند با استفاده از كلمات زيبا و دل‌نشين مانند: آزادي، عدالت، محبّت و عشق، خود را به آنان نزديك نموده و از نارضايتي‌هاي مردم به تفصيل سخن گويند تا به اين وسيله به قلوب كاربران خود راه يابند.

2-4. توجّه به اصل پاداش
يكي از مسائل مهمّي كه در پايگاه‌هاي تبليغي مسيحيّت مشاهده مي‌شود، توجّه به اصل مبادله است. انسان‌ها دوست دارند در قبال كاري كه انجام مي‌دهند، مورد تشويق واقع شوند. در واقع، تشويق محرّكي است كه كمك مي‌كند تا فرد نسبت به آن عمل علاقه‌مند گردد.
كاربران اينترنت نيز علاقه‌مندند هنگامي كه وارد پايگاهي مي‌شوند، امتيازي كسب نمايند. اين امتياز در مورد كاربران مختلف متفاوت است. فيلم جذّاب، موسيقي فرح بخش، عنوان مهيّج، كتاب‌هاي قابل دانلود و مطالب علمي مفيد و حتّي پاسخ‌گويي آنلاين يا پست الكترونيك رايگان، همه و همه مي‌تواند انگيزه‌هايي باشند تا افراد را به سوي خود بكشانند.
در صورتي كه كاربر به هر دليل به پايگاهي وارد شود، ولي آن پايگاه نتواند پاداشي متناسب با او در اختيارش قرار دهد، مطمئنّاً ديگر به سراغ آن پايگاه نخواهد رفت.

آنچه گذشت، اشارة كوتاهي بود بر برخي از ترفندهاي تبليغي پايگاه‌هاي مسيحيّت در اينترنت. اميد است كه پايگاه‌هاي اسلامي نيز علاوه بر عرضه و ارائة محتواي جذّاب و كاربر پسند، در مورد فراهم‌آوري زمينه‌هاي تبليغ و جذب كاربران در اينترنت و ايجاد انگيزه در آنان، براي مراجعات بعدي به پايگاه‌هاي اسلامي، زمينه را فراهم كنند. البتّه توجّه به اصول اخلاقي اسلامي و شيوه‌هاي صحيح، منطقي و عاقلانه در تعامل با كاربران، از مهم‌ترين اصولي است كه در اين تعامل بايد مورد نظر قرار گيرد.

پي‌نوشت‌ها:
1. هادي رستگار مقدم، «درآمدي بر وسايل ارتباطي»، انديشة حوزه، ش 1، سال سوم (تابستان 76)، صص 76 و 77.
2. برگرفته از خبرگزاري فارس.
3. جورج لوكاچ، جامعه شناسي رمان، ترجمة: محمّد جعفر پوينده، تهران، تجربه، 1375.
4. Millennialism Millenarianism.
5. Futurism.
6. هاليوود و مهدويّت؛ گفتگو با دكتر حسن بلخاري؛ مجلة بازتاب انديشه، ش 15.
7. FITNA.
Geert Wilders .8.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

زیارت عاشورا

 پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با امام سوم شیعیان، حضرت سید الشهدا علیه السلام می پردازد و معرفی جهانی آن حضرت و دفاع از مکتب ایشان را به عنوان هدف خود قرار داده است.

تماس با موسسه جهانی کربلا : 692979-91-021

شبکه های اجتماعی

 

 

Template Design:Dima Group

با عضویت در کانال تلگرام سایت جهانی کربلا از آخرین مطالب باخبر شوید .عضویت در کانال تلگرام